Site Overlay

Hiroshima – Nevada – Magyarország: a behozatalról

A bemutatkozóban adós maradtam az Amerikából való behozatal, illetve autóválasztás menetével így nem húznám tovább ezt, tekintsük át én hogyan csináltam. Mielőtt elkezdnénk gondolkodni a vásárlásban, esetleg a behozatalban nem utolsó, ha kitudunk választani egy jó autót. Természetesen odaát is létezik a helyi HaHu, több is, ugyanakkor a tapasztalataim alapján nem ezeken lehet belefutni a legjobb lehetőségekbe. Egyre jobban terjed a Facebook Marketplace, emellett még a Craigslist a nagyágyú. Utóbbi elég nehezen kereshető, így inkább az AutoTempest-et tudom ajánlani, ami egy gyűjtőoldal, minden komolyabb autós hirdetőt, a Facebook-ot és a Craigslist-et is támogatja. Ezen felül érdemes lehet benézni aukciós oldalakra is, például Bring A Trailer. Ezek általában drágák a sima hirdetésekhez képest, de jobb dokumentációt és képeket biztosítanak az autókhoz.

Nem mehetek tovább a „Salvage Title” megemlítése nélkül: ezek forgalomból kivont autók, általában valamilyen baleset után a biztosító totálkárosnak ítélte az autót, a roncsot pedig eladják vagy elárverezik. Van, hogy maga az eredeti tulajdonos veszi vissza a biztosítótól az autót. Egy régebbi vagy kis értékű autónál, amilyen egy RX-8 vagy RX-7 is, nagyon kis indokokkal is totálkáros lehet egy autó, így akár aránylag jó állapotú gépeket is lehet találni.

A „hol” körbejárása után térjünk át a „mit” kérdésére. FC RX7 esetén ebben segítséget nyújthat ez és ez a weboldal, valamint az RX7Club. A táv-vásárlás hátránya, hogy kompressziómérést nem fogunk tudni csinálni (azért jó lesz a DIY mérő, ha megjön az autó), így a motor valamilyen szinten zsákbamacska. Ugyanakkor ez egy hetes esetén korántsem akkora probléma, mint egy nyolcasnál. Ha az autó általános állapota jó, nem használták folyamatosan versenyzésre akkor jó esélyeink vannak legalább 100 000 mérföldig, de még akár afölött is. Ilyen szívó FC-k körülbelül 3 000 dollárnál indulnak és állapot valamint futásteljesítmény függvényében körülbelül 15 000 a reális tetejük. Utóbbi már tényleg egy nagyon keveset futott, tökéletes jármű, az alső felében jó állapotú, de sokat futott példányokat lehet találni. Tapasztalataim alapján aránylag kevés autó van 150 000 mérföld felett: a legtöbbeknek nem ez a napi autója. A turbósok ennél lényegesen magasabb áron mennek: 8 000 alatt nehéz találni jó állapotú példányokat.

A hirdetésekhez csatolt képek alapján nagyon sok következtetést le tudunk vonni. A wankel nagyon igényli a törődést, koszos, elhanyagolt autó esetén joggal merül fel a kérdés: a tulajt mennyire érdekelte egyáltalán? Sok olyan hirdetést láttam, ahol megvették, mint játszós autó, nem foglalkoztak vele, előjöttek problémák, de nincs tudás, motiváció megjavítani. Na az ilyeneket kell elkerülni szerintem, lehet találni normális példányokat is. Az általános igényességen túl a következő érdekes pont a rozsda. Képeken ezt nem biztos, hogy teljesen látni lehet, ugyanakkor a földrajzi elhelyezkedés sokat segít. Alapvetően nem rozsdásodó típus az FC, legalábbis a nyolcvanas évekhez képest. A Nagy Só Öv (keleti part – Nagy-tavak viszonylat) azonban minden autót kikezd, ami ebből a régióból származik szinte biztos, hogy rohad, kivéve, ha sosem ment télen, de ennek leellenőrzése körülbelül esélytelen. A legjobb államok természetesen a száraz és meleg területen fekvők: Nevada, Arizona, Kalifornia, Texas. A meleg, de kevésbé száraz államok is játszanak természetesen, mint például Florida vagy Mississippi. Természetesen fontos ellenőrizni, hogy az autó itt töltötte az egész életét, erre jó lehetőség a CARFAX. Ezen felül nézzünk meg mindent, amit amúgy is megnéznénk, illetve amiket a korábban említett weboldalak ajánlanak.

Ha már CARFAX, hogyan lépünk kapcsolatba az eladóval? Gyakorlatilag magánszemélyként nem is éri meg próbálkozni, bízzuk ezt az általunk választott importőrre. Foglalkoznak páran EU-s és magyar viszonylatban is, én a néhai USA Bolt, ma már AmeriCarGo, segítségével importáltattam, ők gyakorlatilag mindent elintéznek a hirdetés alapján. Ha kell kérnek még képeket, információt, kapsz CARFAX-ot, ami az autó előéletét tartalmazza. Innen már tényleg nincs sok teendő, csak meg kell hozni a nagy döntést, majd várni. Várni. Várni. Jó, tényleg sokat kell várni, könnyen lehet, hogy lesz késés is az eredeti időkhöz képest. Ha megjött a kedv egy ilyen kalandhoz mindenképp érdemes felvenni a kapcsolatot az importőrrel, átbeszélni a dolgot velük is.

Zárásképp mindenképp hangsúlyoznám, hogy látatlanban autót venni kockázat. Aránylag nagy kockázat, nagyobb, mint a szintén nem elhanyagolható kockázattal bíró látott-használtautó vásárlás. Mindenki gondolja át jól, megengedheti-e ezt magának cserébe az amerikai piachoz való „hozzáférésért”. Továbbá egy ilyen régi autónál, nem csak RX-nél, mindenképp számoljunk jelentős költségekkel és idővel, mire ténylegesen jó állapotba hozzuk. Bármennyire is jó egy ilyen autó, ha tényleg igényesek vagyunk és hosszútávon tervezünk sok dolgot kell cserélni, javítani.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Copyright © 2021 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes