Site Overlay

Wankelsztorik – Sághi Márk wankel szerelő, 3. rész

Sághi Márkot nyaralás alatt, Orfűn kaptam el egy kis beszélgetésre. Nagyon sok érdekes téma és történet feljött, eléggé belefeledkeztünk, így egy laza háromnegyed órás anyagot rögzítettünk. Mindeközben Luki is interjúzott vele, abból is lesz több résznyi videó a csatornáján, szóval Márk-túladagolást fogtok kapni.

Az 1. részben megtudtuk, hogyan lesz valakiből wankel szerelő, és még sok egyéb érdekességet, a 2. részben beszélgettünk motorfelújításról, árakról, tuning alkatrészekről, itt az ideje hát, hogy a pályanapos autófelkészítésről, a típus jövőjéről, meg egy kicsit a Ferrarikról és a Porschékről, valamint egyéb sportautókról is beszélgessünk. No meg az örök kérdést is érintjük a végén: “milyen olajat rakjak az RX-8-ba?”.

– Ha már pályázás, meg hűtés-fejlesztés, hogyha az RX-8-assal szeretne valaki pályanapra menni, mert ugye ebből van azért mégiscsak a legtöbb Magyarországon, mit változtatnál rajta?

– Hát, amit én ajánlanék, az az, hogy az FD-nek lehet kapni az olajtermosztátját, az még nem szintetikus olajhoz van kitalálva, körülbelül 10 fokkal hidegebben nyit.

– Elmegy a szintetikus olajokkal is?

– Persze, ez csak korábban nyit ki. Ezt egyébként ajánlom hozzá. Mert a vízzel nem szokott nagy gond lenni. Jó, hát 3 körnél nem fogsz tudni többet menni, mindig kell egy fél kör hűtés utána, meg hát korán kell menni és akkor nincs olyan meleg.

– És akkor ezzel már mondjuk egy Hungaroringnak is neki lehet vágni?

– Aha, simán szerintem, gond nélkül. Meg amúgy elég jól bírja az autó, tehát azt látom, hogy amilyen autók széthullanak… jó már ezeket a sportkocsikat régóta csinálom, amikor én elvégeztem az autótechnikusit, akkor Ferrari-Maserati szervizben voltam gyakornok, és jártunk ki Hungaroringre, meg hívtak Maserati Trofeo-ra, meg a Ferrarinak is van egy külön versenysorozata, ismerek egy csomó mindenkit, aki ezzel versenyez, magyar versenyzők, és, hát, ha egy 430-as Ferrarinak a 6. féktáv után még ugyanolyan erős a fékje, akkor az már nem teljesen gyári.

– Az is elfogy akkor?

– Igen! Meg karbon-kerámia féket is szereltem sokat, abban cserélgettünk betétet, és az is egy kicsit ilyen diszkó dolog. Hogyha megnézel egy versenyautót – jó a forma 1-ben kerámiát használnak, az megint más technika, mert amennyiért te megveszel egy karbon-kerámia fékes Ferrarit, annyiért kapsz 1 darab fékszalagot a forma 1-es autóra – én azt láttam, hogy az összes versenyautó inkább vassal megy. Nem nagyon láttam, Kanadában is voltam track day-en, és ott azért számít a súly, ott egy-ketten mentek kerámia fékkel, de nem voltak benne az első 10-ben. De a rally-ban se használják, legalábbis én nem láttam.

– Ez egy olyan opció, amiért fel lehet még 2 millát számítani a tisztelt ügyfélnek.

– Hát, nem 2-t, mert másfél millió darabja a tárcsának… még egy 10-et felszámolnak rá, ha egy Ferrarit úgy kérsz szerintem. Már csak az, hogyha nem piros nyerget kérsz, hanem sárgát, az másfél millió forint.

– Néha szoktam ilyen konfigurátorokkal – mondjuk Ferrarival pont nem, az nekem ilyen távoli, de mondjuk Maseratival játszani, brutál, mikért tudnak felárat kérni.

– Én egyébként nagyon utáltam a Ferrarit, meg – hát a Maseratit azt nem ismertem, az nem egy ilyen ismert márka – és bekerültem ebbe a műhelybe, elkezdtem őket csinálni, és amúgy tökre megszerettem. Mert egyébként, ha feljössz egy ilyen orfűi úton ilyenekkel, vagy hasonló, elmész transzfogarasira, egy nagyon élvezhető autó. Meg hát nyilván az is ott van, hogy mindenki megnézi. Például… akkor pont egy Gran Turismo-ban ültünk, egy Maserati Gran Turismoban, kollégámmal teszteltünk, és

előttünk tekert át biciklivel egy tök helyes csaj, és nézett ránk és így aaaazta… és elesett a biciklivel, egy fél óráig röhögtünk az autóban, nem tudunk kiszállni se…

– És most a Porsche-król mi a véleményed, így, hogy belecsöppentél azoknak a szerelésébe is?

– Fúúú, hát, ha ez kikerül az internetre itt egyből szét fognak engem szedni, de én azt gondolom, hogy az egyik legjobb sportkocsi, amit tudsz venni gyárilag. Ott is a komolyabbakat kell megvenni, nem a simát, hanem a GT szériát, de a GT szériával gyakorlatilag egyből mehetsz a Ringre. Egy jó kis Michelin Pilot Sportot feldobsz és tök jók. Ezen kívül, amin még azt látom, hogy jól megy, az a McLaren, de az egy kicsit más árkategória. Nemtom, igazán komoly autókat, ilyen Koenigsegg meg ilyeneket még nem láttam fönt a pályán menni. A Lambonak van még 1-2 autója, ami bírja, de ott se mindegyik. De hogy a GT3-GT4-ek azok… én megyek 1 kört ők meg 2-t, tehát szörnyen gyorsak. Semmi nem ér úgy utol, mint azok. Meg nagyon megtetszett a mozgásuk, ugye farmotoros és totálisan más íven mennek, és így behúzza az autót. Kimegy a szélére és berántja az orrát, hogy be tudjon fordulni, mert az orrában nincs súly és fékkel kell fordulni, hogy legyen elöl tapadás. Nagyon megtetszett a mozgása, és akkor úgy voltam, hogy be kellett zárni ugye a saját műhelyt, mert,

mint kiderült, itt Magyarországon nem lehet abból fenntartani egy műhelyt, hogy csak wankel motoros autókkal foglalkozik az ember,

mert egyszerűen nincs annyi – egy pár hónapig jó volt, mert felgyülemlettek az emberek, és sokat megcsináltam, csak aztán megcsináltam mindegyiket, ami rossz volt és elfogyott. És utána, mivel megtetszett ezeknek az autóknak a mozgása, gondoltam, hogy hát, akkor szereljünk Porschét. És akkor így belecsöppentem ebbe.

Mondtam, hogy én csináltam egy csomó drága luxusautót, nem csak olaszokat, sok Bentley-t csináltam, Rolls-ot, Aston Martint… talán egy Porsche-t csináltam előtte összesen… és akkor fölhívtam az összes Porsche szervizt Magyarországon. Ez nem is volt fent a neten, a szerelő épp elment egy 3 hónapja, és egy srác ajánlotta a porschés klubban, hogy ők keresnek embert. Valójában nem kerestek embert, csak a srácnak a kocsiját meg kellett volna csinálni gariban és nem volt szerelő. És akkor mondták, hogy jó, végülis így vigyük tovább a porsche-s vonalat és így kerültem ki Érdre, és azóta csinálom, december óta.

Nekem nagyon megtetszett, hogy az olasz sportkocsikhoz képest nincs semmi hely a motortérben bármit kell rajta csinálni le kell venni a motort. Onnantól kezdve, hogy levetted a motort, már mindenhez tök jól hozzá lehet férni. De mondjuk egy V8-at vagy egy V12-t nem veszel le 3 óra alatt, semmi úton. Itt meg simán kiveszed bármelyikből 3-4 óra alatt a motort. Már a boxerekből, mert azért itt most már van egy kicsit más, elég sok Panamera-t meg Cayenne-t is csinálok, ott egy nap kivenni a V8 turbót.

– Azoknál már talán nem is volt annyira szempont, hogy olyan nagyon jól szerelhetőek legyenek, hiszen azok már eldobós autók.

– Egyébként olyan sok baj nincs azokkal az autókkal se, mint a legtöbb hasonló kategóriással. Mondjuk a Touareg meg a Q7 az hasonló alapokon van, de azokkal több a probléma szerintem, mint a Cayenne-nel.

– Kicsit vissza a wankelekhez, mindig fel szoktuk hozni, akik szeretnénk megvédeni valami beszélgetésben, hogy nadehát ez egy kifeszített motor, és ha használod, és rendesen használod, arra, amire való, akkor egyrészt egy kicsit többet bír, mint hogyha nem arra használnád;  másrészt, hogyha mellé teszed egy másik, hasonlóan sportos, kihegyezett motornak, akkor máris nem olyan rosszak a számok, amennyit elmegy. Most erre így, a Porsche-kat is látva és szerelve, mit tudsz erre mondani, mi az igazság ebből?

– Há-hát… van egy szériája azért, most nem mondanám a típust, de a Porsche klub elnöke is megvette újonnan magának ezt az autót és 60 ezret bírt a motor, és kifeküdt. És tényleg, mindent megadott, ötezrenként cserélte benne az olajat, figyelt mindenre és egyszerűen ez ilyen. Meg lehet úgy csinálni, hogy utána jobb legyen, mondjuk ebben van egy kis előnye ennek a típusnak… de igaziból bármit ki lehet nyírni hamar.

– Hogy látod, kik vásárolják jelenleg az RX-8-akat, mennyire van jövője a típusnak?

– Úgy látom, hogy 2 okból veszik az RX-8-at. Azért, mert jól néz ki és olcsó hátsókerekes játszós autó, vagy azért, mert különleges.Aki azért veszi mert olcsó, az nyilván a legolcsóbbakból válogat a piacon és fogalma sincs mennyit kell majd még költeni rá. Megveszi használja majd szétbontják. Ez egyébként kedvez a másik kasztnak, akik fanatikusak.

Mert így szép lassan elfogynak az RX-8-asok és fel fog menni az ára a közeljövőben.

– És az örök kérdés – nagyjából így a végére -, milyen olajat tegyünk a nyó’casba, hogy jó legyen?

– Ööö… hát, hogyha gyári motorról van szó, akkor az Idemitsu 10-30-asát ajánlom. Hogyha sokat pályázol és főleg hogyha bent van a gyári termosztát, akkor inkább 20-50, egyértelmű, a 10-30 az nem fogja bírni. De akkor be kell rakni egy olajnyomás mérőt is, meg egy olaj hőmérőt is, hogy azért lásd hogy mi történik, azért ez elég alap szerintem, aki így kimegy hétvégente pályanapozni. Én, hogy ha full premixes, akkor a Fuchs-nak a 10W40-ét szoktam ajánlani. Az szerintem egy nagyon jó olaj, több ismerősöm használja. Van egy ismerősöm, aki PD-ket csinál és csak ezt rakja bele, és hogyha PD-nél bírja a nyomást, akkor az egy elég stabil olaj, ha a PD elem nem kopik szét tőle.

De igaziból full premixnél gyakorlatilag bármit rakhatsz bele. Egy olyan gyártótól legyen az olaj, amiről tudod, hogy ő gyártja az olajat és ő felügyeli. Nagyon sok olyan gyártó van, ott van például a Mannol, azt reklámozzák, hogy német olaj, meg hogy azért olyan olcsó, mert nem megy át több csomagolási ponton és nem tesznek rá annyi pénzt. Közben meg a Mannol nem is tudom hol, de talán Szerbiában vett egy fagyálló csomagoló céget, és ők csomagolják a Mannol olajat. Átalakították valahogy olaj csomagolóra, és innen-onnan Oroszországból hozzák be az olajat. Lehet, hogy te veszel, vagy használsz 3 üveg Mannolt, és a saját autódba az jó, csak hogy a 4. üveg az nem biztos, hogy onnan jött bele, ahonnan az előző 3. És ez nem csak a Mannol, a Liqui Moly ugyanez. Ők is, mivel bitang széles az olajpalettájuk, amit képtelenség legyártani, annak ők mondjuk a 10%-át legyártják. De nem tudod, hogy az melyik. És az összes többit meg megvásárolják innen-onnan, amit megint, nyilván úgy fogják vásárolni, hogy hol az olcsóbb. És iszonyat reklám van. Meg a Motulnál is nagy reklám van.

Amúgy azért mondom ezt a 3 márkát, mert ezek voltak, amik nálam széthullottak a pályán. Egyszerűen láttam, hogy csökken az olajnyomásom a célegyenesben amikor padlógázzal megyek 200-zal. És ez a Fuchs, a 10-40 is, kibírt egy 3 pályanapot. Dehát a 10-40 az nem pályanapra való, úgyhogy, most az Idemitsu 20-50-ét próbálgatom. Meglátjuk majd, hogy bírja majd, mert 1-2 alkalomnál ez még nem derül ki.

– Márk, köszönöm, hogy fogadtál, köszönöm szépen a beszélgetést, vágó, csapó, minden (:

Ha érdekes volt, “tetszikeljétek” a bejegyzést, és kövessétek az oldalt a facebook-on, hogy biztosan ne maradjatok le a további posztokról – pl. a Márkkal készült videó következő részéről!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Copyright © 2021 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes