Site Overlay

Család és városkompatibilis autót 4,5 milla alatt? Lássuk! (3/4)

A Wankelblog szolgálati autót keres 3. rész

Autó kell, A-ból B-be eljutni, családdal utazni, szóval átlagigényekre.

Csak emlékeztetőül, a versenyzők:

Honda Jazz

Ez a bekezdés rövid lesz, mint maga a Jazz. A termék oké, nekem egy kis nézegetés után még tetszik is, főleg belülről, de hogy Papp Tibortól idézzek:

„Hiába van tele ötlettel, és hiába képes kiváltani egy nagyobb autót, ha annyiba is kerül, mint egy nagyobb autó.”

forrás: honda.hu konfigurátor

Mivel végül a beszámítással sem tudtak megnyerni (máshol sem, én adtam el az autómat), így semmi nem szólt mellette, próbaút végül nem is lett. Illetve bocsánat: a költségek mellette szólnak. Újonnan nem olcsó, de az értéktartása, és a fenntartási költségei, beleértve ebbe a fogyasztást, a kiváló (1-2% körüli) hitelajánlatot, a normális és olcsó gumiméretet, a szervizköltséget, biztosítást, meg úgy kb. mindent, jóval alatta volt a többi versenytársnak. De nehéz ezt észben tartani, mikor évente 5 napon >pont< nem fér be valami, a többin meg >épp hogy< befér. Én meggyőződéses Lean-es vagyok, az elegendőnél nem kell több, de ha a mindennapok során nem feltűnően többért feltűnően kevesebb kompromisszumot is kaphatok, akkor egyértelmű a döntés. Jó autó a Jazz, de helyén kell kezelni, ha a családi autó szerepkört is be kell töltenie, akkor van jobb.

Fiat Tipo

Róla már írtam hosszabban, tartom továbbra is, jó autó, jó áron, egy gyenge és olajzabáló motorral, de engem igazából nem is ő érdekelt, hanem aaa…

Fiat 500L

A külsején lehet vitatkozni, hogy szép-e, én nem fogok, elfogadom mindkét álláspontot, számomra semleges. Többet is ki lehetett volna hozni ebből a témából. Az, hogy meg sem próbál szigorú és morcos lenni, szerintem jó döntés volt, kell az útra ilyen kedves bamba pofa is, nem kell mindig acsarkodni.

forrás: fiat.hu konfigurátor

A belseje viszont egyértelműen istenkirály, megvett kilóra! Az ülések, a műszerfal, az elrendezés, minden rendben. Az anyagok nyilván olcsóautós szinten jók csak, dehát ez egy olcsó autó, és ezen a szinten tényleg rendben van. A hátsó ülések magasabban vannak, ez jó kilátást biztosít, én a 183 centimmel viszont nem férek el. Illetve akkor férek el, ha előrébb húzom az ülést (bizony, felárért a hátsó sor is mozog), és a panorámatető alá esik a fejem. De akkor meg a térdemnek necces. Mindenesetre ha muszáj, elférek ott is.

Ami mindenért kárpótol, az a panoráma tetőablak. Egyszerűen annyira jót tesz a közérzetnek, hogy akkor is vigyorgok, ha szembe jön egy ilyen, nemhogy benne ülve, még ha a szalonon kívül ez nem is jött össze, tesztautó híján.

forrás: fiat.hu konfigurátor

Nagyon jól felszerelve, mit felszerelve, teletömve is megáll 4,5 milla táján, és ebben már metálfény is van, ami engem általában nem izgat annyira, ehhez viszont megvenném a BRG jellegű zöldet az alap denim kék helyett, ami kicsit metroszexuális. Viszont ebben a 4,5 milláért még mindig a vérszegény 95 lovas motorocska van, a kasztni viszont magasabb, és 100 kilóval nehezebb, mint a Tipóé. Mindemellé a teljesen általános magas olajfogyasztás (0,4-0,7 dl, 10 tulajból kb. 6 ismeri el) nem jó ómen, pláne egy ezer éve létező, ez alatt elvileg tökéletesre csiszolt motortól, amiben amúgy 2,5 liter körüli olajtöltet van. Szóval ha kb. 2000 km-en nem nézek rá, simán megölhetem a motort. Egy új autónak meg ne kelljen már gyakrabban nyitogatni a motorháztetejét, mint egy 14 évesnek…

Persze van ebből is turbós, de a Fiatnak valami egészen furcsa árpolitikája van: van 1-2-3 akciós motor-felszereltség páros, a többit viszont hiper-túlárazott, teljesen elrugaszkodott áron mérik. A panorámaablakos Lounge-ból pl. csak ez a motor volt akciós, más felszereltségnél is fél millás felárat jelentett volna, azzal együtt meg már sok. Nem csak nekem, a piacnak is, annyiért már a saját ligáján kívül játszik az 500L, nem is fut belőle túl sok. Pedig egy nagyon ügyes autó lenne.

Illetve a végére még pár mínusz pontot be kell, hogy húzzak a Fiatnak: nem állítható az első övek magassága sem, és feláras a hátsó középső fejtámla. Tizenezer forintról van szó, de egy ennyire alap biztonsági eszköz hogy lehet feláras? Másik oldalról: hogy kaphat típusvizsgát egy 5 személyes autó 5 db fejtámla nélkül? És az NCAP miért nem von le pontot, ha csak a tesztbábúnak jó az öv, másnak nem?

Kia Ceed (kifutó)

Beleköthetetlen autó. A családban van egy új, így nem teszteltem, nem kértem ajánlatot, mert mindez már megvolt. Mindene finom, a beltéri anyagok nem csak megnyomkodva, hanem már ránézésre is puhának tűnnek. Nem csak a beltér, a kormány is puha, még az üzemmód választót (bizony, ilyen is van) sportba pöckölve is. Vezetni ezt leszámítva még az 1,4-es alapmotorral is jó, nem tűnik gyengének. Nálam sajnos az ára miatt kiesett, mivel 4,7 millió környékén még nincs benne pár számomra fontos extra (esőérzékelő, automata belső tükör), a navi meg pont nem hoz lázba. A kormányfűtés, meg az általános finomság viszont mellette szól, akinél ez nyomja meg a „kell” gombot, annak jó választás.

Futottak még:

Kia Soul: nekem bejön a stílusa, bár az elődje sokkal szebb. Cserébe a sajtó szerint sokkal jobb a jelenlegi. A Ceedhez képest kicsit kisebb a kasztni és a csomagtér is, cserébe jóval erősebb a motor (100 vs. 132 ló). Az alapára magasabb a Ceed-nél, de a felszereltséget és a motort is belekalkuálva hasonlóra jön ki. Ez annyit jelent, hogy nekem már pont túllóg a kereten, ha beleveszem azokat az extrákat, amiket másoktól megkapok, kicsit kevésbé finom csomagolásban.

Lada Vesta SW Cross: egész szép autó, kb. a Dacia Stepway-ek szintjén. Minden megoldása olyan, mintha 10 éves lenne, de jó az összkép. Birkaeffektus ide vagy oda, én azt vallom, hogy használósnak olyan autót kell venni, amit más is megvenne, mert előbb-utóbb úgyis eladó lesz. Jelenleg a Daciának iszonyat jó az értéktartása, a Lada viszont nem létező elem a piacon. Ez még változhat, de én, most, biztosan nem vennék egy Lada emblémás diszkont-renault-t, akkor már inkább Dacia. Amit szintén nem vettem, a biztonsági hiányosságai miatt, meg azért, mert bár rajongok az olcsóautós műfajért (erre nagyon egyszerű a magyarázat: mert arról szólnak, amiről az autóknak szólniuk kellene), nekem túl faragatlan volt a Nubira után.

Peugeot 308: vonzó dolog az ingyen hitel, de sokkal riasztóbb karbantartással foglalkozó mérnökként azt olvasni, hogy az erősebb 1,2-es turbós motort nem ajánlják itthon 98-as oktánszám alatti benzinnel használni. Ez egyrészt folyamatosan magasabb üzemeltetési költségeket jelent, mivel 98-as csak pár noname kúton van, tehát marad a literenként 40-80 Ft-tal drágább prémium benya, ami olyan, mintha 1-2 literrel többet enne. Másrészt, ha megkotlik a technika, akkor majd több évnyi benzinszámlával kell bizonyítanom, hogy nem a 95-östől lett baja? Eleve, miért nem bírja ugyanazt az üzemanyagot, amit minden más igen? Ha mindezeket félretenném, egyszerűen akkor sem találom a selling point-ot ebben az autóban. Szép, jól felszerelt, a nullás hitellel a keretem is nagyobb lenne párszázezerrel, de nem tudott még csak a szalonba se bevonzani.

Dacia Sandero+tetőboksz: mivel a feleségem tart a „nagy” autóktól, így az MCV alternatívájaként ez is felmerült. Ritkán megyünk tényleg sok cuccal, az évi 1-2-3 ilyen útra egy vásárolt vagy bérelt tetőbox még a többletfogyasztással együtt is meggondolandó lett volna egy kombi far állandó hurcibálása helyett. Végül ugyanazért nem lett ez, amiért az MCV sem.

Dacia Duster: pont a nézelődés közben jött ki az új verzió, amibe végre sikerült függönylégzsákot is szerelni, hogy valami lufiféle a hátul ülőknek is jusson. Az MCV-hez képest van rajta némi SUV felár, holott sokkal azért nem tud többet. Viszont van hozzá 1,6-os szívómotor, amit a Megane-ban nagyon szerettem. Mindent összevetve nem akartam annál több pénzt adni ezért a Daciáért, mint amit a másik Daciáért sajnáltam.

Seat Arona: tipikus VW csoportos árképzés, a 4 millás plakátár nagyon szép, de mire megvehető lesz, egy millával több. Annyiért meg már kicsi is, drága is. Plusz az én városomban megszűnt a Seat forgalmazás, mert nem vitték (így nem is fogják), utazgatni meg nem volt kedvem.

Opel Crossland X: ez tulajdonképpen egy Peugeot, motorját tekintve is. Meg nem állítható elöl az övmagasság. Ugyanmár. Meg amúgy is, márkán beül ott az Astra, SUV-os bohóckodás nélkül. Volna pár opció benne, ami megnyomná nálam azt a bizonyos gombot (AGR-es ülés, pl.), de ezek mire belekerülnek, abból elég sok minden kijön.

Renault Captur: Pont annyival bővebb, mint a Clio, hogy már kényelmesen bele lehessen férni, de a 0,9-es turbómotor ebben sem vonzóbb, mint a Dacia-ban. Ahhoz, hogy pár kívánt extrát beletegyek, a csomagokban is feljebb kellett másznom, úgy meg már nem sokkal olcsóbb, mint a Megane, aminél valahogy kevesebb sallang kellett ugyanezen extrákhoz. Viszont a Captur-nál(-nél?) van egy olyan apróság, amiért tudok rajongani: a lecipzározható, mosható üléshuzat, mint 20 ezres opció. Komolyan, másnál ilyen miért nincs?

Skoda Fabia: kicsit olcsóbb, kicsit kisebb, mint a Rapid. Talán szélesebb, de mindene kisautósabb. A maga nemében nem tűnt rossznak, de valahogy a Rapid mellett állva fel sem vetődött, hogy ezt vegyem.

Citroen C4 Cactus: nem nyílik hátul az ablak, gyenge az alapmotor (82 ló), mire annyira vidám lesz a felszerelés és a motor is, amennyire kéne neki lennie, addigra meg nem olyan olcsó, hogy elnézzem a hátsó kutyalihegtetőt. Pedig csuda bolond kis gyösz, pláne az volt a facelift előtt, a nagy gumibetétekkel az oldalán. A bőröndfogantyú, egybe első pad, dobozos műszerfal, ezek előtt egyenként leborulok, zseniális húzás mind.

Citroen C3 Aircross: egész jó árban van, de az 1,2-es turbómotor ebben is ugyanaz, mint a Peugeot 308-ban, meg valahogy ebben sem találtam a selling point-ot.

Citroen C-Elysee/Peugeot 301: elvágta magát ott, hogy alap biztonsági felszereltségek (hátsó fejtámla???) is hiányoznak az alap szinten, és még a legmagasabb felszereltség is hiányos ilyen téren. Motorból szintén felárast kell kérni, hogy 100 ló fölé jussunk.

Ennyit hát a keresgélésről. Következő, egyben befejező részben a dobogósok jönnek, s egyben talán azt is elárulom, hogy mit vettem ( :

20 thoughts on “Család és városkompatibilis autót 4,5 milla alatt? Lássuk! (3/4)

  1. @wankel: Gondoltam ha már mazda jellegű a blog ill. ha a captur felmerült…
    Legutóbb egy barátnőmre ‘erőltettem’ egyet, igaz, ő egyedül használja (majd). Vmi 4,7 lett, eléggé jól felszereltet választott és a lényeg: 2.0 benzin.

    Ha már megvan, akkor nem kérdezősködök, de egy outlander phev?

    Nekem két autót kellene egyre redukálni, de nem nagyon találok kapaszkodót.
    Az egyik egy v70-d5-automata a másik egy fusion 1.6b.

  2. @cseta: szimpi lenne a Mazda, de tényleg kicsi. A Capturban elférek magam mögött, a CX-3-ban nem. A 2 literes szívó pedig tényleg vonzó.

    Az Outlander Phev nagyon nem az én árkategóriám sajnos. Amúgy megvan, hogy mi lesz, a következő részre már nálam is lesz ( :

    Jelenleg pont egy Fusiont hajtok én is, 1,4-es veszedelem. Nem rossz, de nagyjából bármiért elcserélném.
    Ha a két autót akarod ötvözni (nyilván egyéb opciók is vannak, amiket én néztem azok közül) szerintem egy S-Cross 1,4 awd automata jó lehet, igaz az már kb. 5,6 MFt. Viszont ennyiért összkerekes, automata, jól felszerelt, és térben, teljesítményben, meg beltérminőségben is kb. megközöli a mostani kettőt. És ugyanúgy egy problémamentes valaminek igérkezik.

  3. moszkvicssluszkulcs says:

    Hasonló dilemmám van. Lassan 6 éves lesz a Merivám. Teljesen meg vagyok vele elégedve, de most van abban a korban, amikor -talán- még jól ki lehet jönni belőle. 120 LE, nagy belső tér, kellemes szerviz, ellentétben gyenge felszereltség és nagy fogyasztás a nagy súly miatt. Saját magam mögé (190 cm) simán beférek, a szembe nyitó ajtót kötelezővé tenném, nagyon jó beszállni, vagy gyereket elhelyezni:)
    Nekem annyi “igényem” lenne, hogy magas felépítésű autót keresnék, de olyan ami magas, (SUV, egyterű), legalább 120 LE, 400 l csomagtér nincs ebben az árkategóriában. A Crossland nevetséges a 82 lovával, a Fiat 500L is bejövős, de csak 95 ló, akárcsak a Citroen C3 Cross. Nemrég ültem a Dusterben, pici csalódás, érezhetően kevesebb a belső tér mint a Merivában. A Vitara kicsi, az Scross 115 lóval már elgondolkodtat, de mindenki( maguk a Suzukisok is) a 140-est preferálnák a motor élettartalma kapcsán, de az meg már inkább 5 misi felé közelít, akárcsak a nagyobb motorú 500L, Crossland, C3 Cross.
    Mivel nekem még növésben lévő gyerekeim vannak , így a tér(belső, csomag) fontos. És röhej, de a Meriva ezekben az összevetésekben verhetetlen.

  4. Valójában ezekre az igényekre találták ki a használt toyota priuszt… 4millióért 100k alatt futott példányok vannak, és egyszerűen mindenben szebb-jobb-több-okosabb-ügyesebb mint egy 4,5millás bármilyen új autó. Maga a lean-ség bádogszobra.
    (Nem véletlenül imádják a taxisok…)

  5. @moszkvicssluszkulcs: Na igen, a szembe nyíló ajtók, az van ugyebár az RX-en is, és bár azon csak akkor nyitható a hátsó, ha az első nyitva van, sportautós szinten mégis áldás, és ennek (meg az előrebuktatható utasülésnek) hála könnyebb bele berakni a gyereket, mint egy “normális” 4/5 ajtós autóba ( :

    A Suzukiba én nem találtam kevésnek az 1 literes motort (ld. ezen sorozat első része), ha nem pályázik sokat az ember, akkor simán elég, évente párszor meg lenyelhető az a mittomén, plusz 1 liter vagy annyi se, amivel többet eszik a kis motor autópályán. Meg amúgy elég könnyű is, én mindenhol a tömeg-teljesítmény arányt néztem, nem csak az abszolút számokat, és úgy rendben van a kisebbik motor is. Ellentétben az 500L-lel, ami valami 1300 kilóhoz közelít a 95 agyonfolytott szívólovával.

    Na és igen, az egyterűekben azért volt tér. Ha nem is feltétlen konkrét adatokban, mert lábtér van a kompaktokban is, meg a csomagtérben is megszámolható kb. ugyanannyi liter. Az egyterűek gyakran csak azzal “csaltak”, hogy magasabbak, így kicsit egyenesebben ülve többnek hat a hossz is, meg magasabb lehet a csomagtér is. De minden család ellenére, azért ha nem csak katalógusadatokban gondolkodunk, akkor élhetőségét tekintve verhetetlenek voltak. Sose voltam nagy egyterűpárti, de az érdemeiket nem vitatom. Kár értük, a SUV egy sokkal hülyébb divat, mert térben alig ad többet, mint egy kompakt, terepen nem megy el (meg eleve, ki viszi oda?), de a légellenállása meg nagyobb (közben meg féldecikért küzdenek a mérnökök a laborban).

  6. @Szzzz: Tökre igazad van, de sosem vennék hitelre garancia nélküli használt autót. Pont azért vállaltam be hitelt, hogy egy új valamibe ülhessek bele, és inkább kötöttem néhány (amúgy teljesen elfogadható) kompromisszumot.

    De ha egyben lett volna a lóvé, akkor elég jó eséllyel Toyota hibridet vettem volna. Ha nem is Priust, de mondjuk egy Auris kombit panorámatetővel ( :

  7. flashpointer2 says:

    Ezek hol kerrulnek ennyibe?A hivatalos honlapon fiat 500l 5.2, kia ceed 4.5+ , peugeot 308 5.2 es ez mind fapad, legalabb 1-el erosebb motor meg navi mire egyaltalan hasznalhato.

    Amugy azt tudja valaki miert csak a Dacia es a Seat modellekhez (ibiza) lehet gyarilag LPG motort kerni? Es ha a tobbihez nem ezekhez miert? Amugy egy fullos LPG-s Dacian en is elgondolkoztam, kicsit 4 folott fullos kivitel, gaz meg harmadannyi, ha meg kesobb valami baja lenne gondolom az alkatresz is oylan arszinvonalu mint az auto.

  8. @flashpointer2: Amiket én árakat írok, azok mind ajánlatként kapott árak. De ha megnézed a típust a HaHun, beállítod, hogy 2018 és 10 km alatt, akkor kb. a kedvezményes árakat fogod látni. Sosem fogom megérteni ezt a milliós kedvezményes árpolitikát, de ez van.

    Hogy miért csak azokhoz van LPG, azt nemtom. A Daciánál én is gondolkodtam rajta, de lassan hozza vissza az árát. Egyrészt nem harmada az ára, inkább 2/3-a a benzinnek., és többet is kér belőle Másrszt van szimatvizsgád, szűrőcseréd, stb., és a gáz mellé is kell benzint tankolnod. Ezek nem nagy költségek, de ha km-re vetíted, akkor sokat dob mellé (pláne ha télen rövid távokat mész, és az első 1-2 km-t benzinnel teszed meg).

    Pártolom a gázt, az előző autómban volt is, de az én évi 15e km-em mellett 3 év alatt épp, hogy visszahozta az árát+ezeket az egyéb költségeket. Na addigra pont el is adtam. Ráadásul amúgy hülye a piac, és sokan a mai napig félnek a gázos autótól, hiába alaptalan.
    Ha sokat mész, megéri, ha a magyar átlagot hozod, mint én is, akkor nem.

  9. flashpointer2 says:

    koszi elolvasom, ja hat itt 1.8 ojro a benzin a gaz meg mar evek ota stabilan 60 cent korul : )

  10. @flashpointer2: ja, oké, nem magyar árakról beszélünk, az megint más. Itt együtt mozog az ára a benzinnel, és tartja kb. ezt a 2/3 körüli ár-arányt.

    Le is döbbentem, mikor Horvátországban pl. az autópálya mellett is 150 Ft-ért tankoltam a gázt, mikor itthon 200 körül volt mindenhol, a pálya mellett meg kb. 250. Olyan olcsó utam még sosem volt, a Dél-Alföldről BP érintésével Dalmácia legalsó csücskéig annyiból jutottunk el 4-en, amennyiből kis túlzással egyedül nem tudtam volna átvonatozni az országon…

  11. moszkvicssluszkulcs says:

    @wankel: Szia. A miniegyterűek kihalás sajnos lassan befejeződik, Meriva már nincs, lassan tényleg csak a Fiat marad. Kár, mert ha valaki beül mondjuk egy Mokkába, meg egy Merivába akkor csodálkozni fog. A nagy egyterűek meg már 5,5-6 millánál kezdődnek, az meg már más árkategória:(
    Ez a Suzukis írásod viszont elgondolkodtatott. Lehet, komolyabban utánajárok:)

  12. Bladi87 says:

    @wankel: Szia, te is írtad itt a Peugeot 308 kapcsán, hogy a PSA féle 1,2-es turbós motor nem szereti a magyar 95-ös benzint. Ezt már máshol is olvastam, és állítólag ezért egy ideig ki is vették a palettáról, és fejlesztettek rajta.
    Most újra lehet kapni vele pl. Citroen C4 Picasso-t (C4 Spacetourer az új neve), kíváncsi vagyok, hogy ezen javítottak-e? Tudsz róla esetleg valamit? Vagy valaki itt a hozzászólok között?

  13. @Bladi87: Szia! Igazság szerint nem, semmit. Amikor én kerestem, még ott volt a műszaki adatok alján-tetején-valahol ez a kitétel. De ettől függetlenül is, valahogy nem szeretnék 1 évig egy turbós franciával együtt élni, meg tudom ez előítélet, de akkor sem. El is kell majd egyszer adni, és akkor nem csak az én előítéleteimet kell majd leküzdeni, hanem a piacét is…

    @balibacsika: kint az új poszt! ( :

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes