Site Overlay

Ahol a wankel tovább görög

Az RX-8 klubban ismerkedtem meg Harryvel, és hát mint tudjuk, kicsi a világ – róla például kiderült, hogy a városom mellett van a magyar “bázisa”. Szóval össze is futottunk azóta, vitt egy pár blogos matricát Görögországban is hirdetni az igét (meg hozott pár rotoros jóságot amit köszi ezúton is), és egy cset interjút is összehoztunk, mert fenemód érdekelt, miért is van ennyire sok Mazda RX-8 ott délen.

Wankelblog: Szia! Kezdjünk az alapoknál, mit kell tudnunk rólad, és hogy kerültél Görögországba?

Harry: Sziasztok! Köszönöm a lehetőséget! Bakagiannisz Haralambosz a nevem, Athénban születtem és Görögországban nőttem fel, egészen az érettségiig. Mivel édesanyám magyar, a nyelvet és az állampolgárságot is sikerült elsajátítanom, így érettségi után a BME-n végeztem Közgazdászként és pár évig Budapesten dolgoztam. Ezek után visszatértem Görögországba, ahol egy mesterképzés után a kötelező katonai szolgálatot is kellet teljesítenem és azóta kint élek és dolgozom. Magyarországra pedig egy éven belül többször is ellátogatok – nagyon szeretem. Az autókat pedig gyerekkorom óta imádom, az utóbbi évben pedig sikerült a gyermekkori kedvenchez hozzájutni, az RX-8-hoz.

WB: Akkor meg is érkeztünk: miért pont az RX-8 a gyerekkori kedvenc?

H: 1997-ben születtem, ezáltal volt szerencsém valamennyit játszani Need For Speed Underground 2-vel, Most Wanted-el, amelyekben többek között benne volt az RX-8, ezután pedig a Tokyo Drift-ben is szerepelt. Fiatalként, nagyon megfogott az egyedi design, és nyilván a hang (videójátékon keresztül is eszméletlen volt). A későbbiekben pedig a lényeget is megtudtam – vagyis azt, hogy ez nem egy hagyományos Ottó motoros autó – egy Wankel motor forog benne. Mindig is az az ember voltam, aki nagyon szerette az egyedi megoldásokat, ez az autó pedig design és motorikus szempontból is az egyediség definíciója. Nem kellett több, hogy kedvenc legyen.

WB: Hű, most adtál egy ötletet. Ha az az 5 hozzászóló is elhagy minket, aki most van, csinálunk egy “mondd meg melyik volt az első NFS amit játszottál, és megmondom a korodat” posztot. No, akkor tudjuk, hogy miért Görögország, és miért RX-8. Kössük ezeket össze: innen nézve úgy látni, hogy kiemelkedően népszerű arrafelé a típus. Miért lehet ez?

H: Igen valóban egy elég népszerű típusról van szó, legalábbis ha a helyzetet Magyarországgal hasonlítjuk össze. Elég belegondolni abba, hogy most használtautó.hu-n jelenleg 5 db RX-8 eladó, miközben az azonos görög oldalon 248 db. Ez több ok miatt is van így; egyrészt a görög adózási rendszer eléggé bonyolult. Az autók esetében a köbcenti (és kevésbé fontossággal az évjárat) alapján kell adózni, és sajnos nem egy olcsó mulatságról van szó. Az alábbi táblázat leírja mennyit kell évente fizetni (harmadik oszlop) a köbcenti alapján (második oszlop), csakis azért, hogy az autó forgalomba maradhasson. Láthatjuk, hogy

az RX-8 tulajoknak 135€-t kell fizetniük, vagyis annyit, mint amennyit egy 1.3 Suzuki Swift vagy egy 1.2 Fiat Punto Sporting tulajdonos.

Továbbá, a 2000 köbcenti feletti autókért egy külön “luxusadót” is kell fizetni, amely nagyjából 400€-nál kezdődik. Ehhez pedig azt is hozzá kell fűzni, hogy egy adott személy éves jövedelmétől függ az, hogy mekkora autót tud vásárolni és birtokolni (köbcentiben mérve); vagyis “alacsony” jövedelem mellett, nem lehet indokolható egy nagy teljesítményű autó birtoklása. Ezt hívják “megélhetési bizonyítéknak” és nem csak az autókra, hanem az ingatlanokra is érvényes. Ha mindezt figyelembe vesszük, érthetővé válik, hogy miért is lett az RX-8 egy kedvelhető típus a görögök által; hátsókerekes 192/231 lovas sportautó, 4 üléssel, szép formával, emellett pedig birtoklása nem okoz adózási feszülést. A fogyasztás pedig az utóbbi nagyjából 15 évben okozhat gondokat, hiszen még a 2008-as Világgazdasági válság előtt a benzin ára 1€/lt környékén inogott.

         

WB: Wow… Gondoltam, hogy valami adózási oka van, de ez így jó bonyi. Még csak nem is feltétlenül igazságos, de így már érthető miért virágzik Görögországban a wankelezés. Mindeközben nálunk honosításkor “okosan” beszorozzák kettővel a lökettérfogatot, így a legnagyobb kategóriába esik, minden mást meg teljesítményre fizetsz. És jót tesz ez a keretrendszer az autó körülötti társulásnak? Úgy értem, hogy nálunk az elmúlt években elég sokan úgy vették meg, hogy az olcsón elérhető autóra is alig volt pénzük, nem hogy a fenntartásra…

H: Igen, sajnos nagyon bonyolult itt a helyzet :’D És mindenki utálja (mármint az adózási rendszert – a szerk.), még az autó kereskedők, de leginkább szalonok, szétment a piac. De ezért terjedtek el a kisebb köbcentis sport autók mint az RX-8, RX-7, Suzuki Swift GTI, Peugeot 106 Rallye, stb. Mo-ra még nem hozattam be autót, de értem, hogy nem legegyszerűbb dolog :’D Görögországban is részben hasonló a helyzet. Nagyon sok esetben mondhatni “rossz” kezekbe került ez az autó, ezáltal pedig hírneve is romlott, az ára pedig csökkent. Annyiból talán jobb a helyzet, hogy mivel elég sok RX-8 van az országban, érvényes a nagy számok törvénye, vagyis nagyobb a lehetőség, hogy jó autókat találjon az ember. Emellett pedig az is pozitívum, hogy a viszonylag nagy flotta miatt elég sok mester meg műhely is van aki foglalkozik a Wankel motorokkal; szereléssel, újraépítéssel, kompresszió méréssel, de még programozással is. Ezáltal pedig kicsit jobban is elterjedt a megfelelő karbantartási eljárás az emberek között.

WB: Gondolom akkor a klubélet is pörög, vannak összetartó wankeles csoportosulások

H: Ez így igaz, heti rendszerességgel vannak wankeles találkozók, közös cruise-olások, de ez leginkább a nagyobb városokban (Athén, Thessaloniki). Nagyobb eseményekre pedig vidékről is felnéznek.

WB: Oh, ezt jó hallani. Említetted, hogy van több specifikus műhely is Görögországban. Te faragtál valamit a gépen, vagy tervben van ilyesmi?

H: Egyelőre a kötelező szervízeken kívül még semmi módosításon nem ment át, szeretném gyári állapotában megőrizni. Viszont két dolog az amin agyalok, hogy jó lenne megvalósítani. Az első, a gyújtótrafók felfejlesztése egy AEM csomagra, ugyanis ez egy “gyenge pont” az RX-8-nál. Nem egy olcsó mulatság és marketinges sem vagyok, viszont ahogyan azt errefelé mondják, garantált biztonság. A másik, az autó programozása. Szerencsére itt ahol én lakom (de több helyen is az országban) van egy műhely amely a wankelmotoros autók programozására van szakosodva. Több fajta programot írnak, én az úgynevezett “Első Stádium” (Stage 1) programot néztem ki. Lényegében az autó optimális működését biztosítja, többek között növeli az olajmérő szivattyú befecskendezési sebességét, beállítja az alacsony és magas sebességű hűtőventilátor indító hőmérsékletét, ahogyan a levegőtömeg-áramlást is a motor árnyalatainak megfelelően. Ezek mellett, minimális teljesítménynövelést is eredményez. Mondhatni egyfajta chiptuning, amelynek célja a wankel teljesítményének, de főleg élettartamának növelése. Eddig sokan csinálták és csakis jó véleményeket hallani róla.

Amúgy az utóbbi ha ez esetleg érdekel, az alábbi linken angolul le van írva. https://www.easytuning.gr/index.php/en/products-en/ecu-tuning-en/eztn-cna

Elvileg külföldre is csinálják. Az oldalon pedig nagyon sokféle program, ahogyan alkatrész is található

WB: A programozást ha megcsináltattad, szívesen veszünk majd egy élménybeszámolót ( ; Végezetül még egy kérdés: mi volt a legnagyobb túrád az autóval, és milyen volt az RX-szel megtenni?

H: Nemrég (Februárban) tettem meg egy közel 400km-es utat az ország észak-nyugati részéről, a Jón tengeri riviérán keresztül egészen Athén közeléig. Korán reggel indultam, az idő remek volt és szerencsére arrafelé az úttest is nagyon jó állapotban van.

Ablak lehúzva, kanyargós utak a tenger mellett egy teljesen kiegyensúlyozott kasztniban és nyilván a wankel hangja is pompás.

Az RX-8-ban utazni kényelmes, nem mondhatom azt, hogy elfáradtam – sőt ellenkezőleg nagyon élveztem ezt a viszonylag hosszú utat. Tervben van egyszer a Görögország – Magyarország út is, de ez talán kicsit később fog megvalósulni.

WB: Köszönjük szépen az interjút, jó aszfaltot, olcsó benzint kívánunk ( :

1 thought on “Ahol a wankel tovább görög

  1. Az NFS: Carbonig minddel játszottam. De úgy emlékszem, mikor az egy kijött, valami másik autós játék menőbb volt.
    A legtöbbet a Porscheval (akkor még azt hittem pedig, hogy a világ legjobb autója az a Ferrari, csak később világosodtam meg) és az NFSU első részével. Ez volt igazából az első online játék, amivel aktívan játszottam, és a leggyorsabb autóm az RX-7 FD volt dragban. Flip flop fényezése volt. És a közhiedelemmel ellentétben, az első résznek sokkal jobb zenéi voltak, mint a 2-nek. Jó, ez nem igaz, máig ha meghallom a 2 zenéit kiráz a hideg. A cikket még olvasom.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes