Site Overlay

Welcome to the szopó jungle!

Tisztelt Hölgyeim és Uraim, köszöntjük Önöket a csapágyazott Szopóroller De Lux fedélzetén! Bőrszíjakat becsatolni, kérem helyezzék arcukra a szopóállarcot, vegyék ajkaik közé a szájpecket, farpofáik közé pedig a pozicionáló stiftet. A csapágyak most épp kicsit berágtak, készüljenek fel, kemény utunk lesz. Akik éves bérletet váltottak, ők, nos… hát, ők idióták.

Bérletet vettem, vállalom. Najó, ennyire nem veszélyes a helyzet, de azért sikerült belenyúlni abba, amibe nem szándékoztam. Ezért nem veszünk autót kipróbálatlanul, akkor sem, ha egyben van, nem tűnik (khm) rozsdásnak, és nem sokkal egy szigorú osztrák műszaki vizsga után térdelt le.

img_2554.JPG

Random kép, összefutottam egyik helyi RX-szel

Na akkor lássuk, mivel vagyok eddig szopóágon:

Gyújtáshiba

P0301 – 1. henger gyújtáskimaradás. Na, az tényleg hiba, mert ebben henger az pont nincs 😀 Sajnos a nyelvi nehézségektől függetlenül ez egy komolyan veendő kód. Kezdtük az alapvetőkkel, trafócsere, visszajött, gyertyacsere, visszajött. Volt egy kis falsszívás, az megoldódott, találtunk egy másikat, valamelyest azt is sikerült „G”-nek csökkentenie (aki nem autószerelő ugyan, viszont merem szaktekintélynek nevezni RX-8 buzerálás témában). Nála készült ez a szép kép is. Itt már egyébként túl voltam egy LZ-éknél tett látogatáson (pontosabban a Parkoló Parádé után náluk hagytam az autót), ahol az első próbálkozásos trafócsere történt, meg pár dolog, amit lentebb fogok részletezni.

img_2462.JPG

Szóval első körben nem oldódott meg. Most kaptam egy tippet Rolandtól, miszerint ha nem volt motorcserekor NV RAM resetelés, akkor tegyem meg. Nem tudom volt-e, de megtettem. Eddig nem jött vissza a kód, bár még csak helyben járattam, mert ma nem volt időm kivinni az autót, de korábban így is visszadobta 3700-as fordulaton. Most nem. Reméljük a legjobbakat. Ha nem oldja meg, akkor tovább indul szopóroller járatunk a falsszívás-hibás injektor-rosszul bekötött injektor-akurvanyjatudja útvonalon.

Egyébként menni ment az autó, OBD-n kiolvasva az értékeket minden rendben volt, nem volt gyújtáskimaradásra utaló jel, tehát vagy tényleg valami agyi zavar volt, vagy valami egyéb eddig fel nem tárt tényező.

Nem vagyok egy nagy energiaital fogyasztó, de “G”-től hazafelé muszáj volt nekem is tankolnom. Megérte, utána egy szép új 6-ost követtem egy jódarabig, amiről kiderült, hogy olvasó volt a pilóta ( :

Kuplung

Az, hogy büdös volt vagy 3-400 km-ig, az fogjuk rá normális. Az, hogy pár km-es korában bemelegedve nem akarta bevenni a tolatást, meg a trélerre felállva nem tudtam egyesből kivenni… na az nem normális. Nagyon-nagyon lent fogott, kemény volt, mint az élet, de hát mondom sportautó, ez ilyen. Hát, mint kiderült, nem kellett ilyennek lennie. Szerencsére ez garis volt, úgyhogy kaptam helyette egy felújított gyárit, amire LZ-ék is nagyon esküsznek. Egyetlen szépséghibája, hogy hirtelen csak használt kinyomócsapágyat találtak hozzá, ami zakatol, mint a vonat, de a következő olajcserekor cserélik, gariban. Mondhatnám, hogy ez a járat most nem indul tovább, de azért félgázon, némi csapágyhanggal csak tovazakatol még ez a roller is.

Váltó

„Hogy bevizelek, azt még gondoltam, hogy beszarok, azt is, de hogy ez az egész a nyakamba borul, na azt már nem!” Hát valahogy így voltam a váltó kérdéssel. Sokaknak volt már vele baja, fel voltam rá készülve, hogy előbb-utóbb engem is utolérhet, de inkább az utóbbat reméltem (nem is értem, mitől fekszik ki 100 ezer km-en egy váltó, mondjuk azt leszámítva, ha rossz olaj kerül bele). Na itt jön be, hogy kipróbálás nélkül miért nem veszünk autót. Mert ez bizony már szar volt, mikor megvettem, csakugye motor nélkül nehéz volt kipróbálni.

Mint minden, ez is javítható, kívülről nézve nyelestengely csapággyal, szinkrongyűrűvel, stb. egy 80 ezret tippelt rá LZ, de ha belenyúl az ember a tutiba, van benne olyan csapágy is, ami egymagában 100 ezer felett van, és kizárólag gyáriban létezik. Találtak viszont egy patent (-nek mondott) bontottat, 1 év / 10000 km garanciával, 80 ezerért. Jólvan, ha nem gond, hogy jövő hónapban fizetek (ez még áprilisban volt), csapassátok. Cserekor azért még kiderült, hogy a lógó nyelestengely bulizott egy utolsót és szétverte a főtengely végénél lévő csapágyat is, de az már aprópénz volt, inkább a munkadíjat nyomta meg a kibányászása.

Mindennel együtt laza 145 ezret sikerült náluk hagyni, ami amúgy korrekt, úgy, hogy benne volt a váltó, 2 ember több napi munkája, 4 pár km-t futott gyújtótrafó kábelekkel, egy Sohn adapter beszerelés, meg ahhoz egy tartály ajándékba, hamár pont a szülinapomon kaptam vissza az autót. Javasoltam nekik, hogy esetleg ragasszanak rá egy csíkot, mint a Lexus a 100 éves papa autójára, sőt, az se baj, ha 445 lovasan kapom vissza, mint az ő új autója, de ezek nem jöttek össze. Mondjuk nem is 100 lettem, csak kicsivel több, mint negyedannyi (28, konkrétan). Ahhoz képest jó a bő feleannyi paci is.

És igen, végre bekerült a Sohn adapter, tehát nem a benzinből, hanem egy külön tartályból kapja jó minőségű 2T olajat – bár biztos ami ziher, én adok neki egy kicsit a benzinnel is. Egyrészt, mert így akkor is marad némi kenés-hűtés a rotorokon, ha elszáll az olaj adagoló pumpa, másrészt mert a gyári adagolási mennyiség inkább a környezetvédelmet, mintsem a szükségleteket veszi figyelembe. Ez szép dolog, de a tisztábban égő 2T olaj többletmennyisége miatt még nem sok bébifóka pusztult el, úgyhogy én a több olajban hiszek, az éltömítések meg pláne. Tervben van a szoftveres emelés, de erre egyelőre se pénz, se idő, úgyhogy marad a rész-premix, műszakilag ez is tökéletes, csak macerásabb.

img_2439.JPG

Ő ott a 2T tartály. Mikor megszületett, még mezei szervó tartályként képzelte el az életét.

Kompresszió

„G”-nél tett látogatásom fő oka az volt, hogy van rotoroshoz való spéci kompressziómérő műszere, és kíváncsi voltam, mit tud az én olcsó motorom 1100 km bejáratás után. Hááát… gyenge. Nagyon gyenge. Nem üti meg a „még jó” motor alsó szintjét sem. Így már érthető a melegindulási gond, ami amúgy javulni javult, pár forgatás után mindig indul a motor. Elvileg 1000 mérföldnél, tehát 1600 km-nél éri el a maximumát, kíváncsi leszek hogy szed össze majd 1 bart ezen a távon… Elküldtem az eredményt Jamesnek, a válasza annyi volt, hogy ha megvolt a 800 km-es 4000/perc fordulat alatt használat, meg az első olajcsere, akkor kezdjem el 8000-ig használni. Jaaaaa?!

komp.png

A pöttyök az én motorom mérési eredményei. Ha 250-es fordulaton tudná azt, amit 300-on, pont jó lenne… Amúgy a diagram annyiban “csal” rossz irányba, hogy nem 0-ról indul a nyomás, így még rosszabbnak tűnik az eredmény.

Eddig más elképzelésem volt a bejáratásról, de akkor használjuk! Rosszabb már nem lesz… Nyilván továbbra sem tőgázon nyomom (illetve kb. 1300 km-ig még tartottam a 4000 környékét), de így is egy új arcát sikerült megismernem az autómnak. Basszus, ez megy mint a barom! Autópályán (Németországban, ofkorsz) 8000 alatt kicsivel 180-at ment 4-esben, és addig folyamatosan húzott, félgázon is. Városon kívül meg egyszerűen minden kanyarból 130-cal jött ki ez a rohadék, és még ment volna neki gyorsabban is, motorból is, meg futóműből is… Persze ez egy olyan szakasz volt, amit egyrészt ismerek, másrészt jól beláthatóak a kanyarok, máskülönben az épeszű közlekedést, és a szabályok viszonylagos betartását pártolom, mert nem szeretnék senkit sem leütni az útról.

Még ha demo verzióban is, de kaptam végre némi ízelítőt, hogy mit tud ez az autó, amikor hagyják neki, hogy menjen. És kegyetlen jó. Mindkét kiforgatós menetet munkába menés előtt ejtettem meg, és leginkább azzal tudnám körülírni az élményt, hogy a korábbi kelés ellenére is egész nap küzdenem kellett, hogy ne vigyorogjak olyankor is, mikor pont nem kéne. Gyááá, gyerekek, az autózás nagyon jó móka, ezt csinálni kell, amíg lehet!

A szopóroller ezzel nagyjából parkolópályára is állt, úgy tűnik a nagyobb dolgok megoldódtak. Ezen kívül még két apróság apasztotta a kasszát, egyik a klímafeltöltés, amit tényleg csak tölteni kellett, mert motorbeépítéskor le lett szusszantva, másik a futóműbeállítás, amire a vizsga előtti gyors kormányösszekötő csere miatt volt szükség. Azon kívül más eltérés nem is volt, a mérések mindenhol gyári tűréseken belüli értékeket mutattak.

A következő poszt témája már vidámabb lesz, ugyanis „a hétvégén majd felmegyünk a hegyekbe, méghozzá RX-8 találkozóra, ami csakis jó program lehet. Hamár odáig elmászunk családostól, akkor Esztergomban meg is szállunk, és hármasban is bóklászunk egy kicsit. Mellesleg addigra meglesz az 1600 km, úgyhogy megnézzük azt is, mennyire csúcs a kompresszióm…

A talis posztra remélem nem kell annyit várnotok, mint erre. Mentségemre legyen, hogy a bringaparkot is rendbe szedtem (néha jóvá kell tenni a sok elégetett szénhidrogént), az autón is voltak teendők ugye, meg otthon lenni is próbáltam. Meg a garázsban is rend van végre, amivel együtt a szerszámok is leköltöztek, tehát ha a kislányom kitúr minket a hálószobából, meg a gardróbszekrényemből (amit már azért csináltam, mert a másikból kitúrt a feleségem), akkor a szerszámkészletek helyén lesz a ruháim helye. Csak nőkkel ne kezdjen az ember (( :

Munkára alkalmas állapotok. A falon csak a legszükségesebbek, a nagyobb szettek maradtak a saját dobozukban.

Szerző(k)

  • Büszke lányos apuka, alig 30+-osan is morgós suzukis papa, gépész, műszaki manegér, köcsög kerékpáros/rolleres, meg némileg rotardált.

10 thoughts on “Welcome to the szopó jungle!

  1. kamor2233 says:

    Mennyit akarsz még erre az ócskaságra költeni? Nincs olyan része ami működne. Hogy lehet így ragaszkodni egy bezúzásra való tragacshoz?

  2. @kamor2233: igazad van, holnap viszem a bontóba. De szólj már kérlek a veteránosoknak, a motorosoknak, mindenkinek, akik az olajcserénél többet igénylő tárggyal küzdenek, hogy hülyék, vegyenek mást ) :

  3. kamor2233 says:

    @wankel: Oké jól van nyugi! Végül is ti tudjátok, csak furcsa, hogy valaki ilyen értelmetlen dologba öli a pénzét. Ez soha nem lesz jó csak néha üzemképes.

  4. Az igazi probléma ezzel a vassal az, hogy a tizedét kapod vissza amikor majd teljesen megutáltad és eladod. Persze jogod van beleönteni a világ pénzét, de kudarcnak fogod megélni az egész projectet, és az elvesztegetett időt. És közben még nem is tudod kiélvezni a gépet maradéktalanul, a rengeteg felesleges melóról nem is beszélve. Sose lesz jó, ezt el kell fogadni. De lehet, hogy neked edzettebb a lelked, én tuti nem bírnék megbirkózni egy ilyen ,”teherrel”.

  5. @kamor2233: az utolsó mondatoddal semmilyen szinten nem értek egyet.

    @Progi: Ez igaz, de ugyanezt el lehet mondani akár a mindennapos közlekedős autómról is, amit hiába tartok én karban, és hiába kap mindenből olyan alkatrészt, hogy az megint 10+ évet ki fog bírni, ettől még ugyanúgy fél millát kapnék érte ha eladnám, mint a többi ugyanolyanért.

    Ez egy ilyen dolog, üzletnek nagyon szar. De pont ezért vettem ilyen autót, aminek minden egyes részéből létezik jobb is (értsd futómű, fékrendszer, akár turbószett), mert ha egyszer kevésnek érezném, vagy megunnám, akkor tudok rajta olyan fejlesztést eszközölni, hogy pár évig megint úgy érezzem, hogy új autóm van.

  6. @Progi: kinek mi az ertelmetlen:D fuuu nem is magyarazom, probald ki es megerted. a sok hulyeseget meg nem kell elhinni, ezek nagyon is megbizhato kocsik sportauto kategoriaban.

  7. “Csak nőkkel ne kezdjen az ember (( :”
    Igazad van, az autó hálásabb 😀

    @kamor2233: Megfordult már a fejedben, hogy van, akinek kikapcsolódás a szerelés? 🙂
    Ha nem lennének emberek, akik (mások szerint) értelmetlen dolgokkal foglalkoznak, sok minden nem lenne – és amikor neked segít majd egyszer szerviz helyett valaki, aki ráér egyedi hibákkal foglalkozni (laptop, fényképezőgép, autó, stb. javítása pl.), akkor is eszedbe juthat ez.

  8. @Progi: Nem csak a pénz méri valaminek az értékét.
    Illetve ezzel a szemlélettel semmilyen élvezeti cikket nem szabad megvenni.
    Én is úgy tartok autót, hogy egyszer megvettem, használom amíg csak lehet, és a végén bagóért megy el. Az előző 15 évig volt, 25 éves koráig. És csak adminisztratív okokból kellett bontóba küldeni, állapotra jó volt, nekem megfelelt volna még. Ebből kifolyólag minek adtam volna el…? Így aztán az sem volt érdekes, hogy mennyit ér.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes