…szükség van rá, mint a csajoknak faszikra
Gyújtásom, már ami a trafót és a kábelezést illeti, már van. Ami még hiányzott ahhoz, hogy forgás, és ne csak egy bőnyálú flood-olás legyen a motorindítás vége, az nem más, mint a gyertya.
Ma viszont ezt is meghozta a posta, méghozzá Görögországból, csak hogy igazán nemzetközi legyen a jármű. Az autó Ausztriából jött, a motor Angliából fog – csak érne már ide -, a gyújtás az USA-ból érkezett, valószínűleg a kuplung is, a gyertyák meg végül Görögországból. Ja, még várok egy kulcstartót Kínából. Hiányérzetem lenne, ha valami nem lenne onnan is.
A gyertyák ára már korábban felkerült a költségfigyelő oldalra, lévén a költekezés előre történt, a beszerzési helye “természetesen” az ebay. Itthon is lett volna alig drágábban, de egyrészt később tudtam meg, hogy mennyi az annyi, másrészt most szedtem össze magam, és csináltam pay-pal-t, úgyhogy végre kihasználhatom az olcsó telefontokok és led izzók végtelen világának előnyeit.
Milyen gyertya legyen?
A Denso és az NGK gyárt az RX-8-hoz megfelelő gyertyákat, utcai használatra utóbbi az elterjedtebb, így én is emellett döntöttem.
4 gyertya kell az RX-8-ba, azaz rotoronként 2, ezek gyújtási sorrendje “tudatja” a rotorral, hogy merre kéne Budának indulnia, ha netán parasztnak teremtette volna a Jóisten. Egyikük trailing, másikuk leading névre hallgat, az isteni szikrát utóbbi kapja először.
Node milyen NGK gyertyát vegyek?
A trailing egyszerű történet, egyértelműen mindenhol az RE9B-T típust javasolják. Leading-ből viszont van többféle, csak hogy nehogymár legyen egy olyan alkatrésze az autónak, amin nem lehet egy jót hitvitázni a fórumokon.
Ezek közül az RE7C-L és az RE8C-L az elterjedt, különbség ezek hőmérsékletében van. A 8-as hidegebb, ezt inkább pályahasználatra javasolják, amikor kapja a hőt rendesen, hétköznapokra meg a 7-est, mert nem ég be olyan könnyen, de létezik 6-os is, durván hideg helyekre, ahová melegebb gyertya kell, meg jégeralsó.
Az RX klub tapasztaltabb tagjai szerint a mi éghajlatunkon a gyakorlatban nincs nagy differencia a 7-es és 8-as közt, de elvben inkább “a 7-es nyerő a 8-asba”.
A legrészletesebb infóhalmaz, amit találtam:
http://www.rx8club.com/rx-8-discussion-3/confusion-about-leading-spark-plugs-code-re8c-l-vs-re7c-l-250120/
Na és akkor ezek ismeretében boldogan hozzáfog a betonparaszt gyertyát vadászni, és azt látja, hogy van, ahol NGK 6700 és 6701 néven talál ilyen gyertyát, van ahol 5745 és 2809 néven, van ahol meg semmilyen gyári NGK kódot nem talál. Némi guglizás aztán helyretette ezt is:
NGK 6700: RE7C-L irídium (hogy a 8-as hanyas, passz)
NGK 6701: RE9B-T irídium
NGK 5745: RE8C-L copper core (hogy ebben van-e 7-es, passz)
NGK 2809: RE9B-T copper core
Mivel mindenki az irídiumos NGK-kat használja, így nem is kísérleteznék mással. Árban amúgy nem sokkal olcsóbbak a rézmagosak sem. Tanulság: ha van gyári kód, nézd meg azt is, ha nem, kérdezd meg.
A linkelt klubban volt némi morajlás, mikor ezt valaki közzétette, engem viszont semmihez nem fűz semmilyen érdek, csak megosztom, amit összegyűjtök, így álljék itt ez is: létezik olcsóbb gyertya is az RX-8-hoz. És tőlünk távolabb használják is sokan, nem is vacak gépekben. Igaz nem 40-50 ezer km-t húznak ki vele, mint amit a fenti NGK-k elvileg kibírnak, hanem olajcserénként kidobják azt is. Előny, hogy mindig új, biztosan jó gyertya van benn, összköltségében kicsit talán olcsóbban. Hátrány…? Kisebb élettartam, mindig szerelni kell… ööö ezek igazából nem hátrányok az előzőek megtartása mellett. Valamivel azért valószínűleg rosszabbak is, én nem mertem ezeket bevállalni, és nem is bíztatok erre senkit. De van ilyen is.
Típusszámok: BR7/8/9/10-ES. Hogy ebből melyik hová, az passz, nem érdekelt, nem néztem utána. Ezekből kb. 4000 Ft-ból kijön 4 db (itthon, boltban).
Végezetül, a béke jegyében, hallgassuk meg Sub Bass Monstertől a 4 ütemet, ami ugyan nem a wankel motorokról szól, sőt, jobban belegondolva nem is a motorokról, de attól még igen jó, és mára klasszikussá érett:
Gratula a beszerzéshez és a zenei ízlésedhez is 🙂
Én meg közben találtam egy szupr, igaz kék RX-8-at, de szembejött egy megfontolandó üzleti ajánlat is ill. még mindig nem nyertem a lottón, a garázst is ki kell fizetni…
Hétvégén megint veszek szelvényt…
@Ckerti: nem tudom egy kékről beszélünk-e, de ha netán 2 milláért hahuról az új motoros, akkor az egy jó vételnek tűnik (igaz se bőr, se tetőablak).
Várom a fejleményeket, mi valósul meg a fentiekből. Ha mindhárom, akkor könnyű lesz kitalálni, ki a friss lottónyertes 😀
Egyébként közben pont itt is garázsvásárlási láz van, mert találtam egy nagyon jó eladót (duplát…), de azt többed magammal tervezném megvenni. De valószínűbb, hogy ez most elmarad, mert a pénzt ugyebár csak egyszer lehet elkölteni ) “: