Site Overlay

Olaj 1×1

Kezdők ide! – Wankeles alapinformációk 3. rész

Ezen útmutató alapja az rx8ownersclub.co.uk hasonló című topikja, illetve a hazai felhasználók ajánlásai. Nem szentírás, az olajzás hitkérdés jellegét nem fogja feloldani, célja némi támpontot adni, és felsorolni pár olyan olajat, amit a Mazda ajánl, vagy amit a tulajok hosszabb időn át használtak megelégedéssel. A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze meg autószerelőjét vagy bontósát…

Motorolaj

Mint az előző részben kitárgyaltuk, az RX-8 motorja csipegeti az olajat, mivel egy keveset folyamatosan fecskendez be az égéstérbe. Ez azt jelenti, hogy oda olyan olaj kell, amiből füst lesz, nem pedig korom, ebben pedig a teljesen szintetikus olajak rosszabbak, mint az ásványiak vagy félszintetikusak.

Mazda ajánlás:

5W-30 olaj, amely az ACEA A1, A3 vagy A5 tanúsításnak megfelel. Éghajlattól függően a viszkozitás-ajánlás némileg változhat.

A gyári Mazda olaj a Dexelia Ultra 5W-30, de nyílt titok, hogy ez ugyanaz, mint a Total Quartz 9000 Future 5W-30. (SZERK.: Nem találok konkrétumot arra, hogy ténylegesen teljesen ugyanaz lenne a két olaj.) A címkéje szerint ez ugyan egy szintetikus olaj, valójában azonban egy vegyileg átalakított ásványi. Szó szerinti értelemben tehát nem szintetikus, mivel ásványi eredetű alapolajokból indul ki, a nagymértékű átalakítás miatt viszont a szabványok elfogadják szintetikusnak. Tehát ráírhatják. És rá is írják. A Total is, meg a többi gyártó zöme is (ld. még: természetes vs. természetazonos vs. mesterséges aromák. Utóbbinál még a kőolaj, mint kiindulási pont is stimmel!)

Felhasználói ajánlások:

  • Fuchs Titan XTR 5W-30
  • Castrol Magnatec 5W-30
  • Havoline Energy 5W-30
  • Idemitsu Wankel specifikus olaj

10W-40 – alternatív ajánlás több motorépítőtől, wankel specialistától

A felhasználók és szakemberek egy része szerint az 5W-30-as olaj egy környezetvédelemért hozott áldozat, aminek a csapágyazás issza meg a levét. Mellettük szól, hogy más Mazda wankel motorok, amikben ugyanezen csapágyakat használták, 10W-40-es olajjal voltak specifikálva, és nem is volt annyi korai csapágyhalálra példa, mint az RX-8-nál. Persze ellenvélemény erről is van, de miről nem.
Személyes véleményem szerint indokolatlanul alacsony az 5W-30-as viszkozitás, lévén az olajzási rendszer furatai is viszonylag nagy átmérőjűek, illetve hőt is termel rendesen a motor, gyorsan bemelegszik, így hidegben sem lehet gond egy 10W-s olajjal. De ez csak az én gépészi, de nem wankel szakértői álláspontom. Utóbbitól nagyjából olyan messze vagyok, mint egy gólyatábori ivóverseny nyertese a diplomaosztótól.

10W-40-ből ezeket ajánlja a közösség:

  • Fuchs Titan Syn MC 10W-40
  • Shell Helix HX7 10W-40
  • Mazda Dexelia 10W-40 = Total Quartz 7000 10W-40

Full premix / Sohn adapter esetén

10W-40, viszont mehet bele valódi szintetikus olaj is. Bár csak fél szintetikus, idehaza többen esküsznek a Motul 6100 Synergie+ olajra, a bejáratás alatti 800, majd 2000 km-es olajcserék után én is ezt fogom a motorba önteni.  A 10W-40-nel szemben van, aki a télen 15W-50, nyáron 20W-60 felállásra esküszik.

Ajánlott szintetikus olajak:

  • Shell Helix Ultra 5W-40
  • Millers CFS 5W-40 / 10W-40
  • Millers Nano drive CFS 5W-40

Olaj mennyiség:

  • üres motorba: 5,5-6 l belemegy (nívó a mérvadó, ne legyen túltöltve)
  • olajcsere: 4,2 l (síkon állva, olajhűtőből és motorból is kieresztve)

Csereintervallum

A kézikönyv szerint 10 ezer km / 6 hónap, a saját autóm szervizkönyvében viszont 20 ezer km / 1 év szerepel, pár év után mégis áttértek a 10 ezrenkénti cserére. Na akkor mi van? A felhasználói véleményeket és specialisták ajánlásait olvasva:

  • gyári olajzással 5 ezer km / 1 év
  • full premix vagy sohn adapter mellett 8 (egyesek szerint 10) ezer km / 1 év

Vannak jó páran az 5 ezer / 6 hónap mellett is, szerintem ez túlzás. Az, hogy gyári olajzás mellet romlik az olaj minősége (lévén az égéstérbe is jut), az érthető, így az 5 ezer rendben. De hogy 6 hónap alatt az olaj szerkezetében (főleg full premix vagy sohn mellett) nem történik akkora változás, elsavasodás, kenőképesség romlás, hogy az számottevő legyen, arra a nyakamat teszem. Normál motorokból 15 ezer után még tűrhető olaj jön ki (ennek ellenére az ennél hosszabb csereperiódusokban sem hiszek), ha fél év alatt nem mész el vele 5 ezer km-t, semmi baja nem lesz az olajnak.

De ez saját meggyőződés, az olajzás meg ugyebár hitbéli kérdés. Magam részéről (bejáratás után) a 8 ezer km / 1 évet fogom tartani, amiből az 1 év fog jóval hamarabb bekövetkezni.

2T olaj (full / rész premixhez, sohn adapterhez)

Teljesen szintetikus vagy észter bázisú félszintetikus olaj javasolt, ami teljesen el tud égni. Pl.

  • Valvoline Super Outboard
  • Fuchs 2T100S
  • Idemitsu premix olaj

Szabvány:

Jaso FC vagy felette (a Fuchs pl. Jaso FD)

Mennyiség:

  • Rész premix: normál használathoz 1,25 dl egy teli tankhoz (60 l), durvább alázás esetén 3-ig el lehet menni.
  • Full premix: normál használathoz 1 dl olaj / 15 l benzin. Pályanapozáshoz, nyúzáshoz növelendő.
  • Sohn adapter: mivel gyári szoftverrel az OMP keveset szállít, 1-2 dl olaj / teletank emellé is ajánlott

A premixelés csökkenti az oktánszámot, ezért érdemes magasabb oktánszámú benzint tankolni. Mondjuk a történethez azért hozzátartozik, hogy az USA-ban 87-es az alap, és 93-as a prémium benzin, szóval a mi 95-ösünk innen nézve non plus ultra.
JAVÍTÁS: Mint Ákos a fészeren felhívta rá a figyelmemet, a fenti megállapítás nem helytálló. Az európai mérőszám ugyanis a RON (kísérleti oktánszám), míg az USA-ban az AKI-t (kopogás ellenállási index) használják. Ez utóbbi a RON és a MON (motor oktánszám, melyet a valósághoz közelibb módon mérnek) átlaga. A RON jellemzően 8-12-vel magasabb, mint a MON, az átlagolás eredményeként tehát az amerikai benzin AKI oktánszáma 4-6-tal magasabb RON értékkel egyezik meg (nincs egyenes arányú összefüggés, de ezek a jellemző számok). Magyarul az ottani 93-as prémium a mi, már nem létező 98-asunknak feleltethető meg. A 87-es pedig olyan 91-93-as lenne mifelénk. Minden nap tanul valamit az ember.

Sebességváltó olaj

Jó minőségű szintetikus, GL-4-es olaj kell bele. Tapasztalatok szerint a GL-4 feletti „túl csúszós”, és a meghatározott mértékű tapadás lecsökkenése miatt a szinkron tönkremeneteléhez vezethet. Továbbá a GL-5 károsíthat bizonyos színesfémeket, amik a GL-4-nél még figyelembe voltak véve, az RX-8 váltójában pedig megtalálhatóak.

Mazda ajánlás:

  • 5 sebességeshez: GL-4 vagy GL-5 75W-90 (2,5 liter)
  • 6 sebességeshez: GL-4 vagy GL-5 75W-90 (1,75 liter)

Felhasználói ajánlás:

  • Castrol Syntrans Multi Vehicle 75W-90 Fully synthetic GL4
  • Idemitsu MTF & Gearbox Oil 75W90

Differenciálmű olaj

A Torsen diffi a Mazda és az olajgyártók szerint sem igényel LSD (limited slip diferential) olajat, a fogaskerekek normál diffi olajjal, vagy többfokozatú GL5 olajjal is nagyon jól fogják magukat érezni.

Mazda ajánlás:

  • GL-5 SAE 90 (1,3 liter)

Felhasználói ajánlás (normál, nem drift használatra)

  • Motul 90 PA (LSD)
  • Idemitsu MTF & Gearbox Oil 75W90

A következő rész témája:

Rész premix, full premix, vagy Sohn adapter?

A poszt alapja több fórum, és a klubtagoktól gyűjtött információk, de legfőképp a New and potential owners start here fórumtopik, aminek nyomvonalán, de nem 1:1-es fordításából épül fel ez a posztsorozat is. Ha a további részei is érdekelnek, katt a kis csengőre a felső sarokban, vagy kövess a Fészeren ( ;

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes