Autó lett a dísztárgyból
Előtörtek végre az első füstpamacsok Macuda kipufogójából. Nade ennyire ne rohanjunk! Hogy is jutottunk idáig? Kép is van, a betű is sok, hosszú poszt lesz, menj el chipsért. Én meg ciccentek egy megérdemelt belgát.
- volt egy sárban senyvedő, motorhibás, de jó külső-belső állapotú, és az átlagnál jóval kevésbé rozsdás RX-8-as
- rendelődött hozzá egy motor Angliából
- érkezett hozzá egy rakat alkatrész (meg közben valamelyest én is kikupálódtam, hogy mi merre hány méter)
- némi anyázás után ide is ért az a motor (nem sietett túlzottan)
Egy helyen volt minden, már csak egy szerelő kellett, aki ezt egybegyúrja. Gyuri1 időközben úgy gondolta, sokkal menőbb fürdőgatyában kívánni boldog karácsonyt a tengerpartról, mint itthon a hideg műhelyből, úgyhogy megörökölte a projektet Gyuri1 barátja, Gyuri2, akinek a műhelyében készült volna amúgy is az autó. Gyuri2 jó szerelő, viszont kevésbé láttam rajta azt, hogy ő most aztán okvetlenül akar egy hétig avval szívni, hogy ki mit csinál és kivel van, úgyhogy végül a klubtárs LZ kapta meg a feladatot, aki nem mellesleg autószerelő, és szintén Chambers-féle motorra építette a saját RX-8-asát. Kollégájával együtt végül csütörtökön érkeztek… az RX-8-assal!
Ez két dolgot jelentett: tényleg működik az autója, és megbízhatóan teszi a dolgát, illetve hogy Gyuri2 udvarában, ahol korábban képen sem járt wankeles gép, egyszerre két Mazda RX-8 is jelen volt. Két autómentő társaságában… fel is merült a kérdés, hogy vajon jó-e az arány, biztos elég lesz-e ennyi autómentő…
Én, amit tudtam, megtettem – értsd kitörölgettem az előző helyen beleszállt téglapor zömét a motortérből, illetve felsorakoztattam minden rendelkezésre álló használt és új alkatrészt –, úgyhogy LZ-ék köre jött. Rövid terepszemle után 9 körül hadba is álltak, és termeltek rendületlenül. Egy pár órára magukra hagytam őket, de nem lazsáltak (naja, beijesztettem őket, hogy ha itt kell aludniuk, akkor éjszaka számítsanak egy 4 hónapos kislány minden szeszélyére és teljes hangerejére), úgyhogy mire visszaértem, már a helyén lévő motor fogadott.
Egy rövid uzsonna és némi meleg tea következett Gyuri2-ék otthonában. Utána már „csak” a perifériák autószerelői terminus technicusok hadával megtámogatott belegózása volt hátra, és a drukkolás, hogy semmi kardinális ne hiányozzon. És láss csodát, minden megvolt, kivéve a Sohn adaptert, amire külön rákérdeztem, hogy ugye azt is becsomagolta a motor mellé ez a kedves angol úriember, de nem, nem tette meg. Külön csomagként küldi… majd… én már feladtam, majd olajcserkor berakjuk. Valamelyik olajcserekor… Egyelőre full premixesként lett összerakva, egy Rotaryparts-ról gyorsan beszerzett block plate-tel.
Naszóval, bent a motor, bent minden alkatrész, olaj benne, mi kell még? Benzin! Egy kannával elmentem a közeli kútra, csapoltam bele 27 litert. Hú, hogy én hogy elszoktam attól, hogy egy szűk féltanknyi üzemanyagért 10 ezer Ft-ot fizessek! A gáztartály 7-ből tele van… időszerű lesz visszaszokni.
Visszatérve, a kontaktot ráadva több kellemes meglepetés is ért: egyrészt az autó akksija majd 1 évnyi állás ellenére, félnapnyi töltés után patent, másrészt a tank ¾-ig van osztrák benzinnel. Ami a hazaival ellentétben nem megy tönkre pár hónap alatt. Kicsit felfrissítettük az általam csapolttal, kapott egy nagy adag Fuchs 2T olajat, és minden készen állt az első indításhoz.
Ami persze nem jött össze. Kis pihentetés után viszont sikerrel beindult, persze sok-sok köszörülés árán, amihez nekem nem volt szívem, át is adtam LZ-nek a kulcsot, mert már feleennyitől leégett önindítót vizionáltam. De nem, ez bírja. Nyugalom, a videón a füst nem a motortérból jön, hanem a kamerásból (Gyuri2).
Szóval beindult, ott duruzsolt, gyönyörűen, egyenletesen, ahogy szinte semmi. Meg spricckelte a hűtőfolyadékot egy megtört csövön, ezért leállítottuk. Na, ezt nem kellett volna, mert utána sok-sok kínlódás, gyertyapucolás, flood-kezelés jött. Melegen nem is volt hajlandó beindulni, lehűlés után viszont igen. Naja, ez ilyen, egy bejáratós motorban igen szar a kompresszió. Míg kicsit össze nem kopik, pont úgy viselkedik, mint egy végét járó motor. Végülis az ember is az élete elején, meg a végén fosik maga alá, vegyük ezt párhuzamnak a wankel kompressziójával.
LZ-ék távozására pont befutott egy környékbeli cimbora is, rövid időre háromra növelve az udvari RX-8 állományt egy elég ritka nordic green autóval. Vele együtt megvártunk még egy visszahűlést és beindítást, az akksi is és a motor is tudta a dolgát, gyönyörűen indult. Hibakód nincs, mindenki jól van.
Most még tehát ilyen, melegen nem nagyon, de hidegen egyre könnyebben indul. Gyuri2 is felhívott ma, hogy kipróbálta, nyugodjak meg, ma is indult. Én persze nyugodt voltam, szerintem valójában ő vágyott a hangjára ( :
Következő lépés: törött hátsó rugók, sperr difi- és váltóolaj cseréje, majd összejönni valakivel, aki legálisan használ P táblát, és benne van abban, hogy elfuvarozzam valahová egy 2-300 km-es útvonalon. Ez alatt remélhetőleg már bejáródik annyira a motor, hogy a műszaki vizsgán ne kelljen visszahűteni, meg egy percig köszörülni, vazelines füstöt hányva mindeközben. Igen, avval rakják össze a motort, el is tudom képzelni a gyanús tekinteteket, mikor James valahol hordós kiszerelésben kéri a matériát.
Utána jöhet a papírozás, és az aszkéta üzemmódban eltöltött bejáratás. És közben valamikor foglalkozni kell az ismert és újonnan feltárt rozsdákkal. Mert találtunk még. Hogy a viharba is ne… nem vészes, de akad. Az élvezkedés még messze van, előbb ki kell érdemelni.
1. Nekem a piros/fekete tetszetősebb.
2. A szerelő tehetett volna a sárvédőre egy takaró/védő fóliát.
3. Amugy zsííír!!!
🙂
@Burgermeister:
1. mindegy amúgy, alig látszik ki szerencsétlen motor
2. akár, ja, de nem tettek kárt benne
3. köszi!!!
( :
@wankel: mentel mar vele? varjuk a folytatast!:)
A motorterben baloldalt fekete doboz sarga sapkaval….az olajtartaly? Onnan adagolja? Bejaratas hogy lesz? Max fordulat? Tavolsag?
@Burgermeister: ablakmoso tartaly
@Chabs: kiálltam félig a garázsból, aztán lefojtottam, úgyhogy toltak 😀 rendszám híján nem tudok vele mozogni, mivel a műhelytől pár km-re van a határ, és nyüzsögnek a zsandárok.
@Burgermeister: ablakmosótartály, de jól indultál neki, ugyanis annak a helyére fog kerülni két kisebb tartály, egyik ugye az ablakmosó, másik meg az olaj, ahogy említetted. Ezek a Sohn adapterrel együtt jönnek, de az még ugye nem talált ide.
Bejáratás: a Racing Beat eljárása tűnik számomra (meg másoknak is) legkorrektebnek, így ezt fogom követni. 1000 mérföld 4000 rpm alatt, utána a következő 1000 mérföld alatt a fordulatszámtartomány fokozatos emelése. Mindezek közben kerülni a telitalpas gyorsításokat, és nem autópályán, állandó fordulaton vezetni, hanem dinamikus körülmények között.
(jó is hogy feljött, ezt majd a http://wankel.blog.hu/tags/kezdők_ide sorozatban is leírom)
Ha a sohn adapter később kerül be, akkor ne változtass addig a gyári olajozáson, mert a bejáratás után rossz esetben kezdheted az egészet előlről. Full premixnél motorfék üzemben ugyanis nincs belső kenés, mivel tolóüzemben nincs befecskendezés, tehát olaj sem kerül az apexekre.
Ez az osztrák benzin nem romlik meg, a magyar meg igen, ez konkrétan kurvanagy baromság, pedig a bejegyzés tetszetős, olvasható. Szóval ne rontsd el ilyenekkel.
@enpera: tapasztalatból írtam, nem szóbeszéd alapján.
Köszi!
@tibi70: bent van a full premix adapter, nem is nagyon tudom kivenni, mivel 10W40 olaj van benne, ami gyári olajzás mellett tudtommal nem javallott.
Nem cáfolni akarom, amit írsz, mert valóban így van, viszont amennyire körbejártam a témát korábban, többen is így használják, meg gondolom így is járatták be, és nem volt vele bajuk.
De köszönöm az intést, egyelőre nem megy sehová az autó, addig bármi lehet.
Jó hír, bár a piros-fekete motor gondolom csalódás volt, de ez legyen a legnagyobb baja.
Aztán csak óvatosan az utakon 🙂
Meg kell szokni, hogy nem használsz motorféket, hanem üresben fék+gázfröccs vagy ballal kuplung, jobbal fék+gázfröccs. Én emiatt is részpremixelek. Mondjuk a rövidtávú motorfékkel nincs baj, de egy hosszabb motorfékezés már biztos nem jó. Hosszú hegyi lejtmenetet ne vállalj be 🙂
@Ckerti: csak legyintettem, hogy jólvan, ez se jött össze. Az lesz. csak jussak már ki vele az utakra ( :
@tibi70: igen, le kell szoktatnom magam a motorfékről, mert amúgy ki szoktam használni. De remélem nem sokáig leszek full premixes, most is csak azért lett így, hogy végre menni tudjon az autó, aztán remélem hamarosan ideér a sohn.
@wankel: Sok sikert az autóhoz.
@tibi70: köszönöm!
@tibi70: Bocs az előbb hülyeséget írtam. Természetesen üresben jó az alapjárat. Így azért egyszerűbb.
@enpera:
Jól írod
@enpera:
csakhát a kint minden jobb-más-kolbiízű kerítés f..ságokat mint urban l.-eket,időbe telik elkoptatni. türelem
Szia, örülök hogy bekerült a motor! Említetted a P-rendszámot: amennyiben megfelelő, előreláthatólag a hétvégén tudnék ebben segíteni, az általad kért formában, ha a bejáratós út még aktuális.
@hegyépülés: kimondottan nem vallom ezen eszméket. Sok felé jártam, sok helyen tapasztaltam soknjó dolgot, de ugyanannyi rosszat is. Ausztriában még dolgoztam is (kiküldetésben elég sokat), és soha nem mennék vissza ilyen célból. Ott sem kolbász a kerítés, csak itthon szeretjük magunkat abba a hitbe ringatni, hogy minden szar, és ahelyett, hogy változtatnánk ezen amit tudunk, inkább bezzegezünk.
Viszont egyszer kaptam itthon 3 hónapos benzint, és romlott volt (MOL talán, de nem esküszöm meg rá). Az osztrákkal meg indult az autó. Lehet elhamarkodottan általánosított, de ezt tapasztaltam.
@project916reborn: köszönöm a felajánlást! A gond csak az, hogy mint utóbb megtudtam, a P tábla gazdája vezetheti csak az autót, az, hogy mellettem ül nem elég. Nem vagyok irigy fajta, amim van, szívesen megosztom, de amíg bejáratós és kipróbálatlan, addig nem szeretném másnak átadni a kormányt, mert ha bármi van, inkább nálam történjen.
Valószínűleg elviszem majd vizsgázni (arra adnak útvonalengedélyt), odaérek egy órával előbb, hogy vissza tudjon hűlni, aztán ha rajta a rendszám, akkor irány a végtelen ( :
Természetesen te vezethetnéd az autódat, hiszen ez alapvető ebben a helyzetben. 🙂 Nyilván a megbízási szerződés is ezt tükörzné, ami a turnéra lenne elkészítve. Célszerű lenne az a bejárató út, bármi más egyéb kijöhet még, persze ne jöjjön.
Amennyiben az indítási naplóban nem csak egy alvázszám sorakozik, illetve ha több vezető is van benne felsorolva, a különböző időpontok és alvázszámok mellett, akkor az eléggé igazolja a “kereskedelmi célú járműmozgatás” tényét, illetve a rendszám e célra történő használatát – ebben az esetben nem igazán lehet belekötni a használatába.
rádszóltam a Yugó-val is hogy ne motorfékezz!! 😀 majd most megtanulod!
@project916reborn: írtam az i…900 kezdetű email címedre, ami itt a blogrendszerben meg van adva.
@Johhny Bravo: pedig annak kötve hiszem, hogy bármi baja lenne. De jah, itt az idő megtanulni. Aztán ha sohn-os lesz, akkor meg gyorsan el is felejteni. Nincs is jobb, mint egy hegyről lefelé elmelegíteni a fékeket… (mondjuk ezen elég böhöm fékek vannak).