Egy több, mint 3 hónapos procedúrán vagyok túl, ugyanis elhatároztam, hogy legálisan átalakítom az autómat. Na nem azért, mert én egy mintapolgár vagyok (az vagyok), hanem szimplán mindenki azt mondta, hogy ez lehetetlen, én meg ezt nehezen viselem. Még maguk Kárászyék is azt mondták telefonban, hogy esélytelen megcsinálni. Úgyhogy kitaláltam, hogy mit szeretnék, és elkezdtem kicsit körbejárni a témát. Nyilván a neten mindenki ismeri Kopasz rémtörténeteit, amik valóban nagyon elkeserítőek. Egyben azt is gondolom, hogy ezek nélkül a videók nélkül, nem lett volna ez egy végtelenül egyszerű történet. Mert hogy a sok horror sztorival ellentétben, ez egy baromi egyszerű és olcsó eljárás a megfelelő papírokkal.
Kezdjük az elején. Annyi kiderült számomra, hogy mindenképp olyan cuccokat kell szereznem az autóhoz, amiknek rendes európai engedélyekkel rendelkező papírjaik vannak. Ilyen a “TÜV papír”, műbizonylat, E jeles plecsni/felirat. Ha ezek nem állnak rendelkezésre, akkor valóban egy jóval bonyolultabb, költségesebb folyamat, sok esetben lehetetlen is. De erre én itt nem fogok kitérni, hiszen nincs vele tapasztalatom.
Amiket én választottam beépítésre:
– Bilstein B12 Pro kit: egy sárga Bilstein B8 gátló, Eibach pro rugószett
– Eibach 25mm nyomtávszélesítő
– Hátsó kipufogódob
A Bilstein szettben a rugónak van TÜV-je, a gátlónak nincs, és nem is szükséges rá átalakítási engedélyt kérni. Azért mert a gyárival megegyező paraméterekkel rendelkezik, nem szélesebb, nem rövidebb/hosszabb, nem állítható stb. Tehát méretében és funkciójában nem tér el a gyáritól. Megjegyzem az RX-8 gyárilag sportfutóművel és sportfékszettel szerelt autó (Európában), ráadásul a későbbi modelleket szerelték is Bilstein gátlókkal, DE NEM EZÉRT nem szükséges engedélyeztetni. Hanem azért, mert egyszer ezt valaki legyártotta, átment a jóváhagyási folyamaton, kapott egy típusengedélyt egy gyártási számmal. Ugyanaz, mintha bemennék a Unixba, és megvenném bármelyik lengéscsillapítót a polcról, nem kell hozzá papír. Az összes bűne ennek a Bilstein gátlónak, hogy sárga, de ezt ugye semmilyen jogszabály nem tiltja, maximum a kevésbé informált rendőr fog belekötni. Ez esetben kedvesen és készségesen elmagyarázod neki, hogy ez nem probléma.
A rugóra kell átalakítási engedélyt kérni, hiszen méretében eltér a gyáritól, az autó hasmagassága megváltozik, ami befolyással van a futómű geomatriára és a világításodra is. Éppen ezért a beszerelés után futóművet kell állítatni és lámpát is ellenőriztetni kell. Ez a kiadott engedélyben egyébként előírás is.
A nyomtávszélesítő szintén engedélyköteles átalakítás, az Eibach termékeihez jár típusspecifikus TÜV által kiállított mérnöki dokumentáció, jóváhagyás, ahol rengeteg kitételt sorolnak fel a beépítéssel kapcsolatosan. Például konkrétan csak alufelnivel használható, és meg van határozva, hogy milyen felni- valamint gumimérettel használható.
A kipufogó egy baromi nehéz téma. Itt akkor tudsz sikerrel járni, ha olyan kipufogót vásárolsz, amin van európai jóváhagyás “E jel”, és hozzá tartozó típusspecifikus műbizonylat, valamint a kis fém plakett is ott van a dobon. Mint kiderült, ez így ebben a formában nem minősül engedélyköteles átalakításnak, hiszen éppen azért van rajta az E jelecske, mert a gyártó ezt már engedélyztette, végigjárta a bürokratikus köröket. Magánemberként Magyarországon ma egyedileg gyártott kipufogót engedélyztetni nagyjából a lehetetlen kategória, szóval épeszű ember ezzel nem próbálkozik, így én maradtam a jóváhagyással rendelkező úton.
Az én autómon egy 200 cellás sportkatalizátor van, szintén E jellel ellátva, így ezzel megintcsak semmi dolgom nem volt.
Az ügymenet, avagy mit kell csinálnod és milyen sorrendben:
Na hát ez az, amire egyedül egyszerűen sosem jöttem volna rá, ugyanis rohadtul semmilyen információ nem lelhető fel róla az interneten. De tényleg, SEMMI. Szerencsére van egy nagyon jó barátom, SZ. PÉTER nagykorú, aki nepperkedik, és mindenféle bonyolult gépjárművekkel kapcsolatos engedélyzetetési, honosítási, műszakiztatási ügyet intéz. Azonnal tudta, hogy mit merre és hogy, nélküle bele se vágtam volna, örök hálám, szeretlek. Tehát a sorrend:
– Összeszeded mit szeretnél, és beszerzed hozzájuk a TÜV dokumentációkat. Általában ezek netről letölthető pdf-ek. Úgy ahogy vannak, német/angol nyelven megfelelőek. Nincs olyan jogszabály, ami előírná, hogy neked ezeket le kell fordíttatnod magyarra iszonyat pénzekért. Olyan sincs, hogy a német TÜV dokumentációkat neked a magyar TÜV kirendeltséggel jóvá kell hagyatnod, micsoda elképesztő logikátlan baromság lenne már ez? Valóban évekig ezt kellett csinálni, rengeteg sok pénzt kifizetni ezekre a felesleges körökre, de nagyjából – és itt nincs konkrét forrásom – 2022 Július óta ez megszűnt. Én Pest megyei lakosként a Komócsy utcai NKH-hoz tartozom, ide kellett elbattyognom ügyfélfogadási időben: kedd és csütörtök 8:00-13:30. Nem kell időpontot kérni, nem is lehet, és csak és kizárólag személyesen lehet intézni. Az autóm összes papírja, valamint a saját papírjaim kellettek és a TÜV. Valamint készpénzben 11800 Ft. Meglepetésemre egy végtelenül korrekt és segítőkész mérnök úriember fogadott, aki készségesen válaszolt minden kérdésemre, közben egy újonc srácot tanított be. 10 perc alatt megvolt az egész. Ők átnézik a TÜV dokumentációkat, majd ügyfélkapun küldenek egy határozatot, hogy ezeket az alkatrészeket beépíthetem-e az autómba. Nagyon fontos megjegyezni, hiszen ez is egy tévhit: nem kell semmilyen külsős mérnöki dokumentáció, hiszen maga a TÜV által kiállított dokumentáció az egy MÉRNÖKI DOKUMENTÁCIÓ. Mi értelme lenne ezt bárkivel is felülbíráltatni?
Én 2023. auguszus végefele jártam itt.
– 2023 Szeptember közepén kaptam meg ügyfélkapun a határozatot, miszerint átalakíthatom az autóm a TÜV-ben szereplő záradékokkal és kikötésekkel, amiket korábban már említettem (kerékméret stb.). Összesen 3 hét volt az átfutási idő. Az átalakítási engedély 1 évig érvényes, tehát ez idő alatt le kell tudnod a beépítést és a műszaki vizsgát.
– A megvásárolt alkatrészek beépítését csak NKH-nál regisztrált műhelyben lehet elvégeztetni az engedély szerint, ezt vagy ott kapott számlával, vagy egy szerelési nyilatozattal kell igazolni, amin szerepel, hogy az engedély által meghatározott alkatrészek beszerelésre kerültek a megfelelő módon.
– Időpontot kell szerezned átalakítás utáni vizsgára, amit kizárólag NKH által üzemeltetett vizsgaközpontban lehet elvégezni. Tehát ez egy KPM vizsga köznyelvi nevén. Az időpont szerzés annyira nem egyszerű, mert kevés hely van, és gyorsan betelik. Mivel nem előírás az, hogy a megyeileg illetékes vizsgaközpontnál kell ezt végezni, ami esetemben Cegléd lenne, így sikerült szerezni Szolnokra egy időpontot. Online lehet foglalni, gyorsan telik be, és nem tudod mikor nyitnak újakat. Ismét sok sok várakozás, de végül a mai napon, Október 25-én megtörtént a vizsgáztatás. Itt a helyszínen szintén készpénzben 20e Ftot kellett fizetni, de későbbiekben részletezem a költségeket. Ez lényegében egy rendes műszaki vizsga, plusz a beszerelt alkatrészek cikkszám szerinti ellenőrzése. Szóval 3 hónap telt el attól kezdve, hogy belevágtam ebbe az egészbe, majd ma megjelentem a 8:30-as időpontomon. 11:53-kor jutott be az autó vizsgára, és 15:45-kor kaptuk meg a papírokat, tehát több, mint 5 óra várakozás. Viszonylag eseménytelenül telt a dolog, senki nem kötekedett, nem szóltak egy rossz szót se, igazából hozzám se szóltak, nepper barim is végig ott volt velem, a lényegi részt ő intézte. Mondjuk úgy, hogy az 5 órás várakozást leszámítva zökkenőmentesen történt minden. Beírták az adatbázisba az engedélyköteles átalakításokat, de például a kipufogót nem tüntették fel, mivel szerintük nem szükséges. Mint ahogy pl. az ablakfóliát se, csak legyen nálam a műbizonylat, ennyit mondtak. Bár sok helyen láttam, hogy a forgalmiban szerepel a kipufogó is, ezzel én is szeretnék még futni pár kört. Nem szeretném, hogy a rendőr bácsi hetente küldjön (nem fog) szigorított műszakira, mert nem tetszik neki mondjuk az autó hangja. Bár erre nem fogok okot adni, de egy valós szcenárió lehet.
UPDATE:
Mint ahogy azt fentebb is megírtam, a nem engedélyköteles kipufogó átalakításomat végül nem vezették fel a műszaki adatlapra és nem került be a forgalmiba se, amit én több körben is kértem a vizsgaállomástól, hogy tegyék meg, írják be. Felkerestem a Pest megyei NKH közlekedési szakjogászát, hogy adjon erről nekem írásos állásfoglalást, hogy mégis mi a helyes eljárás ilyenkor, mert ellentmondásos információkat kapok. Szóban elmondta a véleményét, miszerint BE KELL ÍRNI ezeket a nem engedélyköteles átalakításokat is, de aztán a megye megtagadta az írásos tájékoztatást és továbbította a kérésem a Közlekedési Minisztériumnak. Ahonnan tényleg villámgyorsan kaptam postai levélben a választ, miszerint:
– Egy lépés van hátra, mégpedig az, hogy a kapott papírjaiddal elsétálj az okmányirodába, és a forgalmiba is beírasd ezeket. Ami egyébként ma már a központi adatbázis miatt egy teljesen felesleges dolog, hiszen nem is kell magadnál hordanod a forgalmit. Na de ha átalakított autód van, akkor előírás szerint kell forgalmi, a forgalmihoz kell az átalakítási engedély, az átalakítási engedélyhez kell a TÜV dokumentáció. Szóval van az autódban egy 100 oldalas dosszié. A forgalmi beíratás díja 6000 Ft.
Költségek:
– Átalakítási engedély: 11800 Ft
– Alkatrészek beszerelése NKH-nál regisztrált műhelyben: X ezer Ft
– NKH műszaki vizsga: 16290 Ft
– Sikeres vizsga esetén további fizetendő: 4600 Ft
– Forgalmi: 6000 Ft
Összesen nincs 40e Ft.
u.i.: bár ez logikusan nem történhetne meg, de az elmúlt 3 hónapban többen is megkerestek, hogy a számára illetékes hivatalban nem létező jogszabályokat követve a történet nem így működik, így nem jutnak egyről a kettőre. Ez végtelenül szomorú.
A végeredmény:
Öröm látni, hogy valakinek működik a hivatal. Lehet, hogy pofára megy, vagy a vén kommunisták napi hangulati indexétől függ. Én egy Wartburg elektromos átalakításába fognék bele, de első ottjártamkor néztek bután, és nem tudtak mit mondani érdemben. Az a tipikus “minek kéne átalakítani” fejszerkezet. Pár hét múlva elmentem ismét, másik ügyintéző volt bent, ő se tudott semmit, fogalma nincs, hogy mik a feltételek, stb (más járműből bontott motorról van szó) mi lenne a sorrend stb… Azt mondta, utánanéz és tájékoztat. Ez volt 2023 szeptemberében. Most 2024 április van…. A telefont nem veszik fel.
Szerzőnk igen kitartó volt, első körben őt is elküldték, de ha kidobták az ajtón, visszamászott az ablakon.
A te eseted annyiból bonyolultabb, hogy nem kész, és a TÜV által a típushoz elfogadott kiegészítő felszereléséről van szó, hanem voltaképpen egy új jármű építéséről, ami sokkal ingoványosabb terület, kezdve valószínűleg onnan, hogy milyen biztonságtechnikai dolgoknak kell majd megfelelnie új üzembehelyezésnél, stb… Ez egy sokkal bonyolultabb tervezési és dokumentációs eljárás, amivel kb egy féltucatnyi ember lehet csak képben az országban.
Volt egy srác aki villanyos MX-5-öt épített, blogolta is, lehet ilyen embereknél lenne érdemes kezdeni, ők összeszedték, meg a blogon jó eséllyel le is írták hogy mivel jár ez.