Ahogyan azt olvashattátok a pályanapos bejegyzés 1.részében, kinek mit, de az eddigi beszámolók alapján, kettőből, kettő esetben sikerült “elfogyasztani” dolgokat az RX-8-ainkon. Az én esetemben egy egyszerűbben javítható, szimpla fékbetét átalakulási folyamat zajlott le, értsd a betéteket átraktuk a felnire por formájában:
Lényeg a lényeg, elfogyott, nem kicsit, nagyon. A fene se gondolta volna, hogy ilyen éhes fajta a pályán a fék. Igaz nem gyári betét (volt), hanem egy utángyártott márka (nem tudom, nem olvasható rajta), de akkor is…bírja már, ha egyszer erre gyártották 🙂 Emlékeztetőül az előtte / utána képek. Szóval nem lehet mondani, hogy nem készültem, ha még le is kaptam a fékbetétet a pályanap előtt, de arra nem gondoltam, hogy ez nem lesz elég.
Nincs más hátra, mint előre!
Vagyis nézzük féket a kocsira: Powerstop Z17 és Z23 is látószögbe került, de az áruk miatt elvetettem őket. Az éves 1-2 pályanap miatt nem volt “kedvem” 2 vagy 2,5szer annyit kiadni fékre, mint egy TRW szettért. Így viszonylag hamar eldőlt, TRW lesz elől és hátul is. Igaz a hátsó betétek még nem fogytak el, de akkor már komplett csere lett. Fontos dolog, ha féket nézel az RX8-adra, hogy milyen futóművel szerelt a gép. Ha sport futóműves, akkor az első tárcsák nagyobbak (323mm átmérőjű), ergo más betét is kell hozzá, mint a normál futóműves verzióhoz, tehát ezt járd körbe mielőtt bevásárolsz. Legegyszerűbb ha leméred a mostani tárcsádat, vagy megnézed a stabilizátorodat (stabrúd), ha sárga festék “csík” van rajta, akkor sport. A legtöbb forgalomban levő RX8 sport futóműves, de nem árt felkészülni, mert a másik opció sem jobb –> ha a kisebb féket rendeled és nagy van a kocsin 😉
Régi le, új fel…ugye, milyen egyszerűnek hangzik 😉
Mint általában minden csere esetén, jobb esetben el kell távolítani a régi dolgokat (ami maradt belőle) és utána jöhet az új, “csilli-villi” dolgok felhasználása. Mivel várnom kellett a fékre, így én előre dolgoztam és próbáltam mindent startra készre összehozni, amire ideér a szett.
Amint a képen is látszik, bakok a helyükön, kerekek pedig már nem 🙂 Mint minden szerelésnél a 10-es krova és társai keresése mellett, itt is volt, van, lesz ami a kapkodásban nem fog segíteni. Ilyen például, ha annyira profin előre próbálsz dolgozni, hogy megszopatod magad a nyomtávszélesítő pogácsákkal. Értsd: arra nagyon büszke voltam, hogy eszembe jutott emelés előtt meglazítani a kerékcsavarokat, hogy emiatt a túltöltött büszkeség miatt, olyan gyorsan szétszedtem a fékeket és leszedtem a régi betéteket, hogy a pogácsák még a helyükön voltak. Na, így nem lehet leszedni a pogácsát, mert a csavart nem fogod meglazítani anélkül, hogy a fékkel ne “fognád” a tárcsát. Szóval itt volt egy rakjuk össze a régi betétekkel az egészet újra köröm is 🙂 Kisebb káromkodási rekord kísérlet után, de végül leszedtem mindent a megfelelő sorrendben.
Féktelen, de nem balfék módon való szétszedése az áldozatoknak…
Maga a fékbetétek kiszedése és a nyergek lecsavarozása nem bonyolult dolog. Amint a kerék nincs útban, lazítsd meg 14-es kulccsal a féknyerget (ahol a fékmunkahenger és fékcső találkozik) tartó csavarokat. Ezután húzd le a betétekről óvatosan a nyerget, ügyelve, hogy a fékcsövet ne feszítsd meg. Jó tanács, hogy egy-egy gyorskötözővel rögzítsd a féknyergeket, hogy ne a fékcsövek tartsák, amíg Te szerelgetsz.
Majd pattintsd ki a betéteket (vagy ami maradt belőle) a helyükről (féktuskóból). Jöhetnek a kedvencek (csavarok), lazítsd meg a féktuskót rögzítő 2 db csavart (első féknél a 17-es, hátsóknál 14-es kulccsal). Az alábbi képeken jelöltem kékkel a csavarokat és sárgával egy újabb fontos elemélt a féknek. Ez pedig nem más, mint a csúszka, aminek szabadon kell mozognia, különben nem fogja ellátni a feladatát és a külső betétek nem fognak vagy nem megfelelően fognak a tárcsának nyomódni fékezéskor. Ha nem mozog, akkor megszívtad 😛 Na jó, nem biztos, de próbáld meg kivarázsolni és megnézni mi lehet a gond. Legtöbbször a védő gumi az ami vagy elfárad vagy nincs a helyén és a sok kosz, víz bejut oda, ahova nem kellene. Tisztítsd meg és a megfelelő magas hőállóságú zsírral kend be, majd mehet vissza helyére. Gumi porvédőket is játszd a helyükre, ha nem lettek volna ott vagy szét kellett szedned a csúszkát, különben rövid időn belül szedheted szét újra.
A kiszedett csavarokat én visszahajtottam a helyükre és úgy raktam félre a féktuskókat, így legalább ha eltűnik, akkor egyben minden 🙂
Le a tárcsákkal!
A tárcsák leszedése ennél még egyszerűbb. Az első tárcsák esetében a 2-2 tartó csavart kihajtod és lehúzod a tőcsavarokról a használt fém darabot (féktárcsa). Itt lehetnek problémák, ha nem akarja a csavar amit Te, de egy kis WD-40 és féktárcsa ütögetés után ki fog jönni.
A hátsó meg aztán végképp egyszerű, bár nekem kellett egy is noszogatás, hogy engedje el a kerékagyat, de pár apró kézi behatás (értsd: üss oda neki kicsit a kezeddel) megtette a hatását és simán lejött a helyéről. Elkerülendő ezt a jelenséget egy újabb szerelésnél, tisztítsd meg a kerékagyat és alkalmazz egy kis rézpasztát, mielőtt majd az újat felrakod.
TRW rulez! Megérkezett!
Kocsi előkészítve, új alkatrészek a garázsban, mi kellhet még?! IDŐ…kerítettünk rá 😉 Lássuk mi van a dobozokban.
Azzal, hogy elfogytak a fékek együtt jár, hogy a dugattyúk nem ott lesznek, ahol most lenniük kellene, ahhoz, hogy az új betéteket a helyükre rakjuk. Szóval szépen elől és hátul is visszanyomjuk őket, hogy tudjunk haladni.
Vissza TRW készletünkhöz: egy komplett csomagot kapunk, amiben tényleg minden benne van, ami kell. Féktuskókon a rugókat/rezgéscsillapítókat cseréld ki, értelemszerűen, elrontani nem lehet.
Jöhet az összeszerelés!
Kezdésnek a tárcsák: a kapott rögzítő csavarokkal tedd fel a helyére az elsőket, majd jöhetnek a hátsók is. Mivel azokhoz nincs csavar, vigyázz, hogy le ne essen a tőcsavarokról, inkább csak akkor rakd fel, ha már ott fogsz dolgozni és tudsz rá figyelni, miközben a féktuskót rakod a helyére. Aztán a kapott zajcsökkentőket a robbantott ábra alapján szereld rá betétekre. Nagyjából fordítva haladunk, mint ahogyan szétkaptuk a féket: először rakd vissza a féktuskókat, majd jöhetnek az összeszerelt betétek és rá a féknyereg. Nyomatékokról infó a robbantott ábrán.
Ezennel kijelenthetjük a fékek hivatalosan is kicserélve! Nyomtávszélesítők mehetnek a helyükre, majd a kerekek. Ellenőrizd a fékfolyadék szintet, mielőtt elindulsz a próbakörre! A kis piros cetli szerint a TRW fékek bejáratása egy 200 kilométeres kíméletes használattal teljesíthető, amely folyamán kerülendő az intenzív fékezés.
Mi volt a “kis” extra?!
Ha már arra jártam, a kocsi is ott volt, meg időm is volt amíg megérkezett a fék és kíváncsi természet is vagyok: MÉRTEM EGY KIS KOMPRESSZIÓT!!! De erről majd egy következő bejegyzésben számolok be 😉 Addig is irány a facebook és tessék tippelni, hogy Rotard 8-asa és Gy Ügynök 7-ese hogyan teljesített!