Site Overlay

Kigyulladt az autóm! – Önindító csere

Egy wankel motoros autó beindítása során sok mindenre fény derül, általában ehhez a művelethez köthető a legtöbb félelme a tulajoknak. Ez abból ered, hogy a rossz, hosszan tartó melegindítás tökéletes indikátora lehet a kompresszió hiányának. Viszonylag egyszerű oka van: a rotorház alumínium, a rotor vas, ebből adódóan a hőtágulásuk eltérő, éppen ezért melegen nagyobbak a „rések”, kisebb a kompresszió. Amiből ha egyébként sincs sok, melegen még kevesebb lesz.

De mi a helyzet akkor, ha a mérés azt bizonyítja, hogy a kompresszió elfogadható tartományban van, a gyújtás jó, viszont mégis kicsit nehézkesen indul az autó? Ráadásul hidegen rosszabbul. Ez a jobbik esetben két okra vezethető vissza, az egyik a gyenge akkumulátor, a másik pedig a végét járó önindító. A gyújtás tesztelését azért fontos kiemelni, mert rossz hidegindítást a nem megfelelő állapotú gyújtás is okozhat, egyszerűen nem tudnak a gyertyák mit kezdeni a hidegen jelentkező dúsabb keverékkel.

Az első szériás RX-8-akat egy gyengébb önindítóval szerelték, kevesebb foggal, tehát ezek az olykor 16 éves gyári önindítók egyébként sem indították fickósan soha az autót, de idejük vége felé ez még inkább problémás.

Saját konkrét esetemben megvolt a kompresszió mérés, a gyújtásnak a tesztelése is megtörtént, tehát a motor még jó. Viszont hidegen, hosszabb állás után nehezen indul. Érződik, hogy az akkumulátor a végét járja, és az egyébként is gyenge önindítónak több fordulat is szükséges ahhoz, hogy beindítsa a motort. Ez a kompresszió mérésénél is megmutatkozott, hiszen a sokadik önindítózást már elég nehezen viselte az aksi.

Először tettem egy próbát egy úgynevezett smart töltővel, aminek van regeneráló funkciója is, de ez már nem sokat tudott javítani a dolgon, valószínűleg értő kezekbe kellene adni, aki újrasavazná, meg tudomisén mit szoktak még ilyenkor ezekkel csinálni.

Úgy voltam vele, ha már úgyis cserés lesz az akkumulátor, akkor miért ne cserélhetném a régit egy erősebb, új önindítóra. Ehhez általában az R3, majdnem kétszer olyan erős (2kW vs. 1.2kW), több fogas indítója az ajánlott, ami egy gyári alkatrész, tökéletesen illik az első szériás verzióra is.

Mikor megvettem az autót, megfogadtam, hogy gyári alkatrészt gyárira fogok cserélni, kivéve talán a fék és a futómű. Aztán már épp ott jártam, hogy megrendelem az említett példányt, mikor szembejött egy Maxpeedingrods ajánlat kedvező áron (summer sale), ránézésre egy R3 önindító copy volt, valamint RX8 csoporttárstól érkezett is ezzel kapcsolatosan pozitív vélemény. Mi baj lehet? Elgyengültem, 70 GBP volt szállítással, 1 hét alatt megérkezett. A gyárit 40-50e körül lehet megvenni Japánból, ha szerencséd van, vagy beszerezheted Szabitól is hasonló árban. Maxpeedingrods egyébként egy őshonos kínai cucc, akik a drifterek, meg pályás arcok között elterjedt olcsó, de ár-érték arányban állítólag kiváló coiloverektől váltak ismertté. Feltételezhetően az elektronikus cuccokat nem ők gyártják, de rövid, és nem túl alapos keresés után nem igazán találtam negatív véleményt róla.

Megrendeltem az akkumulátort is, Exide Premium EA754 630A 75Ah 31e Ft a ZS+U-nál.

Mivel nincs aknám, alámászni meg gyáva vagyok, így Pázmány Petivel időpontot egyeztetve, megjelentem nála az alkatrészekkel, ami így utólag egy borzasztóan bölcs döntés volt. Peti autószerelő, leginkább Mazdákkal foglalkozik, és fanatikus RX-8 tulaj.

A procedúra pofon egyszerű, nagyon nehéz elrontani. Mivel akkumulátort is cseréltünk, ezért először azt vettük ki, normál esetben csak a sarukat kell levenni, hogy ne legyen az önindító áram alatt. A régi önindítót levenni sem egy agysebészet, de akna ajánlott hozzá, az autó alján van a vezető oldalán. Két csatlakozó megy rá, az egyik csavaros, a másik rádugós, nem lehet hibázni. Felment a helyére az új önindító, csatlakozók rá, majd az új akkumulátor is bekerült a helyére. Saruk vissza, és már az autó fölött állva is láttuk, hogy itt óriási baj van. A Maxpeedingrods-os önindító elkezdett hatalmas szikrákat szórni, és nagyjából azonnal ki is gyulladt. Peti lélekjelenlétének köszönhetően a saruk gyorsan lekerültek az akkumulátorról, és szerencsére a tűz sem terjedt tovább. De égni látni a saját autódat, az leírhatatlan érzés, senkinek nem kívánom. Még ha ténylegesen az autó nem is gyulladt ki. Gyorsan mentünk az aknába, Peti lekapkodta a vezetékeket az önindítóról, ami szépen olvadásnak indult. Az autó kábeljéről is leégett a szigetelés, azt pótolni kellett. Szerencsére itt csak egy hővédő lemez van, ami kissé megkormolódott.

Viszont belegondolni is rossz, hogy mi van, ha ez a dicső kínai cucc később, mondjuk a garázsban zár rövidre és kap lángra. Szerencsére mellettem csak két új Audi meg egy Hyundai áll, életem végéig fizethettem volna a károkat.

Mivel az önindítónak saját, az akkumulátorról közvetlen érkező „áramköre” van, így nem tartottunk attól, hogy esetleg az autó elektromos rendszerében kárt tett volna, de azért nyílván bennünk volt a félsz. Régi önindító fel, saruk vissza, majd indítás. Aksi levétel után nyilván újra kell tanulnia az autónak pár dolgot, mint pl. az alapjáratot és az automata ablak funkcióit. Az alapjárathoz elég pár perc egyhelyben pöfögés, aztán egy kis menés és újra egyhelyben pöfögés. Az ablaknál pedig a legegyszerűbb procedúra az, hogy picit leengeded, majd húzva tartod pár másodpercig felfelé, mikor koppon van, és kész is. Természetesen a rádiót is újra be kell állítani.

Mindezek után örömmel láttuk, hogy gond nincs, tényleg az akkumulátorral volt baj, mert az indulás is sokkal jobb lett, mint volt, így az még a jövő zenéje, hogy cseréljek-e majd önindítót vagy sem, mert egyelőre szükségtelen.

Írjak tanulságokat? Hogy hülye voltam? Hogy gyakorlatilag pár forint spórolásért rendeltem egy ismeretlen kínai szart? Mintha az Aliexpressről rendelnék gyémántot… Aki ismer, tudja, hogy soha nem sajnálom a pénzt az autóimra, mindig mindenből a legjobbat akarom. Most először és utoljára tettem kivételt, felköptem, majd aláálltam. Szintén tanulság, hogy eddig minden autómba vettem porral oltót, és ebbe is már egy ideje tervben volt, nem fogom tovább halogatni. Egy ilyen kezdődő kis tüzet pont meg tudott volna fékezni. A garanciális ügyintézést elkezdtem, nyilván a pénzem szeretném vissza.

Kerüljétek messzire ezeket a szarokat!

Szemléltetve videón

1 thought on “Kigyulladt az autóm! – Önindító csere

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes