Site Overlay

Csókolom, lovak hogy vannak?! Voltak?

Mivel is lehetne feldobni egy olyan szép májusi délutánt, mint a mai (2022.05.12), azon kívül hogy keresel valamit a kocsival kapcsolatban ami mély letargiába taszíthatja lelkedet?! Segítek, ne agyalj tovább itt lesz a válasz alább 😉

Szóval a lovak ereje, a ménes, a csődörök csapata…stb, na ez nem az RX-8 alapfelszereltsége, pláne nem a saját példányomé. De azért csak kíváncsi az ember, hogy mi maradt a nyomorult lelkében a hírhedt wankel-nak 163000 km megtétele után! Nem, nem vittem el dyno padra, az a gyengék fegyvere, inkább körülnéztem mi a helyzet a “mérd meg magad” piacon!

A felhozatal és a választásaim

Applikációból nincs hiány amik ígérnek mindent, de melyik az amelyik be is tart(ja)?! Itt szögezném le, hogy szent grál, nincs! Vagy elhiszed amit olvasol a felhasználói értékeléseknél vagy nem, ez mindenkinek a saját döntése. 3 applikációt néztem ki, amiket szépen beszereztem (nem, nem warez oldalakról, hanem megvettem az áruházban 🙂 ).

  1. Virtual Dyno: Ennek az applikációnak van PC és app verziója is. Ami jó, hogy az asztali verzió ingyenes és már lementett .csv file-ok alapján szépen rajzol neked grafikonokat. Na, ez nekem nem ment annyira, mert egyik log-om sem tetszett neki: DashCommand és TrakcAddict, amiket próbáltam. A mobil app fizetős, de nem kell mélyen a zsebedbe nyúlni (790 huf) és már méregetheted a lovaknak megmaradt erejét! A fejlesztő honlapját itt érheted el bővebb infókért: https://barnhill.bitbucket.io/
  2. PerfExpert: Egyik legjobb értékeléseket kapott applikáció. Elérhető Android és IOS rendszereken is. Megsúgom, hogy androidra olcsóbb, ne kérdezd miért! 😉 Kicsengeted a 4690 huf (Android) vagy az 5490 huf (IOS) összeget és máris Tiéd a világ (jah nem, de jól hangzott! :D). További infók, értékelések…stb: https://www.perfexpert-app.com/
  3. Log Dyno: Na ez az app nem mér, “csak” elemez már logolt futásaidat, amiben van fordulatszám (rpm) adat. Nagy reményekkel futottam neki, irány a Play és App Store! Láss csodát itt sem egységesek az árak 🙂 Fájdalom díj kifizet és haladunk is tovább: 3000 huf (Android) vagy 5990 huf (IOS). Nem vagyok smucig, de azért csak nem az IOS-re esett a választásom, csak mert az “autós” telefonom, egy régi Huawei, ami ugye android-os alapokon nyugszik 😉 Itt tessék olvasgatni, ha bővebb infókat akartok beszerezni róla: https://www.facebook.com/LogDyno/

Hogyan és mit “mérnek” ezek az app-ok?

Ahogyan általában ez lenni szokott, amennyire pontosak a megadott adatok, annyira pontos a végeredmény. Ergo, nézz utána az autód adatainak és a következőket szedd össze (minimum):

  • saját tömeg / curb (vehicle) weight
  • üzemanyag tartály kapacitás / Fuel tank capacity
  • sebesség áttételek / gear ratios (axle ratio vagy final drive ratio is kell)
  • gumi méretek / Tire diameter / dimension
  • homlok felület / frontal area
  • légellenállási együttható / coefficient of drag
  • PerfExpert esetében kell a fenti két adat együtthatója Cd.A néven csúfolják

Aztán ha ezeket ki bogarásztad, akkor jöhet az adatok bevitele! A Virtual Dyno-ban már megtalálhatod a 231 lovas RX-8 adatait, ott csak ellenőrizned kell, hogy pl a gumi méret stimmel-e, de nem árt átfutni a többi értéket is. Mivel nem DIY és minden applikációnak megvan a saját kis varázsa (és már fingom sincs, melyiknél mit, hogyan állítottam be), ezért ahhoz jó szórakozást kívánok mindenkinek! 🙂 Elég egyértelműek, nem kell aggódni, de alap angol tudás nem árt 😉

Segítségképpen a saját kis ékszerdobozom adatai (bárki, akinek 192 lovas, manuális 5 sebességes változata van az használhatja):

  • Curb weight: 1240kg (ezt forgalmiból vettem, nem mértem le a kocsit)
  • Fuel tank capacity: 60 liter
  • Tire size spec. / diameter: 225/45/18 vagy 25,97 inch
  • Axle / final drive ratio: 4,3
  • 1st gear ratio: 3,483
  • 2nd gear ratio: 2,015
  • 3rd gear ratio: 1,391
  • 4th gear ratio: 1
  • 5th gear ratio: 0,806
  • Drag coefficient: 0,31
  • Frontal area: 2,0067 m2
  • Drag area (Cd.A): 0,622m2

Mit, mivel pipa, maradt a HOGYAN?!

Röviden: ülj be, csapd be kettesbe vagy hármasba és nyomd neki! 😉 Nagyjából tényleg ennyi, viszont van pár apróság amire figyelni érdemes a pontosság érdekében:

  1. Tartsd be a fent leírtakat és pontosan add meg az adatok! Ha ott “elcsalod” a dolgokat, akkor nem lesz jó a mérés! Plusz súlyokat, mint sofőr, utas, premixes kannák, szerszámos láda…stb azt saccold meg nem fogja elvinni nagyon, nyugi 😉
  2. Mivel vannak applikációk amik csak a telefonodban levő szenzorok adataira támaszkodnak, ezért azt ne egy madzaggal lógasd fel a tükörre, hanem egy fix tartóval rögzítsd! Rövidebb karú telefontartók előnyben, vagy ragaszd (átmenetileg, ne Palmatex-el ;)) a műszerfalra, ablakra, ahogyan jónak látod. PerfExpertnél fontos, hogy függőlegesen álljon a telefon!
  3. Sík, egyenes terepen próbálgasd az erődet vagyis a kocsiét! Lezárt terület, tükör sima aszfalttal előnyben, még szerencse, hogy hazánkban nem kell sokáig keresni ilyeneket, hiszen bármelyik 8-ad rangú, elhagyatott útszakasz megfelel ennek…szóval sok sikert! 😀
  4. …és a legfontosabb: egy mérés, nem mérés! Ha már elővetted a kocsit kínozni, akkor ne végezz fél munkát, add meg neki!
A látszat ellenére nem közút…nem is lehetne, túl jó ahhoz 😉

Sírjunk vagy csak élvezzük az autózást?!

Utóbbi, hiszen ez csak egy szám, a kompresszió mérvadóbb… mondjuk várjunk akkor még nagyobb a baj! 😀 De lényeg a lényeg, alább pár “futam” a különböző programokkal amiket életre tudtam kelteni a pár órás szeánsz közben. Log Dyno nekem nem akarja megenni a .csv-t amit a DashCommander alkot, így ott nem lett eredményem sajnos 🙁 Viszont a Virtual Dyno és a Perfexpert meglepően jól szerepeltek.

Összefoglalva:

A képek alapján jól látszik, hogy a Virtual Dyno egy egyszerűbb diagramot ad vissza, viszont figyeli a mérés közben OBD-n a throttle body pozíciót és a fordulatszámot is (videón látszik, amikor zöldre vált a kis sáv). Ennek ellenére nehéz kétszer ugyanazt vagy közel ugyanazt mérni vele. PerfExpert egy csinos kis grafikont varázsol a mérés eredményeként és elég konzekvensen hozza az adatokat annak ellenére, hogy csak a telefon szenzoraira támaszkodik mérés közben. Nálam az utóbbi a befutó, ár/érték arányban mindenképpen! Egy “apróság”, ami ennél az app-nál szúrja a szemem, hogy a max speed / mért maximális sebesség kicsit alatta van annak amit az óra mutat a videón. Szóval kell még párat méregetnem, hogy meggyőzzem magam és elfogadjam, hogy 50 ló huss elhagyta a fedélzetet… Megjegyzésként: nem kapcsoltam ki semmit az elektronikából, nehogy ne tudjam megfogni a technikát, ha elszabadulnak a maradék lovak 😉

Frissítés!!! 2022.05.23

Felbuzdulva a saját mérésemen, Öcskössel terveztünk egy kíváncsiskodós mérésecskét a kocsiján. Nem kellett volna! Az 1.6 16v szívó technika 17 év után is tudja azt amit anno behazudtak, akarom mondani hivatalosan kiadtak hozzá adatot.

Hogyan is mondjam, hát fájt, nem hogy neki jó, hanem, hogy nekem nem! 🙂 Kulcsért haza, kocsi elővesz, nincs olyan, hogy ennyi ló megszökött! Ha mégis, akkor benzin, gyufa, árok (jó Luki megoldja ezt önindítóval, de én már csak ilyen maradi vagyok) 😉 De nem ám, csak úgy huss irány az út és mérjünk, hanem hallgatva a belső hangokra (vannak igen, sokszor szólnak hozzám) előtte egy laza kitérő megnézni, hogy gumikkal mi a helyzet? Bal hátsó köszöni, de az 1,6 bar lehet kevés lesz, szóval ezt orvosoltam. Nem hiszem, hogy ez annyit befolyásolna, de azért jobban éreztem magam így.

A nagyobb gond, inkább a mérési módszeremmel lehetett. Amikor először csináltam az összehasonlítást, akkor ugye a VirtualDyno-val kezdtem, ahol OBD adatokat is figyel és az alapján számolgat. Áttérve a PerfExpert app-ra ezt nem vettem figyelembe és amikor kettőben leszabályozott a gép, akkor nem vettem el a gázt, hanem váltottam hármasba. Igen, RTFM (Read The Fucking Manual)! Ezt Tesóm mérésénél olyan szépen elmondtam neki, hogy ott ugrott be, hogy én nem is így csináltam.

Eredmények, konklúzió

Aztán tuti ami biztos mértünk kettesben és hármasban is. Legyünk realisták és vegyük a kettesben végzett mérések eredményét, mint végkifejlet. 🙂

Záró gondolataim pedig, hogy tényleg olvasd el amit előírnak és tartsd is be! De ha teljesen biztos akarsz lenni, akkor vidd el padra a kocsit és méresd meg (mondjuk ott is lehetnek buktatók, de talán kevesebb, ha megbízható helyre viszed). Viszont ha csak kíváncsi vagy és akár több hasonló autót akarsz megmérettetni egymással, akkor szerintem jó buli tud lenni egy ilyen applikáció. Sőt, akár egy találkozó keretein belül is simán lehet szívni a másikak vérét, akarom mondani összemérni az kocsik erejét! 😉

Ugyanitt vállalkozó szellemű rx, mx..stb tulajdonosokat keresek méréshez! 🙂

Log Dyno különkiadás – 2022.05.27

Miután megkeresett az applikáció fejlesztője, hogy segítsen mi lehet a gond DashCommand log-al sikerült értékelhető eredményre jutni ezzel a progival is. Szóval utólag is köszi a segítséget és így végül teljes lehet a kép!

Mi volt a gond a loggal? Hát a sok adat, ami kevés volt az értékeléshez 😉 Lényegében a motor fordulatszámot nem találta a sok-sok egyéb infó mellett, mert voltak üres sorok is a log-ban. Ezen felül, amikor ezt orvosoltuk manuálisan, akkor az adat lekérés gyakorisága volt kevés. Sokszor szerepel ugyanaz a fordulatszám soronként, így a görbe pontjainak a felvételéhez kevesebb adatból kellett dolgoznia az appnak. Ennek ellenére sikerült több mérést is végeznem és egészen hasonló eredményeket kaptam összevetve a PerfExpert eredményeit.

A log file-okban bőven elég ha az rpm (fordulatszám) adatok benne vannak, nem kell a többi cullang.

Harmadszor is összefoglalva: személy szerint a kedvencem még mindig a PerfExpert, de ezt mindenki döntse el maga. A kép csak azért van, mert csak, kell, akarta…

2 thoughts on “Csókolom, lovak hogy vannak?! Voltak?

    1. Hello! Átdobom a .csv és .lgf file-t is amiket a DashCommand log-ból mentettem. Köszi előre is! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2022 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes