Site Overlay

Hűtővíz csövek cseréje – hogyan (ne) DIY…

Mai bejegyzésben egy kis visszatekintés lesz, egy akkor még gyors és ártatlanak tűnő hűtővíz csövek cseréjére. Szóval, megunva az állandó hűtővíz csöpögést és annak pótlását, nem beszélve a kezdeti 1-2 csepp utáni, progresszív növekedési hajlandóságot mutató, kisebb foltokká nőtt nyomokról, jött a felismerés… itt valami ereszt (van itt ész…), csak kellene már valamit kezdeni vele. Sokáig nem kellett kutatni a helyet, mert adta magát “szerencsére” mindenféle bontás nélkül is:

Mi baj lehet, folyadék leenged, csövek lekap, újak rácuppant a helyükre és kész….elméletben…(vagy, ha nem én állok neki is lehet így lett volna, pedig állítólag szerencsés csillagzat alatt születtem, mi lenne, ha nem…)

Vegyünk csöveket, de milyet?!

Mi sem egyszerűbb, legyen sárga, csak mert a trafók és a gyújtáskábelek azok. Na ez nem így megy kérem. 😀 Nekem sem így indult, de alább a kezdet és a vég, vagyis a végről még közben írok.

Megint csak azt tudom tanácsolni, hogy döntsd el mit akarsz, gyárit vagy szilikon csövet, színeset vagy sem, teljes szett vagy csak a főbb elemek legyenek benne…stb. Nekem 3 vagy 4 rétegű szilikon volt a cél, vettem is egy szett pirosat, igen tudom a fenti kép sárgát mutat…mert mielőtt beszereltem volna másnak sürgősebben kellett így én elküldtem neki (Márknak), Ő pedig rendelt nekem egy sárga szettet (mert közben jobbnak láttam azt a színt választani). Utólag végig gondolva, szerintem jó volt ez így 🙂 Csövek megérkeznek és egy szép tavaszi napon…alább szemléltetem egy képpel a “tavaszi” hőmérsékletet, ugorjunk neki, hiszen mi baj lehet (kis naiv…).

A nap legalább sütött 🙂

Nem gondolná az ember, hogy ennyire törékeny a fém….

Tényleg nem hiszed, pedig az…hidd el ha mondom. Egy darabig számoltam és elég “jó” aránnyal ~60%-al (annyit törtem bele) sikerült zárnom az első pár csavart, hogy eljussak a csövek cseréjéig. De ne szaladjunk előre, szedjük ki az akksit, egyszerű művelet…lenne. De itt is vannak csavarok, amiket az idő nem kímélt és 16 év alatt bizony, a mazdákra cseppet sem jellemző módon ;), elkezdtek belerohadni a helyükre. Csavarlazító megküld…pihentet. Első csavar, “ejh, de könnyen lejött”…a feje, a többi nem. Második, na az is hasonlóan fejvesztve menekült, na de a harmadik, na az is. Végül is az akkumulátort tartó műanyag mindhárom csavarja elvesztette a harcot.

Ekkor még azt hittem ez lesz a legnagyobb problémám…

Mielőtt elfelejtem, a hűtővizet engedd le, én ezt itt konstatáltam, hogy még nem tettem meg. Szóval, szigorúan hidegen, nem meleg motorral, (emlékszel még a fenti fagyott virágra, na nekem kihűlt éjjel) hűtő jobb alsó sarkánál műanyag csavart kihajtod, alá raksz egy edényt amibe belefér ~7 liter folyadék. Elkezd folyni szépen lassan. Csavard le a tágulási tartály fedelét és megindul a niagara, de figyeld hova, mert így már máshová fog már csorogni a lé, mint kupakkal. Hagyd csak kifolyni, Te addig menj és folytasd a melót, ha még nem vette el a kedved a fejetlen csavarok látványa.

A várva várt cső csere pillanatai

Én itt nemes egyszerűséggel, amelyik csövet kiszedtem, annak a szilikon megfelelőjét megkerestem és beraktam a helyére. Legalábbis, ameddig eljutottam a folyamatban. Magáról az egész cseréről van itt egy videó, ami segíthet.

Szóval haladsz a folyamattal, majd amit eddig minden leírásban, videóban lemondanak, leírnak, hogy arra a nyomorult kis műanyag pöcökre a hűtő tetején vigyázz, na az kurgyelja szét a tervet!!! Melyikre gondolok, mutatom, arra amelyik nincs rajta a képen, vagyis nincs rajta az egész:

Huhh, mennyit káromkodtam, amikor a kezemben maradt a cső és benne a műanyag vége…

Cseréljünk hűtőt is, akkor már…

Innentől a csövek cserélje átcsap egy spontán hűtő cserés buliba…de hát az sem nagy ügy…vagyis, vazz nézd már, mennyi 10es csavar, amik láthatóan átestek az oxidációs folyamat nagyobbik felén már… Szerszám eldob, hűtő rendel. Szabinak írok, van hát, jöhet, tegnapra kell! Tényleg gyorsan ide is ért, DE egy jó tanács, fogadd meg, 13-331A is kelleni fog (2db):

13-331A az kell Neked!!!

Minden más csavar simán pótolható, amit elnyalsz, beletörsz (mert fogsz), DE ezt nehezebb, nem lehetetlen, megoldottam én is, csak ha már hűtőt veszel, ne ez legyen az akadálya az összerakásnak.

Egy kis segítség a hűtő kiszereléséhez:

Kijön az hidd el, csak elsőre kéreti magát, meg másodikra is, de engedni fog 🙂 Ahogyan a videóban is elhangzott a csavarok vagy nehezen vagy nem fognak kijönni, erre készülj! Én nem készültem, reméltem a legjobbakat, DE nem jött be. Többek között ők lesznek nagyon makacsak:

Amint látod a hűtő kiszereléséhez le kell szedni a lökhárítót, ez viszonylag egyszerű művelet, főleg ha nem először csinálod. Az alsó műanyag burkolat kiszedésénél már lehetnek nehezítő körülmények, újabb nem engedelmeskedő csavarok formájában. Itt már a második flakon csavarlazító fogyott… Csatlakozókat a ventilátor keretnél húzd szét, de óvatosan azokkal is, mert ennyi idősen a műanyag sem egy ellenálló dolog. Aztán ha lekerült minden akadályozó elem, akkor óvatosan ki kell csúsztatni a hűtőt alul. Vigyázz, hogy a klímahűtőt ne barmold szét és a csövét ne feszítsd meg nagyon. Én egy kis drót darabbal rögzítettem addig, hogy ne csak lebegjen ott amíg küzdök a hűtővel. Lassan haladj és lefelé, hátra tudod kibújtatni majd a helyéről…és tessék, megvagyunk!

Szóval hűtő kint, újat várjuk…de, mint írtam hamar megérkezett. Addig is szedd le ventilátorokat a kerettel együtt, mert az még kelleni fog.

Megérkezett, rakjuk össze…

A hűtő beszerelése is a videóban elhangzottaknak megfelelően mehet, röviden: rakd össze, ahogyan szétszedted! 🙂 A ventilátorokat csavarozd rá az új hűtőre és bújtasd vissza a helyére.

Minden a helyén…vagyis a hűtés, igen…

Innen már nincs más hátra, mint előre! Rakd össze a kocsit és töltsd fel a rendszert hűtőfolyadékkal! Én átöblítettem előtte, ahogyan a videóban is ajánlják, ne azon az 1-2 liter desztillált vízen múljon.

A végeredmény…itt még meg volt az air pump is és sohn sincs, de fura 😀

Végül jöhet a légtelenítés és a jól megérdemelt próbakör 🙂 Mindenképpen ellenőrizd a hűtőfolyadék szintet miután mentél a kocsival és menet közben figyeld a víz hőmérsékletet folyamatosan (de az utat is nézd azért ;))

Összefoglalva…

Egy rohadt nagy szívás volt az egész, DE a végeredmény megérte. Tippek: csavarlazító legyen, nekem több mint egy flakon elment! 😉 Közelben egy csavarokkal és anyákkal teli bolt vagy inkább áruház egy áldás lehet 😀

3 thoughts on “Hűtővíz csövek cseréje – hogyan (ne) DIY…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes