Kezdők ide! – Wankeles alapinformációk 3. rész
Ezen útmutató alapja az rx8ownersclub.co.uk hasonló című topikja, illetve a hazai felhasználók ajánlásai. Nem szentírás, az olajzás hitkérdés jellegét nem fogja feloldani, célja némi támpontot adni, és felsorolni pár olyan olajat, amit a Mazda ajánl, vagy amit a tulajok hosszabb időn át használtak megelégedéssel. A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze meg autószerelőjét vagy bontósát… |
Motorolaj
Mint az előző részben kitárgyaltuk, az RX-8 motorja csipegeti az olajat, mivel egy keveset folyamatosan fecskendez be az égéstérbe. Ez azt jelenti, hogy oda olyan olaj kell, amiből füst lesz, nem pedig korom, ebben pedig a teljesen szintetikus olajak rosszabbak, mint az ásványiak vagy félszintetikusak.
Mazda ajánlás:
5W-30 olaj, amely az ACEA A1, A3 vagy A5 tanúsításnak megfelel. Éghajlattól függően a viszkozitás-ajánlás némileg változhat.
A gyári Mazda olaj a Dexelia Ultra 5W-30, de nyílt titok, hogy ez ugyanaz, mint a Total Quartz 9000 Future 5W-30. (SZERK.: Nem találok konkrétumot arra, hogy ténylegesen teljesen ugyanaz lenne a két olaj.) A címkéje szerint ez ugyan egy szintetikus olaj, valójában azonban egy vegyileg átalakított ásványi. Szó szerinti értelemben tehát nem szintetikus, mivel ásványi eredetű alapolajokból indul ki, a nagymértékű átalakítás miatt viszont a szabványok elfogadják szintetikusnak. Tehát ráírhatják. És rá is írják. A Total is, meg a többi gyártó zöme is (ld. még: természetes vs. természetazonos vs. mesterséges aromák. Utóbbinál még a kőolaj, mint kiindulási pont is stimmel!)
Felhasználói ajánlások:
- Fuchs Titan XTR 5W-30
- Castrol Magnatec 5W-30
- Havoline Energy 5W-30
- Idemitsu Wankel specifikus olaj
10W-40 – alternatív ajánlás több motorépítőtől, wankel specialistától
A felhasználók és szakemberek egy része szerint az 5W-30-as olaj egy környezetvédelemért hozott áldozat, aminek a csapágyazás issza meg a levét. Mellettük szól, hogy más Mazda wankel motorok, amikben ugyanezen csapágyakat használták, 10W-40-es olajjal voltak specifikálva, és nem is volt annyi korai csapágyhalálra példa, mint az RX-8-nál. Persze ellenvélemény erről is van, de miről nem.
Személyes véleményem szerint indokolatlanul alacsony az 5W-30-as viszkozitás, lévén az olajzási rendszer furatai is viszonylag nagy átmérőjűek, illetve hőt is termel rendesen a motor, gyorsan bemelegszik, így hidegben sem lehet gond egy 10W-s olajjal. De ez csak az én gépészi, de nem wankel szakértői álláspontom. Utóbbitól nagyjából olyan messze vagyok, mint egy gólyatábori ivóverseny nyertese a diplomaosztótól.
10W-40-ből ezeket ajánlja a közösség:
- Fuchs Titan Syn MC 10W-40
- Shell Helix HX7 10W-40
- Mazda Dexelia 10W-40 = Total Quartz 7000 10W-40
Full premix / Sohn adapter esetén
10W-40, viszont mehet bele valódi szintetikus olaj is. Bár csak fél szintetikus, idehaza többen esküsznek a Motul 6100 Synergie+ olajra, a bejáratás alatti 800, majd 2000 km-es olajcserék után én is ezt fogom a motorba önteni. A 10W-40-nel szemben van, aki a télen 15W-50, nyáron 20W-60 felállásra esküszik.
Ajánlott szintetikus olajak:
- Shell Helix Ultra 5W-40
- Millers CFS 5W-40 / 10W-40
- Millers Nano drive CFS 5W-40
Olaj mennyiség:
- üres motorba: 5,5-6 l belemegy (nívó a mérvadó, ne legyen túltöltve)
- olajcsere: 4,2 l (síkon állva, olajhűtőből és motorból is kieresztve)
Csereintervallum
A kézikönyv szerint 10 ezer km / 6 hónap, a saját autóm szervizkönyvében viszont 20 ezer km / 1 év szerepel, pár év után mégis áttértek a 10 ezrenkénti cserére. Na akkor mi van? A felhasználói véleményeket és specialisták ajánlásait olvasva:
- gyári olajzással 5 ezer km / 1 év
- full premix vagy sohn adapter mellett 8 (egyesek szerint 10) ezer km / 1 év
Vannak jó páran az 5 ezer / 6 hónap mellett is, szerintem ez túlzás. Az, hogy gyári olajzás mellet romlik az olaj minősége (lévén az égéstérbe is jut), az érthető, így az 5 ezer rendben. De hogy 6 hónap alatt az olaj szerkezetében (főleg full premix vagy sohn mellett) nem történik akkora változás, elsavasodás, kenőképesség romlás, hogy az számottevő legyen, arra a nyakamat teszem. Normál motorokból 15 ezer után még tűrhető olaj jön ki (ennek ellenére az ennél hosszabb csereperiódusokban sem hiszek), ha fél év alatt nem mész el vele 5 ezer km-t, semmi baja nem lesz az olajnak.
De ez saját meggyőződés, az olajzás meg ugyebár hitbéli kérdés. Magam részéről (bejáratás után) a 8 ezer km / 1 évet fogom tartani, amiből az 1 év fog jóval hamarabb bekövetkezni.
2T olaj (full / rész premixhez, sohn adapterhez)
Teljesen szintetikus vagy észter bázisú félszintetikus olaj javasolt, ami teljesen el tud égni. Pl.
- Valvoline Super Outboard
- Fuchs 2T100S
- Idemitsu premix olaj
Szabvány:
Jaso FC vagy felette (a Fuchs pl. Jaso FD)
Mennyiség:
- Rész premix: normál használathoz 1,25 dl egy teli tankhoz (60 l), durvább alázás esetén 3-ig el lehet menni.
- Full premix: normál használathoz 1 dl olaj / 15 l benzin. Pályanapozáshoz, nyúzáshoz növelendő.
- Sohn adapter: mivel gyári szoftverrel az OMP keveset szállít, 1-2 dl olaj / teletank emellé is ajánlott
A premixelés csökkenti az oktánszámot, ezért érdemes magasabb oktánszámú benzint tankolni. Mondjuk a történethez azért hozzátartozik, hogy az USA-ban 87-es az alap, és 93-as a prémium benzin, szóval a mi 95-ösünk innen nézve non plus ultra.
JAVÍTÁS: Mint Ákos a fészeren felhívta rá a figyelmemet, a fenti megállapítás nem helytálló. Az európai mérőszám ugyanis a RON (kísérleti oktánszám), míg az USA-ban az AKI-t (kopogás ellenállási index) használják. Ez utóbbi a RON és a MON (motor oktánszám, melyet a valósághoz közelibb módon mérnek) átlaga. A RON jellemzően 8-12-vel magasabb, mint a MON, az átlagolás eredményeként tehát az amerikai benzin AKI oktánszáma 4-6-tal magasabb RON értékkel egyezik meg (nincs egyenes arányú összefüggés, de ezek a jellemző számok). Magyarul az ottani 93-as prémium a mi, már nem létező 98-asunknak feleltethető meg. A 87-es pedig olyan 91-93-as lenne mifelénk. Minden nap tanul valamit az ember.
Sebességváltó olaj
Jó minőségű szintetikus, GL-4-es olaj kell bele. Tapasztalatok szerint a GL-4 feletti „túl csúszós”, és a meghatározott mértékű tapadás lecsökkenése miatt a szinkron tönkremeneteléhez vezethet. Továbbá a GL-5 károsíthat bizonyos színesfémeket, amik a GL-4-nél még figyelembe voltak véve, az RX-8 váltójában pedig megtalálhatóak.
Mazda ajánlás:
- 5 sebességeshez: GL-4 vagy GL-5 75W-90 (2,5 liter)
- 6 sebességeshez: GL-4 vagy GL-5 75W-90 (
1,75 liter) Update: bár a gyári adat 1,75 liter, a valóságban 2,2-2,3 kell bele. Kellemetlen ezt úgy észrevenni, hogy csáposon az autó, le van engedve az olaj, és csak 2 db literes bödön van nálad.
Felhasználói ajánlás:
- Castrol Syntrans Multi Vehicle 75W-90 Fully synthetic GL4
- Idemitsu MTF & Gearbox Oil 75W90
- Fuchs megfelelő paraméterekkel rendelkező olaja
Differenciálmű olaj
A Torsen diffi a Mazda és az olajgyártók szerint sem igényel LSD (limited slip diferential) olajat, a fogaskerekek normál diffi olajjal, vagy többfokozatú GL5 olajjal is nagyon jól fogják magukat érezni.
Mazda ajánlás:
- GL-5 SAE 90 (1,3 liter)
Felhasználói ajánlás (normál, nem drift használatra)
- Motul 90 PA (LSD)
- Idemitsu MTF & Gearbox Oil 75W90
A következő rész témája:
Rész premix, full premix, vagy Sohn adapter?
A poszt alapja több fórum, és a klubtagoktól gyűjtött információk, de legfőképp a New and potential owners start here fórumtopik, aminek nyomvonalán, de nem 1:1-es fordításából épül fel ez a posztsorozat is. Ha a további részei is érdekelnek, katt a kis csengőre a felső sarokban, vagy kövess a Fészeren ( ; |
1 thought on “Olaj 1×1”