Site Overlay

Hogyan ne készülj pályanapra – avagy irány a Pannónia-ring

Kezdeném azzal, hogy én nem akartam és ártatlan vagyok a témában. Fegyelem és önuralom volt a jelem oviban. Engem csak belerángattak és különben sincs abban semmi rossz, ha egy nap kétszer tankolsz…ja, hogy nem tankoltál?! De ne lőjük le a poént előre…pláne ha nem is annyira vicces…

Fontos, hogy időben felkészülj (ez a rész nem azt fogja bemutatni)

Szóval én tényleg nem akartam csak úgy huss belekapni a szezonba, de a szezon kapott belém azzal, hogy egyszer csak itt termett. Valahogyan nem voltam felkészülve rá, hogy ennyire hamar elérkezik. Egyetlen dolog volt amivel előre szaladtam az egy szett semi-slick: 235/40r18 Zestino Gredge 07R (TW240). Tervben van több pályanap meglátogatása idén, szóval ez egy biztos pont volt. Ezek időben felkerültek, de legalább ugyanígy időben derült ki, az is hogy ezzel a mérettel olyan szépen bele fog érni hátul, hogy öröm lesz hallgatni, ahogyan reszeli le a műanyagot a gumi (és reméled, hogy csak a műanyagot).

Ki van ez számolva…az eredmény mínuszra jött ki, de ki van számolva…

De nem maradhatott így, lelkem nem tudná így nyugodtan várni a kikeletet. Ezért hátsó lengéscsillapítók ki, rugók le, másik lengéscsillapítókra át és vissza minden. Na, most hangja nincs…látványban hasonló, de nem ér bele sehol. Hiszed ezt addig amíg egy személy utazik az autóban és nem ülnek melletted a jobb egyben. De hamar orvosolható volt a probléma azzal, hogy kicsit a dobbetétet megpróbáltuk jobban a helyére igazítani és újra csend lett. Probléma megoldva!

Amikor azt hiszed már készen állsz a jóra

Emberünk hátradől, megvagyunk, jöhet a jó idő… De mi az ami a jó idő előtt van, hát a rossz idő, értsd a hideg. Na és mi az ami nem szereti a hideget az autóban, hát az akksi. Persze tudom, rakjam fel töltőre és/vagy húzzam le a sarut róla. Szerintem meg bírja ki és indítsa el a kocsit amikor én azt szeretném! Az elmúlt 4 évében így is tett, de elérte azt a szintet, hogy hiába töltöttem fel fullra, akkor is lemerült 2 nap alatt annyira, hogy ott káromkodhattam a Pajzs miatt, hogy “most juss be az akksihoz hülye gyerek…”. Jó dolog a védelem, de ki akarna ellopni egy RX-8at, főleg így hogy még kulccsal/távirányítóval sem jutok be oda ahova szeretnék. Tehát akkumulátor cserés, amint bejutok a motortérbe: Exide EA754 lett a kiválasztott az eddigi Varta E23 helyett.

Gondoltam most már jöhet a tavasz, ám ekkor egy újabb apró kis porszem az mi megzavarja az idillt az univerzum káoszában: nem megy a kocsi magas fordulaton 6-7ezer felett, olyan mint amikor gyújtás kimaradásod van. Nem voltam nyugodt, na. Sőt, itt ugrik be, hogy az olajcserét is úgy terveztem be, hogy nincs hozzá semmim, a kocsin és a fáradt olajon kívül ami benne van. Na, innen indultunk neki 1 héttel a pályanap előtt a dolgoknak.

A “soha nem” látott/hallott szolenoidok

De haladjunk szépen sorban…mitől nem húz és ha gyújtás, akkor miért nem villog az a nyomorult check engine? Más lesz itt a baj: olajlecsapató tele, ó hát akkor tuti csak innen hörpintett nagyot és amiatt van gond. Aztán ha már arra jártam (értsd megláttam, hogy tiszta retek a szenzor) megpucoltam a e-tengely jeladót, majd jöhet “fékpedálos” reset. Próbakör éééééssss… nem jó, ugyanaz a nyűgje! Feladva a büszkeségemet, trafók kiszed, újak berak. Na, most dadogjál le…próbakör és könnyek az arcomon, mert még mindig nem jó. De legalább tudom, hogy nem ezekkel volt a gond, tartaléknak jó lesz. Jöhetnek a szolenoidok, mert azokkal még úgysem szoptam eleget… SSV, VDI? Tudja a rosseb, SSV már cserélve lett (airpump száműzése után SSV megkapta azt a mágneskapcsolót), VDI még a gyári mitsu jeles. Így, hogy kellőképpen meleg a motor könnyebben kijönnek a helyükről, mert a műanyag pöckök engedékenyebben. Ellenben karodba is hamarabb ég bele az UIM (Upper Intake Manifold) élének lenyomata, mert azt nem vesszük le, azt csak a gyengék csinálják úgy (meg akinek 231 lovas a kocsija). Szóval a két kis rohadék kipattint a helyéről, újak becsusszant a helyükre és ismét próba. Esélytelenek nyugalmával indultam neki és 1 liter extra benzinnel, hogy körbe locsolom és felgyújtom, ha nem lesz jó! Megijedt, jó lett!

Levezetésnek laza, olaj, olajszűrő, levegőszűrő csere. De ezek már tényleg csak úgy rutinból. Olajhűtőkből továbbra sem engedem le, én azokhoz a csavarokhoz addig nem nyúlok, amíg nem lesz cserélve a csövezés.

A megérdemelt jutalom – Pannónia-ring

Eljött a várva várt pillanat, a nap, amikor mehetsz és élvezheted a befektetett munkád (…és nem kevés pénzed) gyümölcsét végre! Persze, ilyenkor kell esnie az esőnek, mert ezek ilyen pozitív együttállások, hogy semi-slick, vizes pálya, először mész rajta, nem ismered a kanyarokat, sem a gumit még… Nem mondom, hogy nem voltak vegyes érzelmek az első etapon, de ismerkedésnek nem volt rossz. Első benyomás: a pálya nagyon bejött, a környezete, a vonalvezetése, minden. Az RX-8 kicsit kevés ide, meg az én bátorságom is az volt mondjuk, amit a körülmények nem könnyítettek meg. 20 perc ismerkedés a kanyarokkal a vizes pályán pont arra volt elég, hogy a második 20 percet úgy kezdjem, hogy nem teljesen nulláról (pedig olyan érzés volt), viszont legalább a pálya már csak félig volt vizes.

Második felvonás

Itt már bátorkodtam mérni a köridőket, de nem bátorkodtam még ahhoz elég jókat menni, hogy büszke is legyek rá. A félig száraz pálya szépsége akkor mutatkozik meg, amikor a kevésbé száraz felét találod meg az ideális íven felszáradt helyett. Nagyon kis vicces tud lenni, de csak utólag csal mosolyt az arcodra, ha sikerül menteni a helyzetet. A kezdeti 2:50-es időket felváltották a 2:4x-es idők. Ebben a 20 percben a legjobb egy 2.45.911-es kör lett.

A technikát kiemelném, hogy ezen a pályán nem kellett hűteni sem a fékeket, sem az olajat/vizet. Bírta minden a nyúzást! Igen, tudom nem volt 40 fok árnyékban, de még a napon sem. Szóval ezt majd egy másik napon igyekszem kideríteni, hogy mennyire is bírja. Olaj és víz 100-105 fok között mozgott az órák szerint.

Harmadik és egyben utolsó (fél) felvonás

De miért is fél az a felvonás? Itt utalnék vissza a bevezetőre. Mert amikor az etap előtt még beszélgettek is róla, hogy kinek mennyi benzin van még az utolsó körökre, de Te emlékezetből mondod, hogy “van még…”! Jó tanács:inkább nézd meg és tankolj! A jó hír, hogy volt még benzinem, a rossz, hogy 2 kör erejéig csak, mert a mért leggyorsabb köröm után jöhetett volna a következő még jobb kör a TrackAddict előrejelzése szerint, de helyette inkább az egyik kanyarban az jött, hogy megtorpant az autó. Ez volt a pillanat, amikor bevillant a felismerés, hogy kevés lesz a nafta (persze előtte már a kis sárga jelzőfény is bevillant, hogy kevés a benzin)! Ami még bevillant azt nem írom le inkább, de ami vállalható és meg is osztom, hogy fél tank alatt nem pályázgass! Anno kaptam ilyen jó tanácsot, mert sem neked, sem az autónak nem tesz jó, ha az éles kanyarokban nem jut benzin az égéstérbe. Te agyfaszt fogsz kapni, ha ez mondjuk a legjobb körödben történik a kocsi meg nem szeret ilyen szegény keverékkel menni (nem is megy). De vissza a sztorihoz: irány a lehajtó, gyorsan tankolni. 20 liter helyi kútból belocsol a kocsiba és uzsgyi vissza a pályára… Ez volt a terv, ami a tankolásig ment is, de félre nem érthető kézjelekkel tudtomra adták, hogy ide ugyan már nem megyek vissza. Előbb vége lett ennek a résznek műszaki gond miatt, így az utolsó 10 percet már csak a depóban élvezhettem a frissen tankolt kocsival együtt. Kicsit sem voltam mérges magamra…nem, dehogy…

Végszó

A leggyorsabb kör időm 2:35.094 lett. Nem, nem vagyok teljesen elégedett, mert van még ebben bőven. Alább a sebességek, G értékek és a féktávok. Ezekből is látszik, hogy vannak kanyarok amiket lehet sokkal jobban. A végsebességekből pedig az látszik, hogy az RX-8 nem egy erőgép, de nem is ezért szeretjük!

Azoknak akik jobban szeretik a vizuális élményt, íme a videó a leggyorsabb karikáról és pár kép, amit ezúton is köszönök ANGEL Photography-nak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes