Site Overlay

Wankelsztorik 3.

„Mai” (értsd, ma jutottam oda, hogy poszt legyen abból, amiről 2 hónapja beszélgettünk) interjúalanyom Keserü Kornél, aki több mint 11 éve, újonnan vásárolta a Mazda RX-8-át. Ezzel eleget tennék annak a kérésnek, hogy legyen olyan beszélgetőpartner is, aki nem 1-2 éve vette az autót. Ráadásul elég sok munkát, időt és lét is tett a gépbe, ami így egyedi külsőt nyert és változatlanul tökéletes műszaki tartalmat rejt, ajánlom mindenkinek a galériák végigkattintását. Szót ejtünk az olajokról, tuningról, meg a „rettenet” fogyasztásról is ( ;

WB: Mikor volt az a pillanat, amikor megszületett a döntés, hogy neked egy RX-8-ra van szükséged?

K: Már 2003-ban, a típus megjelenésekor izgalomba hozott a formavilága. Maga a Wankel motor nem volt ismeretlen fogalom számomra már akkoriban sem, de nem tudtam róla többet, mint bármelyik motor/autókedvelő. Utánaolvasgatni mélyebben csak az RX-8 megjelenése után kezdtem. Már persze amit akkoriban a neten fel lehetett lelni. Aztán egy időre jegelődött a dolog.

WB: Mikor követte ezt a birtoklás?

K: 2006-ban az akkori autóm (BMW 316 CI) alig 3 évesen, 37.000 km-nél cserbenhagyott, a születésnapomon, szinte a semmi közepén, megadta magát a motor. Akkoriban a közelemben lévő városban a BMW és a MAZDA szalon egy tulajé volt és ahogy próbáltuk átbeszélni a garanciában történő kompenzálást, felmerült, hogy áll náluk egy RX-8, null km-es, de másfél éve már náluk áll. Próbáltam leplezni, hogy felcsillantak a szemeim. Aztán amikor megláttam, azonnal beleszerettem. Az már csak a hab volt a tortán, hogy nagyon jó áron sikerült elhozni és a mai napig nem bántam meg. Sőt. Még most is (bő 11 év után) ugyanolyan örömmel és lelkesedéssel ülök be minden alkalommal, mintha legelőször tenném.

WB: Nem próbáltak lebeszélni mások? Esetleg te, saját magadat?

K: Nem volt rá idejük, szerencsémre. 🙂

WB: Egyetlen autó, vagy van mellette más is? Ha igen, mi?

K: Az első 8 évben egyedüli autóként használtam, gyakorlatilag minden nap. Jelenleg 90.000 km van benne, de így is legalább fele céltalan élményautózás volt. Csak az utóbbi körülbelül 3 évben használok másik autót is mellette. Hangsúlyoznám, hogy mellette, nem pedig helyette. 🙂

WB: Kornél, te akárhogy is nézem hypermilernek számítasz wankeles körökben. Adott használati módok/sebességek mellett mennyit fogyaszt az autód?

K: A legextrémebb mért fogyim 21,7 liter volt 100 km-en, akkor a fordulat volt magas (2. és 3. fokozatban 5000 és 8000 közötti fordulatok). De képzeld el ezt legnagyobb fokozatokban ugyanilyen fordulatokkal… mindjárt 200 km/h körüli illetve afeletti tempó lenne. De mértem már 9,7 literest is Barcs-Siófok-Barcs 303 km 29 literből. Barcs-Pécs-Barcs útjaimon rendre 11 literek jönnek ki és felső tűrésen megyek településen kívül. Településeken belül általában betartom a sebességeket, 9 falu és két kisváros van Barcs és Pécs között.
Városban (no dugó) olyan 13 és 16 liter között – 16-nál már persze van viccelődés is, nyugisan inkább 14 liter. Persze sok az egyéb összetevő, mint pl. hidegindítások száma, olyankor szeret arányában sokat enni a Wankel. Meg városban (ha már bemelegedett) 3.-ig váltok csak fel. 3.-ban ugye 3000-et pörög az erősebbik 50 km/h-nál, hidegen azért ez a fordulat még sok. Viszont melegen meg a legjobb fordulat kezd lenni fogyasztás szempontjából is. Az ideális inkább 3500 lenne. Meg ugye a Wankel szenved 2500 alatti fordulaton, sokan meg 2000 körül nyúzzák. Ez a motor 4000-es fordulat felett vidám. Sokan szeretnek fokozatot átugrani, meg üresben kigurulni hagyni… én ezeknek nem vagyok a híve.

WB: És mi a „nagy átlag”? Tudom, hogy mindent naplózol, múltkor még a 11 éves szén-dioxid kibocsátásodat is megosztottad, de azt inkább ne írjuk le… 😀

K: Igen, az egy furcsa szám volt 😀 Az utóbbi 36.000 km-en 14,2 liter az átlag fogyi (a Sohn adapter beszerelés óta ennyi, amit 55.000-nél szereltem be). Jelenleg 91.000 km-nél járok és 60% városi 40% városon kívüli használatot takar ez. A városon kívüli használat kb. 10%-a brutál pirosbatekerős élvezetes orgazmus, de a többi is haladós azért. A Sohn adapter beszerelés előtt 16,1 liter volt az átlag hasonlóan használva.
Az utóbbi közel 60000 km mért (precízen dokumentált) átlag 14,64 liter/100km.

WB: Hogy jellemeznéd a viszonyodat az autóval?

K: Gyakorlatilag családtag.

WB: Milyen problémák voltak eddig vele?

K: Az eddigi használata alatt mindössze a katalizátor adta meg magát, 5 évvel ezelőtt, azóta egy utángyártott fémmagos van benne és teszi a dolgát.

WB: Régóta nyúzod a gépet, a közvélemény szerint 90 ezer km alatt már legalább másfélszer el kellett volna pusztulnia a motornak, ehhez képest még hozzá sem lett nyúlva. Mi a „titkod”? Premix, full-rész, sohn?

K: Premixelni 33.000 km-es korában kezdtem, azelőtt csak a gyári Dexelia olajat kapta az égéstér is a gyári MOP-on keresztül. Aztán 55.000 km-es korában Sohn adaptert építettem be, a premix továbbra is megy és Mobil1 0W-30-as fullszintetikus olaj végzi a rotor-, és főtengelycsapágyak kenését.

WB: Milyen olajat használsz, milyen gyakran cseréled?

K: A premix kezdete óta (közel 60 ezer km óta) Fuchs Titan 2T 100S olajat használok. A Sohn adapter tartályba is ezt töltöm 35.000 km óta. Motorolajként Mobil1 0W-30 fullszintetikus olajat használok és félévente cserélem (csak az olajteknő tartalmát engedem le, az olajhűtőkből nem).

  • 0km – 33.000 km Dexelia 5W-30
  • 33.000km – 55.000km Dexelia 5W-30 és Fuchs Titan 2T 100S rész-premix (1:333 arányban)
  • 55.000km – 91.000km (tehát jelenleg) Mobil1 0W30, Sohn adapter Fuchs Titan 2T 100S olajjal, továbbá részpremix Fuchs Titan 2T 100S olajjal 1:333 arányban

WB: Érdekes, és ebből is jól látszik az olajkérdésbeli megosztottság, mivel sokak mellet én is a gyárinál magasabb viszkozitásra (5W30 vs. 10W40) voksolok, te pedig pont a másik irányt képviselve még alá is mentél a gyárinak.

Mi volt a legjobb/legrosszabb élmény az autóval?

K: Csak legjobb élmények voltak, azokat meg nehéz lenne felsorolni, mert terjedelmes lenne. 🙂

WB: Meddig tervezed megtartani? Mi jöhet szóba helyette?

K: Eladás szóba sem jöhet, túlságosan hozzám nőtt.  Eleve a piaci árak méltatlanul lealacsonyították ennek a típusnak az imázsát. Kevesen érzik át, hogy milyen az, amikor ez az autó egészséges, él és megy és menni akar. Helyette soha nem vennék másik autót, legfeljebb mellé.

WB: Még egy kérdés: Nem kimondottan átlagos a géped, sok az egyedi részlet. Milyen módosítások vannak a gépeden? Hol készültek ezek? Mesélnél erről egy kicsit?

K: Hosszú a lista viszonylag, de megpróbálom felsorolni. Bilstein B6 lengéscsillapítók, 45 mm ültetést lehetővé tevő H&R rugók. EBC mart féktárcsák, kerámia fékbetétekkel. Pakfeifer teljes bodykit (az első lökhárítója a szettnek jelenleg javítás és csinosítás alatt áll, ezért van fent a gyári most). Erről a bodykitről azt érdemes tudni, hogy Győrújfaluban készült és az autómon lett kialakítva a formája 2007 végén. Ebből következik, hogy a legelső szettet az én autóm kapta meg. Tartozott még hozzá egy nem túl kirívó szárny is, de a leszerelése mellett döntöttem 5-6 évvel ezelőtt. Továbbá tuning tükör és lámpa szemöldökök is (jelenleg ezek is restaurálás alatt állnak). Egyedi LED-es hátsólámpákat is kapott, mely típusból összesen 3 pár készült. Télen a gyári 18 colos felniken lévő téligumival használom, nyáron pedig 20 colos Calibre CCM polírozott konkávos felniken fut, 255/30-as gumikkal. Az autó alatt 2,5 colos kipufogórendszer van (200 cellás fémmagos katalizátor és JapSpeed catback, 140×100 mm-es ovál alakú díszvégekkel). Megelőző jelleggel tavaly és idén a teljes alja és a kerékjáratok alvázvédelmet kaptak. A hátsó futóműelemeket és féknyergeket is újrafestettem. A beltérben lévő gyári fekete bőr szettet, gyári piros-fekete bőr szettre cseréltem, az első ülések hátsó borítását selyemfeketére festettem. Több elemet fekete illetve piros karbonmintás fóliával vontam be. Teljes LED-es beltéri világítás is került bele. Utólagos olajhő,- olajhőmérséklet,- és vízhőmérséklet mérő műszereket is beszereltem. Utólagos MP3 lejátszó is került bele. Tavasszal a tetőtéri kárpit és a tetőtéri elemek feketére lesznek festve. És még sokminden, ami kimaradt. 🙂

WB: Például a hátsó lámpaburák élének feketére festése, amit jelenleg épp én is utánzok, mert baromi jó ötlet, és ha ma jönne ki az autó, nem tizenéve, valószínűleg a gyár is így csinálná. Csak akkoriban még ez nem volt divat.
Köszönöm az interjút, további hibamentes kilométereket, és sok-sok vöröstartományos pittyegést kívánok!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes