Sághi Márkot nyaralás alatt, Orfűn kaptam el egy kis beszélgetésre. Nagyon sok érdekes téma és történet feljött, eléggé belefeledkeztünk, így egy laza háromnegyed órás anyagot rögzítettünk. Mindeközben Luki is interjúzott vele, abból is lesz több rész videó a csatornáján, szóval Márk-túladagolást fogtok kapni.
Az 1. részben megtudtuk, hogyan lesz valakiből wankel szerelő, és még sok egyéb érdekességet. A 2. részben rátérünk végre arra, hogy mitől (nem) lesz csapágyas az RX-8-ad motorja, beszélünk kicsit a motorprogramozásról (keresőmotorok kedvéért: wankel chiptuning), nagy nevekről, a tuning alkatrészekről, meg hogy miért járnak ezekkel a legtöbben tévúton.
– Mit lehet tenni, hogy ne legyen csapágyas?
– Háááát… hogyha megveszel használtan egy autót, akkor fogalmad sincs az előéletéről. Mivel 6 ezredes illesztésről beszélünk a csapágynál az erősebbik motornál, egy elég nagy átmérőnél egy elég széles hosszon, egy kis buborék és onnantól elkezdni megzabálni a csapágyat. Az olajszintre nagyon-nagyon kell figyelni. Hogyha én felújítok egy motort akkor azt mondom, hogy minden második tankolásnál nézze meg. De ez még a full premixesnél is igaz, hogy figyelni kell az olajra, mert ott is felkaphatja, bármi lehet.
Meg, hát ugye a felújításnál az a probléma, hogy mindenki úgy jön oda, hogy „áá, legyen jó, legyen jó!”, és általában csinálok 3 árajánlatot és mindig a legolcsóbb kell. Nagyon-nagyon ritka az, amikor azt mondják, hogy akkor legyen minden kicserélve. Meghát a rotorházat azt mindenki el akarja spórolni, használt rotorházat bele, pedig az a lelke végülis a jó kompressziónak, hogy ott jól tudjon tömíteni az éltömítés. Ha karcos, akkor nem tud jól tömíteni. Az olajlehúzó gyűrűket azt majdnem mindenki elspórolja, rakjunk bele használtat, meg jó az, kicsit eszi az olajat, nem baj, és akkor amikor visszaköp egy ilyen füstpamacsot, meg tele nyomja magát olajjal a légszűrőház, akkor csodálkoznak, hogy ez miért van.
– Igen, ez ismerős jelenség,
– Az nálad más miatt is lehet, mert a Chambersék nem síkolják a falat. Vagyis amiket én szétszedtem 5 motort, abban egyikben sem volt lesíkolva a fal. Sőt, az egyik már olyan volt – az már az utolsó rendelés volt –, hogy a srác beindította, és elkezdett füstölni és valami 10 km alatt megevett egy liter olajat. Egy olyan oldalfallal rakta össze a motort, hogy volt benne végig, hosszában egy karc. De egy ilyen 2 mm mély és 3 mm széles karc. Nem is tudom, hogy mi csinálhatta, ott valami éltömítés vagy oldaltömítés kifeküdt, nem tudom mi csinál akkora karcot egy csíkban. És ezzel rakta össze a motort, ez a biztos bukás. Ott ugye 1 tized mm lehet azon a részen az oldalfalban, és ott meg 2 mm mély volt ez a karc, ott már nem csoda, hogy zabálta az olajat. Az a fal ment a kukába, és raktunk bele egy újat, mert azért már 2 mm-t azt nem síkoltatok le, az már nem éri meg anyagilag. Amúgy ez a jó a 8-as oldalfalakba, hogy egyébként azokból elég sokat lehet síkolni, mert ugye nem ott van a vízgyűrű, hanem az alumínium falba. A 7-esnél itt arra figyelni kell, hogy mennyit veszel le, mert hogyha nagyon összenyomod a vízgyűrűt, az se jó.
– És a ház felújítás az mennyire járható út?
– Hát, az ilyen kétesélyes dolog. Amikor csak ilyen apró karcok vannak, azokat tök jól el lehet tüntetni. Amikor már mély van benne, akkor azok ilyen eladásra készülő motorok lesznek…
– Na igen, nagyon sokat azzal árulnak, hogy „frissen felújított motorral”. Az nekem mindig kicsit furcsa, hogyha most rakták bele egy milliót, akkor miért adod el?
– De ennek nincs is értelme. Azt én mindig elmondom, aki hozzám jön, hogy csináljam meg és eladja, hogy akkor rakjuk már össze a matekot. Tehát most van egy autód, amit el tudsz adni 500 ezer Ft-ért, most ráköltesz 1 millió Ft-ot, akkor el tudod adni 1 millió 5-ért, akkor minek költesz rá 1 millió Ft-ot? Hogy több pénzed álljon benne?
– Ha most valaki megkeres, hogy “Márk, nyaralni ment a kompresszió, újítsd fel a motorom”, mire számíthat, mennyire vagy tele?
– Nem az a baj, hogy tele vagyok, hanem hogy hétköznap mással foglalkozok. Nekem ez inkább már csak hobby. Próbáltam ebből megélni de sajnos nincs annyi wankel motoros autó amiből itthon fent lehetne tartani egy normális műhelyt. Sokan keresnek meg hogy nekik 2 héten belül kell méghozzá úgy hogy én szereljem be és ki a motort amire jelenleg nem nagyon van kapacitásom. Ha valaki hozza és viszi a csupasz blokkot akkor azt meg tudom csinálni 2 hét alatt.
De attól nem lesz előbb kész, ha sürgetnek mert nekem is kell egy fél nap szabadidő egy héten.
– Mondtad, hogy 3 árajánlatot adsz általában. Nagyjából mennyibe kerül egy RX-8 motorfelújítás?
– Hát, ilyen 550-600-tól 1,6-ig. Az 1,6 az, amit megrendelsz a Mazdától motort és zsír új. Én egyébként inkább mindenkinek azt ajánlom. Mert hát lehet annál komolyabb, meg jobb motort építeni, de én annyiból, 1,6-ból nem tudok olyat csinálni, mint amit a Mazda csinál. Esetleg még azt lehet, volt erről is szó – csak aztán ebből végül megint nem lett semmi, eltűnt az ember –, hogy veszünk egy motort a Mazdától, azt én szétszedem, újra hézagolom, megcsinálom precízebben – mert ők ugye csak beledobálják az alkatrészeket, és van egy sokkal nagyobb tűréshatáruk, mint amivel én dolgozok – és aztán azt rakjuk be az autóba. Szerintem ez a legjobb megoldás, de ez azért már bőven 2 millió Ft, annyit meg most még nem ér az RX-8, hogy valaki ennyit ráköltsön.
– Igen, ez nagyjából a komplett autó eladási maximum ár, ennyit nem szoktak azért rákölteni az emberek.
– Igen, vagy ha már valaki ennyit rákölt, akkor már azt mondja, hogy rakjuk be az FD-nek a motorját, mert az már majdnem ott van. Hamár 2-t rákölt, akkor 3-at is rákölthet, és akkor van egy 400 lóerős – stabil 400 lóerős – autója.
– Van ilyen itthon?
– Nincs. Illetve egy darab van, azt nem én csináltam, egy kanadai ismerősöm csinálta a motorját, másodjára vagy harmadjára, nem tudom, mert ugye a „Tudjukki” csinálta az első motort…
– … a gyömrői rém…
– …igen. Az nem sikerült. De egyébként nem tudom, hogy ott a motorral volt-e a baj, mert nem ismerem a srácot, aki programozta azt a motort, és ezek rettenetesen kényesek. Főleg a 3 rotoros. Minél több a rotor, annál kényesebbek a gyújtásra és a befecskendezés időzítésére, kopogásra. Igaziból, ami miatt még kevésbé tartósak az RX-8 motorjai, mint az RX-7-eseké, hogy az RX-8-on úgy van megírva a program, hogy mindig egy picit bekoppantja a motort és utána vesz vissza a gyújtástáblából. Mész, ezt eljátssza 2-3-4-szer, a wankel motor utál kopogni, attól esnek ki az apexek belőle. És hogyha megfújod a motort, és ott bekoppan, ott elég neki 1-2 koppanás is és vége.
– Erre van orvosság? Ezt ki lehet programozással védeni?
– Hát ezt a Roland csinálja, ő átírja a gyújtástáblát. Ő a gyárinál kevésbé agresszív gyújtást használ és mégis nagyobb nyomatékgörbét ér el. Ezt ő feltöltötte és meg lehet nézni – érteni kell a görbéket, de nem annyira bonyolult szerintem.
– Mi az arany középút a felújításban?
– A végén általában nagyjából ilyen 1 millió Ft szokott lenni a motor, ki-beszerelés, olajok, FL22 ugye, a jobbik fagyálló, akkor tegyünk bele új gyertyát, új kábelt, új trafókat, sohn adaptert, vagy full premixre átalakítás. Nem szokott olyan lenni, hogy hoznak egy motort, csináld meg a felújítást és ennyi. Mindig vannak extrák és a végén összeadódnak ezek – ugye megveszed a gyári trafót, azt hiszem 33 ezer Ft darabja, akkor egyből egy gyújtásszett 150 ezer Ft.
– És gyújtásból egyébként szerinted melyik az, amelyiket a legérdemesebb belerakni?
– Hát én azt gondolom, hogy a gyári C-sek azok elég jók. Én most azt használom a versenyautóba is. Nagy fordulaton használom, meg nagyon használom, tehát 2 féle gázállás van, a nulla és a full gáz…
– …binárisba…
– …igen, mondjuk így is van nagyjából progamozva az autó, de nekem beváltak azok. Meg az a jó ezekben a C-s trafókban, hogy nekem nagyon sok van bontottan… Úgy megyek ki Hungaroringre, hogy viszek egy 6-8 db-ot. Egy csavar, kiveszem, kidobom, meg ráadásul nekem ott van a motor tetején, tehát tényleg nagyon könnyű hozzáférni, a motor tetején nincs semmi, a generátor is lekerült oldalra. Előtte voltak ezek a „nagy Bosch” trafóim, azok egyébként nagyon jók. Azok a Holdennek a trafói, Ausztráliában forgalmazzák, ebayen lehet venni, Ausztráliából jött az is, mert sehol máshol. Amerikában voltam kint éppen és ott kerestem, és nem árulták ott ezt a Bosch trafót. Ez a MicroTechnek a sajátja, ők preferálják ezt a trafót, meg ők ezt adják ahhoz a gyújtásrendszerhez ami nekem van. Úgyhogy ezt vettem meg, meg a Roland is ajánlotta, hogy ezek bitang erős trafók, soha nem mennek ki. Ezek a jó nagy olajjal töltöttek, nem az a klasszikus cső alakú, újabb, de ez mégis egy régi stílus. RX-8-ba is be lehet tenni, csak ebbe nincs beépített erősítő, tehát ehhez külön kell egy gyújtás erősítő modult berakni. A Pac Performance egyébként árulja valami 1800 ausztrál dollárért plusz tax. Azt kell tudni, hogy ez a trafó azt hiszem 50 dollár darabja, a MicroTech X4 meg valami 350 dollár ha jól emlékszem, de azt nem tudom fejből. És ezt neked összeszerelik úgy, hogy RX-8 dugók vannak rajta, plug and play-re, röpke 1000 dollárért, 1200-ért inkább.
Az a baj – ez most ilyen érdekes, most nem rólam szól ez a dolog –, hogy
aki reklámozza magát, nagyon tolja magát a neten, azok általában kóklerek.
A Pac-nál is, van ez a Billet, meg ez a világ végéig jó, meg minden, de hogy egy adatot nem találsz róla, semmit, se egy air flow rajz nincs róla, semmi, hogy miért azt a portot választották, nincs magyarázat. Arról nem is beszélve, hogy O gyűrűket raknak be mögé, szerintem nincs olyan Billett motor, ami nem enné a vizet, csak erről nem beszél senki. Ez dragbe tök jó, mert feltöltik, megy 2 kört, aztán úgyis szétszedik, ott már nagyon vízpumpa sincs, a 2-3000 lóerős motornál. Csak ez azon kívül, hogy mész 400 m-t, semmire nem jó. Amikor nézed ezeket az alkatrészeket nem abból kell kiindulni, hogy dragbe mi megy, hanem nézz meg egy 24, 48, 72 órás vagy akár egy 12 órás vagy 8 órás versenyt, hogy ott mit használnak… Ott fog kijönni az, amit utcán tudsz használni, hogy ha ott jó, akkor az utcán bőven túlzás, mert egyszerűen nem tudsz úgy menni, mint egy versenypályán mert feltart a forgalom, muszáj lassítani.
– Ezt tapasztaltam igen, mondjuk a legutóbbi itteni, Orfű környéki autózáskor, mikor a Suzuki Alto-kat és Thalia-kat kellett előzgetni, mint legnagyobb versenytársak…
– Meg hát sokan rossz irányból közelítik meg, mert látják ezeket a csili-vili tuning alkatrészeket, és látják, hogy Mishimoto, meg mindenkinek milyen korán nyitó termosztát, meg nagyobb vízpumpa, meg ilyen, és közben meg a wankel motorban – hogyha megnézel egy ilyen 72 órás versenyautót, akkor a vízhűtőből van egy bent, és azon kívül van még bent 9 hűtő, és abból 6 az olajat hűti – ott nem a víz szokott melegedni. És mindenki a vízzel van elfoglalva. Nekem is a kék FC, hát, én nagyon túlzásba vittem a hűtést, nekem elektromos vízpumpa van bent, meg AN16-os csövezés minden, nincs bent fűtés, semmi nincs bent, csak a motor, 2 cső bemegy, egy be meg egy ki. Akkora hűtőt vettem, ami elfér, nem akkorát, ami belevaló, hanem annál egy 10 centivel szélesebbet és így Hungaroringen, amikor van dél fele ilyen 30-32 fok, akkor nekem a 6. körben is ilyen 95 fokos a vizem. Az olajam az már bőven 110… ott még egy kicsit adni kell a hűtésnek.
– Ha már pályázás, meg hűtés-fejlesztés, hogyha valaki az RX-8-assal szeretne pályanapra menni, mert ugye ebből van azért mégiscsak a legtöbb Magyarországon, mit változtatnál rajta?
Innen folytatjuk a 3. részben ( ;
Ha érdekes volt, “tetszikeljétek” a bejegyzést, és kövessétek az oldalt a facebook-on, hogy biztosan ne maradjatok le a 3. részről!
egy klasszikust idézve(minden kocsmakoncert hajnali kettő): hoćemo još! Hoćemo još!
Értem én, hogy nemzetközi piac, de biztos, hogy mindjárt egy ilyen világnyelvvel kell nyitnunk? 😀
az egész blog meg_nem_értett emberekről szól 😀
Mondom én hogy upgradelni kell a kommentszekciót, sehol, semmiféle értesítést nem kaptam arról valaki válaszolt itt nekem 🙁