Site Overlay

Rész premix, full premix, vagy Sohn adapter? Idemitsu?

Kezdjük a felelősség kizárásával: olajozás kérdésében nincs szentírás. Vélemények, érvek, és ez alapján kialakult meggyőződések vannak. A kézzel fogható, összehasonlításra alkalmas tények ritkák. Jelen cikk célja összeszedni az olajozási megoldásokat, amelyeket nagyszámú ember használ, azok előnyeivel és hátrányaival. Mindegyik megoldás mellett láttunk már tartós és korán tönkremenő wankel motort is, az arányok viszont mások. Az olajok típusai és mennyiségei az Olaj 1×1-ben olvashatóak.

tgmo.jpg

  • Gyári olajozási rendszer

A gyári olajozás lényegében két körös. Egyrészt keni a csapágyakat, és a szokásos dolgokat, amiket bármely belsőégésű motorban. Másrészt az égéstérbe is fecskendez olajat a kamra falában kialakított furatotokon keresztül, közvetlenül az éltömítésekre, hűtve és kenve is őket. A környezetvédelmi normáknak való megfelelés jegyében ez a mennyiség igen alacsony, sőt, tulajdonképpen kevés (bár láttunk már gyári rendszeres autót 180 ezer km-t elmenni, de ez a ritkább eset).

Pro:

  • van
  • ott megy be az olaj, ahol a gyártó kitalálta

Kontra:

  • kevés a befecskendezett mennyiség
  • egyenetlen az elosztás, így az éltömítés hőeloszlása is (a 2. szériás RX-8-nál már 3 furat van a 2 helyett, ami valamelyest segíti az eloszlatást)
  • fokozott koromképződés: motorolajat fecskendez az égéstérbe, ami nem a tökéletes égésre van kifejlesztve (egyes olajak jobbak ebben)
  • fogy a motorolaj, gyakrabban figyelni kell a szintjét
  • az OMP (olaj adagoló pumpa) meghibásodása esetén igen hamar bekövetkezik a motorhalál (ezért is kell figyelni az olajszintet, ha egyáltalán nem fogy, az sem jó)
  • Rész-premix

A gyári olajozási rendszer megtartása mellett megfelelő minőségű (ld. Olaj 1×1) kétütemű olaj hozzáadása a benzinhez.

Pro:

  • nem igényel semmilyen módosítást
    hatékonyan javítja az éltömítések kenését és hűtését, azaz csökkenti a rotorház és a tömítések kopását
    valamelyest védi a motort az OMP tönkremenetele esetén is
  • ha épp nincs kéznél premix olaj, akkor sincs katasztrófa, hisz a gyári rendszer is jelen van
  • könnyen igazítható a felhasználás jellegéhez (keverési arány)

Kontra:

  • a hatékonysága nem akkora, mint a full premixé (nincs meg a megfelelő olaj-üzemanyag arány, hogy a tökéletes kenés ki tudjon alakulni)
    továbbra is fennáll a koromképződés
  • pepecselős (tankoláskor ki kell számolni a megfelelő minőséget, és beönteni a tankba)
  • Full-premix

A gyári olajozási rendszer lezárása egy adapterrel (vagy az OMP furataiban hernyócsavarral), és nagyobb mennyiségű kétütemű olaj hozzáadása a benzinhez.

Pro:

  • csak a közel tökéletes égést produkáló, jó minőségű olaj kerül az égéstérbe, ami erre van kitalálva
  • könnyen igazítható a felhasználás jellegéhez (keverési arány)
  • az OMP tönkremenetele esetén sem megy tönkre a motor
  • nem fogy a motorolaj, és hosszabb cikluson át marad használható minőségű

Kontra:

  • átalakítást igényel (olcsó megoldás)
  • mindig kötelező a premixolaj betöltése, hisz csak innen kap olajat az éltömítés
  • nem célzottan az éltömítésekre jut az olaj, ami egyes vélemények szerint előnytelen
  • magas olajfelhasználás
  • Sohn adapter

Egy adapter beépítése, mely különválasztja a két olajozási kört. A motorolaj csak a klasszikus feladatait látja el, az égéstérbe pedig kétütemű olaj juthat, egy külön tartályból.

Pro:

  • csak a közel tökéletes égést produkáló, jó minőségű olaj kerül az égéstérbe, ami erre van kitalálva
  • nem fogy a motorolaj, és hosszabb cikluson át marad használható minőségű
  • könnyen figyelhető az elfogyó olaj mennyisége
  • oda kerül az olaj, ahová a gyár is szánta

Kontra:

  • átalakítást igényel (viszonylag drága megoldás)
  • figyelni kell a külön tartály szintjét
  • kevés a befecskendezett mennyiség
  • egyenetlen az elosztás, így az éltömítés hőeloszlása is (a 2. szériás RX-8-nál már 3 furat van a 2 helyett, ami valamelyest segíti az eloszlatást)
  • az OMP (olaj adagoló pumpa) meghibásodása esetén igen hamar bekövetkezik a motorhalál (ezért is kell figyelni az olajszintet, ha egyáltalán nem fogy, az sem jó)

A megoldás hátrányainak zöme kizárható vagy csökkenthető részpremix-szel történő együttes alkalmazás esetén.

UPDATE, tanács: Sohn esetén mindenképp ellenőrizzük az olajelosztó csövek állapotát, továbbá érdemes egy kisebb szűrőt (pl. üzemanyagszűrő vagy hasonló) is beépíteni a tartály utáni csőszakaszba, hiszen ez az olajkör a gyári szűrőn kívül esik, tehát ami a tartályba bekerül, az megy a motorba – már ha el nem akad korábban a vékony csövekben, mert akkor az olaj sem jut oda.

  • Szerző meggyőződése

Sohn adapter + rész-premix. A premixolajat mindig tankolás előtt öntöm be, hogy a benzin lemossa, ne a betöltő cső falán maradjon az olaj. A mennyiség emiatt becsült, a mutató állásából, a várható tankolási mennyiséghez számolom ki. Vannak vallásos arányszámolgatók, saját meggyőződésem, hogy mivel a mennyiség elég rugalmas, 1,25-3 deci / tank (~60 l), full premixnél meg ennél is több lenne, így túl nagyot nem lehet tévedni. Inkább kicsit a durvább felhasználás felé tolom el az arányokat, mert nem közlekedős autó, tehát amikor használom, akkor tényleg használom, még ha ez nem is jelent verseny jellegű nyúzást.

VAGY full premix. Mindkettőt célravezetőnek találom, jelenleg nekem utóbbi van.

  • +1: Idemitsu

4_idemitsu_racing_oil.jpg

Az Idemitsu gyárt wankel specifikus motorolajat, és most már itthon is beszerezhető. Ez elvileg mindent tud, amit tudnia kell, ken, elég, nem kormol. Van szintén Idemitsu premixolaj is, rész-premixhez. Ezek így együtt elvileg kielégítik a motor minden igényét, tehát ezek használata mellett elvileg sem full-premixes, sem Sohn adapteres átalakítás nem szükséges. Egyetlen hátránya a viszonylag magas ár, ami mellett a Sohn adapter + megfelelő + premixolaj + akármilyen motorolaj gyakorta cserélve egy olcsóbb alternatíva ugyanarra a problémára, az egyszeri munkaigényt leszámítva semmivel nem bonyolultabb módon.

  • Átmegy-e a premixes autó a műszakin?

Mivel az autót én honosíttattam, így versenyen kívül is, meg tétre is mértünk CO-t. Akkor még full-premixes volt az autó, durván túlpremixelve (közel 1 liter olaj / 60 liter benzin), és emelt alapjáraton 0 volt a CO. Emiatt aggódni tehát felesleges. Az átalakítás tényét meg úgysem veszik észre. Sohn-nál árulkodik a plusz tartály, de aki ért a wankelhez, az azért fogja átengedni, aki nem, az meg azért ( :

2 thoughts on “Rész premix, full premix, vagy Sohn adapter? Idemitsu?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes