Melyik milyen? RX-7, RX-7 Turbo, RX-8?
Igazából nem is emlékszem már, hogy mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás? Mindenesetre megvalósult egy olyan forgatás, amit mi soha nem tudtunk összehozni elfogultság mentesen. Ráadásul egy olyan ember találta ki az egészet, aki szerintem méltán az egyik legjobb hazai autós tartalomgyártó. Nagyon sok videóját láttam Bolla Gyurinak, és biztos voltam benne, hogy ez egy alázattal teli, nagyon korrekt, néha fájdalmasan őszinte videó lesz.
Hazai RX tulajként malomkőnyi súly nehezedik a hátunkra. Nem csak azért, mert mindannyian önszopató projektek gazdái vagyunk, mérhetetlenül fejlett öniróniával, de sajnos az egy hazai tény, hogy a wankelnek Magyarországon nagyon rossz híre van. Többnyire ennek az oka az RX-8, ami az első olyan wankel volt, ami nagyobb mennyiségben itthon elérhető volt bárkinek, akinek volt rá pénze. Bement a Mazda szalonba, és megvette, ilyen egyszerűen nem létezett egyik korábbi wankel-motoros generációval sem. Előtte csak pár elvetemült volt hajlandó birtokolni RX-7-eket, de azért az kijelenthető, hogy itt a tulajdonosi paletta nem fedte le Joli nénit a közértből, akinek éppen volt 12 milliója, egészen Alexanderig, a német multi felsővezetőjéig. RX-7-et anno válogatott hülyék birtokoltak, akik többnyire ténylegesen értettek is választott szerelmükhöz.
Az RX-8 múltját rengeteg minden árnyékolta, amiért egyszerűen a közvélemény szitokszónak használta ezt az autót úgy, hogy valós tudásuk, tapasztalatuk egyáltalán nem volt vele kapcsolatosan. Máig nincs. Csak a teljesség igénye nélkül pár információ, és ne tekints mindent hitelesnek, amit én írok:
– ténylegesen sok garanciális motorcsere történt. Ennek több oka is volt akkoriban. Meg nem erősített hírek szerint, bár volt erre gyári Mazda mérőműszer, még sem tudta a szervizesek túlnyomó része, hogyan kell azt szakszerűen használni, ezért sok motor korai halállal lett diagnosztizálva.
– ekkoriban volt a nagy Ford és Mazda összebútorozás, és Európa bizonyos régióiban (Japánban tök más) a csodálatos Dexelia 5w30 volt a gyári ajánlás, ami szintén meg nem erősített infok alapján, valami Ford származék/érdek volt ebben az időben, ami minden szempontból alkalmatlannak bizonyult a feladata ellátására. Rengeteg lekokszolódott motort teremtett, ahol voltak apex vagy egyéb más tömítettségi problémák, törések ennek következtében. Ezeket is mind kukázták. Ma már tudjuk, hogy a minőségi olaj és a gyakori olajcsere (cc 5000km) elengedhetetlen, valamint nyilván a premix sem árt, mint plusz.
– máig sokszor hallani, hogy az RX-8 “eszi az olajat”, ami a közhiedelemmel ellentétben nem azt jelenti, hogy Opel Ecotec motor van benne, hanem azt, hogy üzemszerűen egy olajmpumpa segítségével olajat nyom az égéstérbe, és ez biztosítja a motor számára a kenést. Így valóban fogyott a motorolaj, amit után kellett volna tölteni. Még korabeli tesztek is beszámolnak arról szakújságírók által, hogy ELFOGYOTT AZ OLAJ az autóból. Akkor mégis mit kellett volna várni olyan tulajoktól, akik az ablakmosófolyadékot sem tudták segítség nélkül utántölteni?
– utalva az előző pontra, az RX-8-at tényleg bárki megvehette. Olyan is, akinek tetszett a forma, szerette vezetni, de 0 műszaki érzékkel rendelkezett. Amit Gyuri is kiemel a videóban: ezeket az autókat életbentartani nem kevés anyagi áldozattal, önképzéssel, szívási hajlandóssággal jár, mert hihetetlenül érzékenyek mindenre, és sajnos sosem volt olcsó hozzájuk semmi.
– bár megugrotta az EURO4-es normát az autó, és erre baromi büszkék voltak, azt azért már tudjuk, hogy ennek bizonyos fordulat tartományokban pl. az olajozás volt az elszenvedője. Az S2-n ezt át is alakították, cserébe nem volt nálunk elérhető.
A logika alapján egyszerűen arra tudunk következtetni, hogy a Mazdának politikailag sokkal jobban megérte garanciálisan motort cserélni, aminek bizonyára rengeteg oka lehetett.
Úgyhogy mikor legközelebb meglátsz egy RX-8-at, gondolj ezekre a sorokra, mikor azt mondod, hogy “szép ez az autó, csak kár, hogy wankel…” Ez az autó ezzel a motorral csodálatos, az összes gyűgjével együtt. És mi mérhetetlenül büszke wankel tulajok vagyunk!
De hogy milyen valójában egy RX? Na hát azt elmondja Gyuri: