Site Overlay

Cosmo félutas nagykép

Következzen egy nagykép az elmúlt lassan egy évről a Cosmo-val. Sokat haladt az autó, messze van a vége, de látszik már a fény. Most viszont minimális kommentárral következzenek képek a projekt haladásáról, időrendi sorrendben.

2021 vége, a kezdet, immár két autóval és öt rotorral. Meg egy (akkor épp új) porszívóval.

A képen sokkal jobbnak tűnik (első már kapott egy kört), de volt mit polírozni, az ezüst festésről nem is beszélve.

Pucolni is van mit… A kicsi akku kifejezetten viccesen néz ki, végül 100Ah fért a helyére.

A fabetét eleganciája is csak egy múltbeli emlék…

…ahogy a beltér többi része is látott már jobb napokat. Mindenféle védelem nélkül nagy pusztítást tud végezni a nap.

Gyűlnek az alkatrészek. Természetesen semmilyen elektronikus dolog nem működik, de a kezdetleges technikától nem várhat többet az ember. Kinek jut eszébe, hogy 1990-ben CRT-t rakjon egy autóba? Ráadásul színeset, érintőkijelzővel. Elvetemült egy dolog. A műszerfal maga is érdekes, alapvetően nem látható, ha nem világít. Három VFD jeleníti meg a másodlagos adatokat és a váltóállást, a háttérvilágításról pedig két fénycső gondoskodik. Sajnos olajnyomás illetve turbónyomás mérőre nem jutott hely…

1: CRT: Itt kezdődik a tipikus probléma, a kondenzátorok. Még ha nem is okoz rövidzárlatot, a kifolyó elektrolit nem kíméli a környezetét.

2: TWS: Az autó elektronikus lelke, különböző jeleket alakít digitálissá. Igen, ebben már van digitális busz (bár a motor vezérléshez nincs köze). Nem, nem CAN, PalmNET. Nem baj ha, nem hallottál róla, más autón nem is nagyon használták.

3: Műszerfal. Ismét kondenzátor, csak itt rövidzárlatot is okozott. A fekete szigetelt kábel alatt épp kikandikált a PCB elégett része, aminek következtében az egyetlen földelés az index visszajelző lámpák maradtak, ami természetesen nem elég a műszerek működéséhez, de legalább az index mindig világít.

A kis spárga a körbefutó trim elem rögzítését oldja ki, már ha sikerül elérni és megrántani. Könnyen látható, ha már volt szétszedve egy Cosmo és hosszabb a zsinór: valakit felidegesített és kicserélte egyre amit el lehet érni. Az autó bal oldalán foglal helyet a központi számítógép és a GPS vevő, míg a jobb oldalon az AV tuner és a CD tár. A középső konzol alatt pedig az erősítőt találjuk.

Pucolódik kívül és belül is, a kikerült alkatrészek pedig egyre csak tornyosulnak.

A nap és az idő komoly károkat okozott. Se szín se hangszóró nem maradt.

Szívó oldal is halad, intercooler elég ocsmányul nézett ki, de a cinkspré megmentett a helyzetet. Az intercooler egyébként igencsak alulméretezett, már a 13B-hez is, 20-ről nem is beszélve. Egyik legjobb tuning lehetőség egy nagyobb beépítése.

Megjöttek a 929 felnik Amerikából. Ugyan az, mint a Cosmo felni, csak a kupak közepe más de az már könnyen gyártható. Ezek 15 colosak, az autó 17-es felnikkel és kellemesen széles gumikkal jött, de a gyári kinézet eléréséhez kell az eredeti is. Mivel nagyon jól illenek az autóhoz a nagyobbak is, tőlük sem fogok megszabadulni.

Sok hangszigetelés van alapból, de egy kis extra sosem árt. A tetőn pedig a geomágneses szenzor lehet látni. Hogy ez pontosan mi, azt ne kérdezzétek, legjobb tippem hogy egy iránytű.

Kezd pofás lenni az eleje! A váltó olajhűtő kapott egy diszkrét rácsot kavics elleni védelemként.

Kijött a műszerfal maradéka is, itt ez már a legcsupaszabb állapot.

Minden apróság gondos pucolásra és ápolásra szorul, legyen az bármennyire is kevéssé látható. Ja és itt már elég szép a futómű, épp a benzint engedjük le. Ha már minden benzingőzös legalább legyen leföldelve.

Remélhetőleg elfogadható lesz a hangzás is. FC-nél nem volt jelentős szempont a hangrendszer, de itt más kategória az autó. Sajnos mélynyomó nincs benne gyárilag, bár végülis elférhet a telefon antenna helyén…

A tárcsákra is ráfért egy alapos pucolás, na meg a hátsó futóműre is. Itt jól látható a két gátlós elrendezés, ami az -E (luxus) felszereltésgű Cosmo-k sajátja. A Mazda szerint “kiválóan növeli a komfortot” meg hasonlók, hogy ténylegesen mire jó azt szerintem ők sem tudják.

A kalaptartó megújult, a fabetét visszaért a felújításról és gyönyörűbb, mint újkorában, a szőnyeg pedig elhagyta az autót. Dohányoztak benne, a szőnyegen nagyon lehetett érezni, de több órányi gőzölés után szagtalan és csillogóan tiszta lett.

Gyári felnik az új CrossClimate 2-kel (csak a négyévszakos). Bal oldalt bekandikálnak a nagyobb felnik, 235 elöl, 255 hátul. Teljesen átalakul az autó a szett cseréjével. Az olajhűtő hasonló felújítást kapott, mint az intercooler: cinksprét. Egész nagy méretű ez is, normál használat mellett könnyedén lehűti a 20B-t is.

Itt már júniusban járunk, végre a motorhoz is nyúltunk. Szolenoid van bőven. Két rétegben, a vákumcsövek alkotta tenger közepén: A szekvenciális turbók vezérlése tovább bonyolította az FC-ről ismerős vákumrendszert. 3 rotor, hirdeti büszkén, és már fényesen is.

Ismét egy kis elektronika, először a központi számítógép, avagy a PCB-torony. A GPS vevőben pedig fellelhetünk egy lítium akkumulátort. Még működik is! Végül pedig az üzemanyag szintjelző, na ez nem működött, de szerencsére csak koszos volt az érintkező felület.

Két termosztát van az autóban. Igen, kettő. Az egyiket az ECU vezérli, a másik pedig 105-115 fok körül tartja az autót. A rendkívül magas hőmérséklet a hatékonyságot volt hivatott növelni, de gyakorlati haszna nincs. Emellett a nyomás is magasabb a szokottnál a hűtőkörben, a megbízhatóság növelése érdekében viszont megéri FD-szerűvé alakítani a rendszert, oda való termosztátokkal és radiátor sapkával.

Így a nyár végére ismét elkezdett összeállni a beltér is, beleértve az aktív szenes, HEPA szűrős, ionizáló levegőszűrőt. Kabinlégszűrő azonban nincs, így ennek a haszna is vitatható, de menő extra, még akkor is ha csak a belső levegőt keringeti és szűri meg.

Kívülről is jól néz ki a kalaptartó, az eleje is pofás, hátul is elkészült a lámpa krómozása. A kipufogó gyári cut-out szelepes, nagy terhelésen megkerüli a hátsó dobot.

Ezzel elértünk szeptemberig és a bejegyzés végéig. Hamarosan OT vizsgára és egyedi forgalomba helyezésre megy az autó, remélhetőleg nem lesz semmi akadálya a folyamatnak. Van persze még egy csomó dolog ami, nem működik (CRT), amit még meg kell csinálni (váltó olaj, hogy a legnagyobbat mondjam), de alapvetően működő- és szalonképes már.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes