Site Overlay

Jó dolog az EPS, főleg ha nem csak random működik

Ahogyan a cím is mutatja elért minket is a sokak által ismert (legalábbis elég nagy “irodalma” van) “gyün-megy” szervó probléma a 8-assal. Elsőre nem hangzik túlságosan nagy problémának, menet közben nem vészes tekerni a kormányt szervó nélkül sem, DE amikor egyszer csak volt nincs vagy nincs volt, na az tud nem kellemes lenni. Röviden írtam az előző bejegyzésemben, hogy már majdnem elhittem mekkora király vagyok, amikor hazaérkezve kiábrándított a kocsim saját magamból. Szóval kicsit mélyebbre ástam magam a témában, mint 2 csatlakozó tisztítása és újra nekifutottam a témának.

Mivel állunk szemben?

A probléma az, hogy “darabos” volt a kormányzása a kocsinak. Néha könnyebb majd nehezebb volt tekerni a kormányt. Volt, hogy semmi gond nem volt vele kilométereken keresztül, majd huss volt nincs rásegítés. Videót, képet erről nem tudtam csinálni, érezni kell (vagyis inkább ne kelljen). Hibakód nuku, minek az. Ami részben jó, mert talán nincs nagy baj, másrészt pedig annyit segít az ügyben, hogy itt keresd a hibát:

Ott van az hidd el 😉

Kihívás elfogadva!

RTFM – az alapok

Ha hasonló problémával küzdesz, akkor vannak opciók bőven. Olvasgathatod a manuált, mert az autó eme csodás részének külön van olyanja is: íme. Fórumokat böngészgetsz vagy szimplán olvasd végig ezt a bejegyzést és hátha segít. 😉 Komolyra fordítva a szót, a manuál egy igen jó dolog, csak el lehet veszni a részletekben és esetleg nekiugrasz olyan nagyobb, drágább dolgoknak is aminek nem feltétlenül kellett volna. Szóval bízva abban, hogy nem az egész EPS szerkezet vagy annak vezérlője a kuka próbáljuk meg kizárni/orvosolni az egyszerűbb részeket.

Mi kell ahhoz, hogy ez az elektromos rásegítés működjön? Ott a nevében: kraft! Esetemben, ugye ez a van-nincs dolog kizárná, hogy nem kap áramot, de kitudja. Akkumulátor saruk ellenőrizve, egyik sem lazult ki, ami még alá is támaszthatná, hogy random működik. Jöhet a biztosíték tábla adott pozícióinak felkeresése és ellenőrzése: 31 (15A) és 38 (60A) sorszámú biztosítékok azok, amiket nézz meg. A 15A-es az a biztosíték táblában kapott helyet, míg a 60A-es az az akkumulátor “+” sarujánál keresendő.

Esetemben ezek rendben voltak, szóval máshol keresendő a baj. Tehát az elektronok bandukolnak szépen, csak nem tudjuk meddig jutnak. Őszintén szólva lusta voltam minden csatlakozót egyesével kimérni, plusz egyedül nem is tudom, hogy ment volna-e, mert messze van egyik-másiknak a két végpontja. Kezeim viszonylag hosszúak, de ennyire azért nem, hogy közben még az orromon egyensúlyozva le is olvassam az értéket (ha nem nulla és nem sípol).

DIY rész – csatlakozók tisztítása

Az alábbi ábrán jelöltem a csatlakozókat, amiket elő kell kaparni a motorháztető alól:

Innentől kell egy kis bontás, hogy hozzáférj a dolgokhoz. Nem részletezném: vedd ki a légszűrőházat a helyéről és az alatta található műanyag tálcát (nem tudom mi a hivatalos neve) is. Akksit csatlakoztasd le, vagy vedd ki ahogyan én tettem. Keressük a bűnöst! Egy kis segítség számozással és képekkel a műveleti területről az alábbi galériában. A 3-as és 4-es jelű huncut módon kicsit el vannak dugva, de fentről is hozzáférhetőek tisztítás céljából. Méricskéléshez már nem annyira jó ez a felvett póz, ott le kell menni kutyába, izé a kocsi alá.

A 4-es jelű “cukorfalat” makacs tud lenni, ezért a mellette levő gyorskötözős megoldást csípd el, csak majd ne felejtsd el pótolni, amikor rakod össze a gépet. Meg sem próbáltam, mert nagyon nincs hely neki, hogy ki tudd húzni a helyéről. Pluszban ott van még a test (földelési) is, amit ha eddig nem csavaroztál ki, akkor most tedd meg (de ezt is jelölöm mindjárt, mire gondolok), mert rövidke a “madzag”. Aztán ha már erre jársz és viszonylag szép nagy helyet csináltál magadnak, akkor az alábbi pontokat is nézd meg a témához kapcsolódóan:

  • Test (földelési) pontok. Ezekből én kettőt véltem felfedezni, amik ezen a körön voltak.
  • A 60A-es biztosíték melletti fehér csatlakozó

18 év hosszú idő, ne csodálkozz ha rohadt nehezen jön szét bármelyik csatlakozó. 🙂 Take your time! Én is káromkodtam, emlegettem minden japán mérnököt, hogy hogyan a makkba sikerült ezt ide tervezni, de gondolom nem az otthon mókolás volt az elsődleges szempontjuk anno. 😉 Szóval ereszd ki bártan, hadd tudja meg a szomszéd, hogy itt éppen férfi munka folyik! 😀 Lényegben, most hogy minden pont megvan, már csak kontakt spray-vel add meg nekik ami jár és várd ki a száradási időt mielőtt újra egymáséi lesznek a felek! Extra jó tanács FBK-tól: kontakt zsír használata javallott!

Mi lehet még a gond, ha nem ezek közül valamelyik?

Az ábra alapján: bármi vagy semmi 🙂

Két dolgot néztem még meg mielőtt úgy éreztem ennyi volt benne(m). Az egyik az a nyomaték érzékelő (Mert a gyári keréken leadott 220Nm-hez kell ilyen, hogy tényleg megvan-e. Jah nem, az más, nem is ez a kerék ;)) érintkezői között az ellenállás. Volt akinél ez a kis szenzor okozta a fejfájást (amit “szerencsére” csak egyben az egész kócerájjal lehet kicserélni). Fent utaltam rá, hogy ehhez már le kell venni a bal első kereket és onnan betámadni az “ojjektumot”.

Ő lenne az a 3 kis lábikójával (amiből szart sem látni a képen, de képzeld oda, mert élőben sem fogsz sokkal többet látni ;))

Manuálból az ide vonatkozó részlet, azt mondja, hogy 12 és 15 ohm között kell(ene) lennie az értéknek. Mindezt az AB és BC pin-ek között kell ellenőrizni:

Öröm és boldogság! Miután behajtogattam magam a kerékjárati ívbe, majd felvettem az ördögűző filmből ismeretes kitekert pózt a méréshez, az értékek azt mutatták, hogy “nincs itt semmi látnivaló, haladjunk tovább kérem”! Szófogadó gyerek lévén távoztam is. De nem messze… Ismét, jött a “ha már erre jársz érzés”, hogy mi van ha nem elektromos a gond? Jó kérdés, mert hogy akkor fogalmam sincs mihez kezdek. 🙂 Nem vittem túlzásba a dolgokat ismét, de egy apróságon akadt meg a tekintetem amikor átolvastam a doksit:

Nem, nincs Special Service Tool-om, sem rugós erőmérőm, de az “5-ször forgasd meg a cuccot” még ment ezek nélkül is. Mozgott, igaz a jobb oldali nehezebben indult meg, mint a bal. Szóval nem tudom, hogy annak volt / van-e gondja vagy köze a dolgohoz, de most szépen mozog. Már csak össze kell pakolni, amit eddig szétszedtél és learathatod a babérokat vagy vakarhatod a buksit, hogy mi a tökért nem jó még mindig…lássuk!

A lényegi rész: próbakör

Mindent vissza a helyére, csatlakozók, gyorskötöző, saruk…stb és jöhet a menet. Ez a legjobb az egészben, amikor várod, hogy mit műveltél, lett-e esetleg még több baja a kocsinak, mint előtte vagy netán sikerült orvosolni a kiindulási állapotot?! Büszkén jelentem, hogy ebben az esetben nem törtem bele csavar, nem idéztem meg hieroglifákat a műszerfalra, csak simán megoldottam a problémát. A kormányzás (semmi politika) újra a régi!

Kimaxoltam a próbaKÖR jelentését és körbe-körbe haladtam szorgalmasan, egy szigorúan elzárt területen található körforgalomban, többször is. Mind magyar, mind angol (semmi foci) szabályoknak megfelelően karikáztam (értsd: jobbra és balra is), hogy érezzem van-e még gond a szervóval.

Nincs! Rövid, de intenzív autókázás után sem jött vissza a hiba, így jelenleg sikeresnek nyilvánítom a projektet! Azt, hogy a csatlakozók csesztetése (tisztítása) vagy a gömbcsukló fizikai abuzálása segített, azt nem tudom, de mindegy is, jó lett!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2022 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes