Site Overlay

“Fake-tső ápgréd” (majdnem DIY)

“Jézuskától” rendeltem…vagyis akarom mondani kértem, hogy hozzon nekem egy szett fonott fékcsövet (nem fake-et, igazit 😉 ). Láss csodát, megérkezett a csomag, tartalma egy RX-8hoz való első és hátsó a leírás szerint braided brake line szett. Pont piros színben…micsoda véletlen…

Lássuk a medvét…vagyis, hogy mit is rendeltünk

Röviden, ezt (https://www.driftshop.com/driftshop-braided-brake-hoses-mazda-rx-8.html):

Nem reklám, nincs még tapasztalatom sem vele csak a cseréjével…

A csomag tartalma a 2-2 fékcső előre és hátra, elsőkhöz egy-egy felfogató klip. Alátét és banjo csavar nem jött velük. Szóval alátétet külön kell beszerezni az eredeti banjo pedig mehet vissza majd…MAJD, ha már eljutottunk odáig… De miért is most cseréljük, ha már a húsvéti nyúl is a feledés homályába merült és lassan újra elkezdik játszani az áruházakban a karácsonyi dalokat? Hát, mert mi lenne a legjobb fék próba, ha nem egy pályanap?! “Naugye”! De erről is majd később…

Ez a helye a majdnem DIY résznek

Néha a legegyszerűbbnek tűnő dolog az ami a legjobban megszívat…több ilyen is lesz még itt meghivatkozva. Az első, hogy vegyük le ugye a kereket, ha már a fékkel akarunk bajlódni. Nincs ebben semmi nehéz, 5 csavar meglazít, autó megemel és….na, hát itt álljunk meg picit… Autó megemel…ha aláfér az emelő…de akinek van “racse rámpája” az nem riad vissza! Magabiztosan gyalogol bele a pofonba, hogy kevés lesz az a magasság, kell még egy deszka is alá. (Igaz kölcsön emelővel, mert a sajátját kölcsön adja, hogy olyankor jusson eszébe egy ilyen művelet, amikor nincs otthon az emelő, így kell ezt… 😀

Ott tartottunk, hogy megemel, majd kerék levesz. Ezzel el is jutottunk oda, hogy hozzáférünk a fékhez, ami nem hátrány, ha fékcsövet cserélsz. Sorrendben én úgy haladtam ahogyan a légtelenítést is csinálom:

  1. Jobb hátsó
  2. Bal hátsó
  3. Jobb első
  4. Bal első

Amivel készülj a művelethez:

  1. Kezdjük az alapoknál: Fonott fékcső, előre és hátra is, párban (fontos, hátha olvassa valaki Amerikából is és nem akarok polgárjogi ügyet, hogy nem szóltam, hogy a fékcső cseréhez kell az is amire cserélünk nem csak amit cserélünk…nem árt az óvatosság),
  2. 10-es fékcsőkulcs,
  3. kicsi drótkefe (puha),
  4. flex és csiszoló fej hozzá (majd megtudod miért…),
  5. 12-es és 14-es villáskulcsok,
  6. Valami amivel el tudod szorítani a fékcsövet, amíg lazítod az anyát. Én szorítófogót használtam,
  7. Réz alátét. Mivel nekem nem volt a csomagban így a kezemben a fékcsővel beballagtam az “alátét boltba” és kértem 8 darabot a megfelelő méretben,
  8. Lapos (sima) csavarhúzó. Ezzel fogod kijátszani a fékcső karosszériához közelebbi részének a biztosító lemezét,
  9. Fékfolyadék. ATE Typ 200 DOT 4 amit én használtam,
  10. Üzemanyagcső darab (~1 méter bőven sok) a légtelenítéshez. 4mm belső átmérő jó lesz,
  11. Villáskulcs a légtelenítéshez. ELVILEG: 10 hátul és 8as elől. Majd kifejtem, hogy miért is elvileg…
  12. Flakon vagy egyéb edényke amibe majd ereszted a légtelenítésnél a fékfolyadékot,
  13. Féktisztító,
  14. Rongy…sok rongy…
Már majdnem ott vagyunk…

Haladunk a cél felé, de hirtelen csak befosni lehet, szóval gondoljuk végig mielőtt nekiugrunk. Hiszen mi baj lehet, ez csak a fék, a kocsi attól még megy szorgosan… 😉 Na, de komolyan! Szeretem baszkurálni az autót, de ilyenkor amikor pályanap előtt egy héttel szétkapom a fékcsöveket, picit bennem van az a célegyenes utáni kanyar, hogy nem akarom azt kiegyenesíteni… Jól átgondoltan sikeresen nem készült kép az előtte állapotról, de talán így is érthető lesz a dolog.

Hátsók cseréje
  1. Tisztítsd meg a gumi fékcső és a fém fékcső találkozásánál a területet, mert ott aztán az évek alatt lerakódik a retek. Féktisztító és kicsi, de puha drótkefe megteszi.
  2. Lazítsd meg, de ne csavard ki (fékcsőkulccsal) a merev/fém fékcsőnél a 10-es csavart.
  3. Csavarhúzó fejét dugd át a lyukon ami a biztonsági lemezen van és feszíti a fékcsövet a helyére, majd óvatosan kezdd el kihúzni/feszíteni a helyéről, amíg ki nem pattan.
  4. A szorítófogóval (vagy amid van) szorítsd el a fékcsövet, hogy ne tudjon sok fékfolyadék kifolyni amíg el vagy foglalva a következő csavarral.
  5. Kapaszkodj meg a 12-es villáskulcsban vagy racsnisban, ami éppen kéznél van és lazítsd meg a banjo-t ami a féknyeregbe megy és tekerd ki.
  6. Tegyél rongyot, edényt, amid van a fékcső alá, hogy ne a földön landoljon a fékfolyadék.
  7. Most jöhet a 10-es csavar a fémcső résznél és már lent is van a régi cucc. Vagyis ha eddig nem matattál erre sokat, akkor segíteni kell neki, hogy kijöjjön a helyéről.
  8. Ennél a pontnál kezdett izgalmas lenni a dolog…most jönne, hogy rakd az új fonott fékcsövedet a régi helyére és csavarozd rá a 10-es anyát. Amivel nem is lenne addig gond, amíg rá nem jössz, hogy az a fékcső nem fog oda passzolni, mert van egy kis trükk a dologban. Nem egy sima 6 lap fejű csavarnak van ott kialakítva a hely, ezért flex a barátod lesz ismét. A gyári csövek így vannak “kódolva”, hogy melyik hova való. Szóval mielőtt lecsapod az egyik sarkát, hasonlítsd össze a gyárival, hogy ne tekeredjen és ne törjön meg az új cső. Figyelj, arra, hogy a másik végének a kialakítása is fontos, hogy merre vannak az ívek.
  1. Innen már tényleg csak össze kell rakni fordított sorrendben a dolgokat. Tehát, fékcső beigazít most már a helyére és 10-es anya ráteker.
  2. Biztosító lemez visszapattint.
  3. A gyári banjo-t rakd vissza az új csőbe. Itt figyelj, hogy új réz alátétet használj és egyik se maradjon el!
  4. Jöhet az a 12-es villás, racsnis és csavard be a banjo-t a helyére és elvileg végeztél is.
Elsők cseréje

A lépések ugyanazok, mint hátul, kivéve, hogy a lengőkarhoz oda van csavarozva az első fékcső. Azt értelem szerűen le kell venni. 😉

Bal első…jobbról nincs kép 🙂

Itt még van egy apróbb bökkenő a fonott fékcsövet a lengőkarhoz tartó klippel. Ami nem más, mint, hogy kicsi a lyuk rajta és a csavar nem megy át rajta. Ezt kicsit meg kell fúrni és jó lesz. DE, óvatosan, mert nekem sikerült az egyiket eltörni, mert a fúrószár megtekerte azt a vékony alumínium lemezt amiből csinálták. Hátsóknál adott, hogy hogyan áll a cső, de az elsőknél fontos, hogy ne érjen semmihez. Úgy állítsd be a hosszokat, hogy ellenőrizd úgy, hogy a kormányt mindkét irányba kitekered maximumra.

Légtelenítés

Nem is hinné az ember milyen fontos és mekkora szopás tud lenni egy ilyen művelet. A sorrendet már említettem az elején, az nem változott azóta sem. 😉 Egy dologgal egészíteném ki, hogy még a fékrásegítőnél ami van kis légtelenítő ott is végezd el. Nekem ott sok levegő volt még a rendszerben miután a kerekeknél végeztem.

Innen még jött szépen buborék…

Kétszer is, mert elsőre olyan puha maradt a fékem, hogy öröm volt nyomkodni…csak nem fogott…

Viszont a fő szenvedés még előtte jött… Mert amikor egy 20 éves Mazdáról beszélünk és gyári csavarokról, akkor ugye senkinek nem az ugrik be, hogy szét van rohadva?! De! Nekem igen, de az nem, hogy mindkettő első ennyire…

Ez itt egy 8-as csavar…volt, valamikor…

A 8-as villással meg sem próbálkoztam vagyis, mégis…értelme nem volt, forgott rajta szépen körbe. 7-es meg nem megy rá…MÉG!!! Szóval 7-es crova fej, gumikalapács és türelem…utóbbi már majdnem elfogyott amikor sikerült annyira rákalapálni, hogy már nem nyalta el még jobban és meg tudtam lazítani. Persze én vagyok a hülye, mert a múltkori fékbetét cserénél már szívtam vele és rendeltem is csavarokat hozzá, de akkor még nem cseréltem ki. Mert, “majd legközelebb”…hát eljött a legközelebb. Remélem újabb 20 év mire megint szívás lesz velük. 🙂

Bónusz track…vagyis ezzel nem lesz track (day)

Avagy miért jó néha levenni a kereket vagy ha élvezkedni mész a kocsival, akkor utána nézd meg a gumikat rovatunk következik. Ugyanis amikor egy laza mókázás a bóják körül azt eredményezi, hogy ezekkel a gumikkal sem kell saját rekordokat döntögetni majd a pályán…és az ezzel járó felismerés, hogy a képeken látható fehér füst ezer forintokban mérhető súllyal fogják nyomni a mellkasodat…na, ez az érzés fogott el amikor a hátsó kerekek lekerültek a kocsiról…

Igen, tudom…volt pénz majomra…

Pannónia-ring 2024.08.04.

Szóval a gyalázat gumik kuka, hátra Michelin PS5 került előre pedig Kumho ECSTA PS71. Az időjárással nagyobb szerencsénk volt most, mint a múltkori alkalommal, mert az eső nem előtte, hanem pályázás közben kapott el minket…de csak az utolsó felvonás volt, amibe belerondított és abba sem teljesen.

Nem a kedvencem továbbra sem, amikor 25 percekre lehet felmenni és nem az van, hogy amikor tudsz, akarsz van hely a pályán, akkor mész. A pálya előnye viszont, hogy itt nem nagyon kell hűtőkör, bírja a technika anélkül is! Plusz maga a pálya vonalvezetése a hossza, mind nagyon bejön…csak ez a fránya beosztás ne így lenne…

Viszont, miért is jöttünk? Ja, hogy a fékek. Azok tették a dolgukat! Elsőre hatalmas változást nem vettem észre rajtuk, de ugye ahogy említettem ez nem is az a pálya ahol elmelegszenek…kevés hozzá a rövid szakasz és az RX-8 ereje, hogy akkorákat kelljen fékezgetni. Egy Euroring jobban kihozza az ilyen fajta “betegséget”. Ott előbb érződik, ha “nyúlik” vagy “szivacsosodik” a fék. Összegezve, meg vagyok elégedve velük eddig. Fékhatás jó és bírták a nyúzást, pályán is!

A pályanap az viszont nagyon jó volt! Eltekintve attól a záportól ami belerondított picit sikerült a kitűzött cél. Bemenni 2:30-as idő alá. Tudom, ezen a pályán ez nem akkora szám, de nekem ezzel az autóval, utcai gumikkal és második alkalommal megfelel! 2:29.245 lett a legjobb időm. Most jöhetne a szokásos, bezzeg, ha lett volna még tiszta köröm és nem az van, hogy nem engednek el, akkor micsoda jó köröm lett volna…de ettől megkíméllek Titeket most! Szóval az úgy volt, hogy ment előttem egy… 😉 Na de majd októberben…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes