Az előző posztban említettem, hogy mostmár minden adott, hogy be is induljon az a motor – amit elvileg 19-én fel is adtak -, ne csak floodoljon, de ebben azért volt annyi csúsztatás, hogy az önindító, avagy ahogy felénk hívják, az allasszer, még kimaradt a történetből. Igaz ez pont van, és jó is, de ennyire ne ugorjunk előre.
Csak hogy ne legyen egyszerű a történet, ebből is van többféle, és nem mindegy mi van az autóban. A Mazda kezdetben 1,2 kW-os önindítóval szerelte az RX-8-ast, de erről nagyon gyorsan kiderült, hogy gyenge, és 2 kW-osra cserélték, mindemellett “faster harder scooter“ jeligével a fordulatszámát is folyamatosan növelték, így összesen 4 fő verzió van (manuális váltósból, a követhetetlen altípusokat és gyári felújított/módosított verziókat nem számítva).
Ha teljesen egészséges a motor, és jó a gyújtás, a leggyengébb verzió is képes a motor beindítására hidegen és melegen is, de ha ebben a képletben valami leredukálódik, akkor sajnos floodolás lesz, nem pöcröff. A Győzi féle autó eladója büszke volt rá, hogy az autója a gyári önindítóval is szépen indul melegen, “nem az erősebbik van benne”, de persze a fene tudja, a 4 féléből pont melyik “gyári” volt benne (2006-os lévén biztosan nem a leggyengébb). Mindenesetre egy felújított motorhoz tapasztalatok szerint nem célszerű a leggyengébb önindítót társítani, meg amúgy is egyszerűbb az élet, ha erősebb.
Nézzük tehát az RX-8 önindítók típusait:
- N3H1: 2003-ban evvel kezdték szerelni az autókat, teljesítmény 1,2 kW, fordulatszám 220-250, fogszám 11
- N3H1A: az előző felturbózott verziója, teljesítmény 2 kW, fordulatszám 260-280, fogszám 11 (?), felismerhető a hosszabb házáról, már ha valakinek tárolva van a szemmértéke memóriájába a rövidebb is. Ez már akár komolyan is vehető, mint motorindító eszköz.
- N3Z1: 2006 környékén adták ki, sok mindenben nem tér el az előzőtől, de néhány alkatrésze változott, teljesítmény 2 kW, fordulatszám max. 290, fogszám 13. Ez már akár némi kompresszióvesztést is elvisel, ami nem hátrány, tekintve, hogy “előfordul” az ilyesmi egy wankelnél…Lemerült akksival így néz ki egy indítás (228 rpm-et köhög ki):
- N3R3: a legújabb modell, a 2. szériás RX-8-ba ezt szerelték. Teljesítmény 2 kW, fordulatszám 290-330, erős, mint a vodkával töltött Szása, fogai mennyisége is hasonló, szám szerint 14, így akár a halál torkában lógó motorokat is kirángatja a pácból még egy darabig. Passzol az 1. szériás 8-asokba is, bele is teszik. Aztán ilyenkor mondd meg kompressziómérés nélkül, hogy azért indul a motor, mert jó, vagy azért, mert KGB szintű kényszerítés alatt van.Lemerült akksival így néz ki egy indítás (278 rpm-et köhög ki):
A videókért köszi Gábornak. A gyenge akksi miatt ugyan nem nyújtják a maximumot az önindítók, de látszik, hogy hasonló körülmények mellett mekkora különbség van a kettő közt.
Mivel az én autóm 2003 augusztusi gyártású (2004 májusi forgalomba helyezéssel), így erős volt a gyanúm, hogy még a legelső kiadás van benne, ezért megkértem Gyuri2-t, akinél áll, hogy nézzen rá mit ír rajta. A gyanúmat erősítette, hogy sem számlát, sem szervizkönyv bejegyzést (ami pedig utolsó előtti évig vezetve volt) nem találtam róla, hogy cserélték volna.
És Gyuri2 megnézte. Győzelem! N3Z1 van benne! Legalább ezt már nem nekem kell cserélnem, valaki megtette előttem. Ahogy a típushibának számítható, sokéves korára elöregedő, és fals szinthibát mutató kiegyenlítőtartályt is, csövekkel együtt, 500 €-ért (erről megvan a számla). Ez volt az első autó, amin nem volt lehúzva a szintjelző stekkere, hát ezért ( :
Egy gonddal (sőt kettővel) kevesebb!
1 thought on “Önindító számmisztika”