Nem tudok erről röviden írni, nem is egy videó kompatibilis dolog, így úgy döntöttem, hogy leírom itt a blogon hosszan. TL;DR fanoknak: csodaszép hangú kipufogóm lett. Szerintem.
Sokadik volt a listámon, talán ténylegesen nem is volt rajta, egyszerűen csak beleszerettem Pegasus Racing kipufogóiba. Ha csak végiggörgeted az oldalán a képeket, akkor nem azt fogod érezni, hogy ezek egyszerű termékek, hanem azt, hogy ez iparművészet. Legalábbis az én meglátásom mindenképp az, hogy Zoli, az alkotó, egy művész.
A fura az egészben, hogy bár egy városban élünk, itt is ténykedik, mégsem tudtam róla, hogy létezik nálunk egy ember, aki az ország versenyautóinak nagy hányadára kipufogókat csinál, és mindemellett rengeteg nagyteljesítményű autó is megfordul nála. Elmondása szerint olyan is, amiben a tulaj még nem is ült, de az első útja az autónak traileren hozzá vezet.
Biztos mindenkinek megvan az a karakter, aki valamiben zseniálisat alkot, és messziről felismerhető, hogy ő egy kicsit “hibbant” a szó legjobb értelmében. Zoli ilyen.
Szóval nem volt egyszerű bejutni hozzá, mert állítólag van egy olyan hitvallása, hogy nem szeretné, hogy azért mindenki rátaláljon a helyi arcok közül, ő bőven el van látva munkával. Így egy barátján keresztül közelítettem, és sok sok várakozás után eljutottam hozzá megmutatni az áldozatot, az én szépséges RX-8-am.
Saját bevallása szerint ez az első utcai RX amihez hozzányúl, hegyi felfutót csinált már, de hát ott egészen mást kell alkotni. Megbeszéltük, hogy az ő ötlete alapján amit csinálna az annyi, hogy kreál egy szebb, egészségesebb hátsó dobot. Majd végigfutva az autó alján, rögtön fel is fedezett jó pár hibát, amit ő mindenképp javítani szeretne, na meg a problémás 200 cellás katalizátort, aminek erős egészségügyi gondjai voltak. Ráadásul, aki azt egyszer oda feltette, hát finoman szólva se szakszerű munkát végzett, Gány Bt kedves munkatársa volt.
Azzal ő is tisztában volt, hogy nehéz wankelhez olyan katalizátort ajánlani, ami ténylegesen bírni fogja az elképesztő hőt, így az első gondolata egy HJS WRC homológ 100 vagy 200 cellás katalizátor volt, előbbinek az ára 200e Ft, utóbbinak pedig 300 körül. De ez biztos nem döglik meg egykönnyen cserébe. Aztán mondtam, hogy ez idén nem nagyon fér bele az RX projektbe.
Na mindegy is, megkaptam az időpontomat, és vááááááártam. Hosszan, mert hát nem pikk-pakk kerül ide be az ember hozzá. De egy nagyon kedves barátomnak volt egy hamarabbi időpontja az ő 350Z-jével. Így élő referenciánk mindenképp lesz még az én beavatkozásom előtt.
Azért ide is ajánlás útján jutottunk el, én csak utána ismertem meg az oldalát, de mikor valakiről csak jót hallasz, mindenki dicséri, mindenhol azt olvasod, hogy amit csinál tökéletes… na hát nekem az mindig gyanús. Ráadásul elmondások szerint minden egyes darabot gondosan kitalál, megtervez, nem hasraütés szerűen, mindenféle mérés nélkül születik meg a végleges munka. Áramlást, öblítést, fojtást néz. Szóval kicsit hihetetlen. Mikor találkoztunk mégis meggyőzött arról már csak a jelenléte, ahogy beszélt róla, hogy én tényleg jó helyen járok. Nagyon kedves, nagyon szimpatikus, nagyon őszintének tűnő embert ismertem meg, akinek rengeteg autós sztorija van.
Eljött az idő, Z-s barátom következett. Leadtuk az autót és vártunk, hosszú napokat. Ő ráadásul 150+ km-ről jött ide hozzánk, és amíg készült az autója, ő addig itt csövezett az egyik szobánkban. Mind a kettőnkben ott volt a félsz, hogy lehet nem lesz jó. Neki katalizátor utáni teljes rendszert csinált, nagy bánatára nem lehetett dupla, mert a hátsó stabilizátor kialakítása nem engedte, ehhez pedig inkább nem nyúltunk volna. A 370Z kialakítása abszolút partner egy dupla rendszerben. Mint ahogy egy kedves RX társunknak a csodaszép 370Z-jére is ilyen dupla rendszert alkotott. Link
Kész lett, vágtában mentünk érte. Egyrészről a mi szemünknek gyönyörű alkotás született, na de a hangja… az egyébként is hihetetlen jó hangú HR motorkódos, utolsó éves 350Z változat a dupla szívósorral még az elődjeinél is szebb hanggal rendelkezik, így félő volt, hogy ebből a V6-ból nehéz szebb hangot kicsikarni. Hiszen már már tökéletes. Viszont a kész mű mindenféle várakozásunkat felülmúlta, nem csak úgy egy kicsit, hanem nagyon. Megdöbbentő volt.
Mindezek után még jobban vártam, hogy sorra kerüljek, de továbbra is ott volt bennem, hogy ez wankel, nem olyan, mint egy dugattyús motor, a levegő is sok, a hő is sok, mi van ha… Meg kellett várni még pár versenyautót, egy nagyon ritka sportautót, de aztán csak sorra kerültem, hát leadtam én is a verdát. Ez egy gyorsabb munka lett volna, de a fránya wankel azért tényleg okozott problémákat. Egyrészről meg kellett hallgatni, hogy mi a kiindulási alap dob nélkül, és hát mint azt tudjuk, ez egy közel elviselhetetlen hangélmény. Valamint az irtózatos hővel is kezdeni kellett valamit, aminek a hatására a tömőanyag tök másként viselkedik, mint az megszokott. Az iszonytató bűzről nem is beszélve, ami Zoli legnagyobb fájdalma volt. Szóval rögtön azzal kezdte, hogy ő adna nekem egy ajándékot, kitúrt egy 200 cellás katalizátort, ami egy nagyteljesítményű tényleges sportautóról való, és elmagyarázta, hogy ez igazából NEKI ajándék, hogy felteheti a már nem túl jól működő helyett. Valamint a katalizátor és a középdob között kicseréli az összegányolt csőszakaszt, és valamikor a középdob és a hátsó dob között is szeptember környékén. Azt csak leszedve látta, hogy az egy papírvékonyra porladt valami már csak, de még tart. Mindezek előtt viszont menjek már a kész hátsódobbal egy tesztkört, hogy egyáltalán jó-e ez így, erre számítottam-e?
Beindítottam, és számomra már az hidegrázós volt, de aztán mikor elvittem egy körre is… Te jó ég… ez egy borzasztóan egyszerű dob kinézetre, mégis amit művelt hangélményben az tökéletesen az volt, amit én szerettem volna. Mélyebb, jóval teltebb hangzás, eltűnt az a jellegzetes gyári dobozhang (a gyári sem volt rossz azért), és NEM HANGOS, legalábbis nem egy vállalhatatlan üvöltő valami. Váltások között nem csattan, ami annak is lehet a jele, hogy sokkal jobb lett az öblítése, sokkal kisebb a fojtása. Tartott gáznál, 3000-4000 között SEMMI hangja nincs, ez pont az utazó fordulat. Általában az embereknek a nagy félelme pont az, mikor vesznek egy kipufogót, hogy onnantól kezdve annyira idegesítő lesz a zúgás hosszabb utazásnál, hogy nem lehet majd elviselni. De itt csak terhelésen jön meg a hang. Ami még ténylegesen érezhető, szerintem a nagyon jó gázreakció még jobb lett.
Megállás nélkül vigyorogtam a próbakörön, nagy örömmel vittem is vissza, hogy akkor folytathassa a munkát. Viccelődve mondta is, hogy majd 3 nap múlva, mert kb. annyi idő kell neki, hogy kihűljön, még ez egy normál autónál pár perc. Nem utolsó szempont az sem, hogy a gyári dob nagyon nagy, nagyon nehéz, ez pedig tömegben a töredéke. Hátulról nézve nem lóg ki a dob lefelé, amit mindig is utáltam. A végek nagyobbak, kicsit csapottabbak, nagyon jól illik a formához. Azt meg is mondta, hogy ennél nagyobb véget ő azért nem rakott (hely lett volna), mert szerinte ez harmonizál a formával és a gyári felnikkel. Én pedig elégedett voltam vele. Csináltam videót is, de fogalmam sincs, hogy mivel lehetne felvenni kipufogó hangot, hogy az a valóságot adja vissza, mert nekem nem jött össze 🙁 Aznap este kész is lett a maradék munka, a katalizátor tökéletesen teszi a dolgát ismét, végre. Én nagyon elégedett vagyok, hazafelé az 1km-es út a garázsig majdnem 2 óráig tartott.