Site Overlay

Már egy éve együtt!

Sajnos még a feleségemről sem írtam ilyesmit, picit szégyellem is magam miatta. Szóval úgy történt, hogy Május 24-én 1 éves évfordulónkat ünnepeltük a legszebb velocity red tulajdonommal. Az a terv, hogy összeszedem ezzel kapcsolatosan a gondolataimat hasonlóan őszintén, mint ahogy a Priusról is írtam. Itt annyi a bökkenő, hogy a Priushoz nem fűznek komoly érzelmek, így nem lesz egyszerű feladat. Aki nem szeret olvasni, annak gyorsan lerövidítem: nem bántam meg, viszlát!

Azt egy korábbi írásomban említettem, hogy miután hozzám került, elfogott egy elég nyomasztó érzés, hogy basszus, mekkora baromságot csináltam most. Mára ez csak egy vicces emlék, nagyon örülök, hogy hozzám került, és mikor vezetem, próbálom minden percét élvezni.

Mik történtek az elmúlt egy évben? Szerencsére motorral kapcsolatos meghibásodás nem történt, és egyelőre nincs is ráutaló jel, hogy a küszöbön lenne egy felújítás, vagy a csere. Ha lehet ilyet mondani, akkor én próbálok is mindent megtenni azért, hogy ez ne mostanság változzon. Máig van bennem egy kettős érzés, hogy használjam vagy megőrizzem így, ahogy van? Azt terveztem, hogy évente 3000-5000 km-t fogunk vele szaladgálni, abszolút jó idős, hétvégi autóként. 49477 km-rel vettem, jelenleg pedig 53930 van benne, szóval ezt sikerült tartani.

Szerencsére nincs túl hosszú listám arról, hogy mit kellett rajta javítani vagy cserélni. Miután megvettem egy gyári új hátramenet kapcsolót vettem hozzá, mert ott szivárgott egy kis olaj. Mint kiderült, van benne egy K&N sportlégszűrő, erről ugyanúgy nem tudtam a vásárláskor, mint a 200 cellás katalizátorról, de mind a kettő olyan, amire én is cseréltem volna. A légszűrő elég elhanyagolt állapotban volt, és valaki valamikor a légszűrőház alsó becuppanó kis fütyköseit is eltörte. Ezzel egyszer majd meg kell látogatnom egy műanyagost, mert venni újat ezért biztos nem fogok. Ugyanúgy stabilan áll a helyén, ahol kell. Sajna ez nem igaz az akkumulátor tálca fedőjére, ami rommá van törve, és ráadásul az aksinak a lefogatója is hiányzik. Ezeken kívül nagyon más, beszerzésre váró hiányosság nincs. Egy kormánybőrözést szeretnék majd megejteni, mert bár nagyon szép állapotban van, de utálom a 2000-es évek csúszós, kamubőr-műanyag keverékű japán kormányait. Priusban is ez volt, mióta rendes bőr van, más élmény vezetni.

Még a tavalyi emlékezetes, mégis nagyon rövid Euroring menet előtt vettem hozzá egy szett új gumit, amik elég jó választásnak bizonyultak. Valamint mint kiderült, az autóban volt kuplung csere valamikor előttem, és sajnos valami noname cucc került bele, ami a pályázás során konkrétan szét is robbant. Kapott egy új Exedy szettet, ami a gyári megfelelője. Erről részletesen Tempoval közös bejegyzésünkben írtam.

Volt egy elképesztően hosszú, átláthatatlan történetem egy Maxpeedingrods-os kigyulladó önindítóval. Erről korábban direkt nem írtam részletesebben, mert megpróbáltam visszaszerezni a pénzem, ami több hónapon keresztül tartott. Rengeteg levelezés először a Maxpeedingrods ügyfélszolgálattal, akik feltehetően kínai robotok, de magukat gyér angolsággal britnek adják ki. Itt nem jártam sikerrel, vállalhatatlan feltételeket szerettek volna szabni, amiből anyagilag nagyon rosszul jöttem volna ki. Így a Paypalhoz fordultam, akiken keresztül zajlott az egész vásárlás. Itt borzasztó sok egyeztetés után, nyilván többszöri csavarral, el tudtunk oda jutni, hogy már senki nem szerette volna, hogy saját költségen küldjem vissza Kínába azt az önindítót, ami egy német raktárból jött, hogy megkaphassam érte a vételi árat. Végül UK-be kellett küldenem az ottani raktárba egy futárszolgálattal, de hogy ez se legyen egyszerű, futárszolgálat elvesztette a csomagot… De legalábbis valami erős kavar volt körülötte. Lényeg a lényeg, hogy nem hagytam abba az asztalverést, így mondjuk úgy, hogy duplán jól jártam, de ezzel nem fogok dicsekedni, hogy hogyan. Igazából simán megérdemeltem, ha már rommá szivattak. Végül a megfelelő önindító egy Mitsubishi R3 verzió lett, ami csodásan teszi a dolgát már pár hete. Nekem melegen sosem volt problémám az indítással, inkább hidegen, mert már nagyon gyenge volt a gyári saját önindítója. Most perfekto.

Másik nagy szívásom az akkumulátorral történt. Itt vélhetőleg erősen én hibáztam, mert nem szedtem ki télre, hanem hetente, két hetente rátöltögettem, ami valószínűleg nem tett jót neki. Egy szigetelés nélküli garázsban áll. Használva egyáltalán nem volt az autó. Soha többé nem csinálok ilyet, az tuti. Ezt azzal hálálta meg, hogy egy nap a feszültség általam nem mérhető szintre csökkent, nem reagált semmire az autó, nem volt gyújtás, központi zár se, meg úgy semmi. Ráadásul ezt pont úgy, hogy előtte nem sokkal volt használva az autó. Szóval megfogtam a garanciás aksit, elvittem a forgalmazóhoz (Forex), akik tök jó fejek és segítőkészek voltak, szulfátlanították, bemérték, valamint később az autót is megméricskélték elektromosan, és szerencsére nem volt hiba semerre. Így nem lett garanciális ügyintézés, mindenki boldog volt, én pedig tanultam az esetből, többé nem leszek balfasz ilyen téren.

Volt egy filléres javítás is az autón, amit szintén Pázmány Peti végzett el. Az EGR tartókonzolja valamiért eltört, Peti szavaival élve folytonossági hiányban szenvedett, amit meghegesztett, majd a helyére applikált.

A családos együttélés az autóval egyébként teljességgel vállalható, kényelmes, senki nem nyomorog. A tévhittel ellentétben hátulra beszállni egyszerű, és abszolút teljes értékű. Nyilván nem egy új Camry, de bárhová el tudunk menni vele nyugodtan 400km-es körzetben. Persze nem megyünk, mert semmi értelme nem lenne. Az egyedüli ideiglenes hátránya, hogy nincsenek még lefóliázva az ablakok, így gyereknek elég szenvedős hátul napsütésben. Ez nem sokára megoldódik, kap egy Llumar IRX nevezetű fóliát körben, teljesen szabályosan. Nincs rajta semmi illegal business, és terveim szerint nem is lesz.

A lelkiek: én nem tartom magam jó autó tulajnak. Igazából általában a tárgyaknak a kellőnél sokkal nagyobb figyelmet, törődést és aggódást szentelek, ami állítólag nem helyes. De én ilyen arc vagyok. Nem bírom elviselni, ha valami rossz és jó is lehetne, és bár nem vagyok gazdag, de szerencsére megengedhetem azt magamnak, hogy tudok ilyen hülyeségekre költeni. Éppen ezért próbálok mindig valami ésszerű határt szabni és saját magam korlátozni. A Mazdával kapcsolatosan is van egy listám, hogy mit szeretnék még. Mindebből adódóan én túlságosan is óvom ezt a wankel motoros autót. Sajnos ténylegesen megtörténik az, hogy ha úgy adódik, akkor én inkább betolom a mosóba, minthogy beindítsam arra a pár méterre. Vagy ha mérlegelnem kell, hogy elmenjek valahova, ahova amúgy simán el tudnék menni a Toyotával is, akkor nem az lesz a szempont, hogy mennyit fogyaszt az egyik, meg mennyit a másik, hanem az, hogy elhasználódik-e a Mazda közben, és hogy nyújt-e bármilyen extra örömet az az út vele. Egyenes úton a vonat sem kisebb élmény. Ezt persze megkapom a barátaimtól, hogy mekkora hülye vagyok, és hogy csak kb. ünnepnapokon használom az autót, de basszus, én szeretem ezt a szart, és ha megtehetem, hogy óvom, vagy teszek érte, akkor meg fogom tenni. Én lelkileg belehalnék abba, ha naponta használnám. Éppen ezért egyszer tényleg kell majd, hogy legyen egy MX-5-öm is… Gyűjteni kell a dellát.

És ha már… akkor anyagiak. Készítettem egy drive doksit, amiből kidobáltam a bürokrácia által kiszabott költségeket, valamint a tankolási költségeket. Gyakorlatilag csak a lényeg maradt benne. Szóval egy év alatt ellocsoltam rá 650e Ft-ot a táblázat szerint. Ezen kívül beletankoltam 305e Ft-ot jóféle 100-asból, és még talán volt úgy 200e Ft egyéb költségem, ami egyszeri, vásárlással összefüggő kiadás volt. A fogyasztásom sokat nem változott, továbbra is elvagyok 12-15 között.
A terv az, hogy lesz majd a többiekkel egy közös táblázatunk, de egyelőre itt az enyém:

Ajánlom-e egy év után bárkinek is a wankel létet? Dehogy ajánlom, borzasztóan fejlett önirónia kell ehhez az egészhez, és semmilyen szinten nem szabad komolyan venni magad. Igen, cserébe kapsz egy tényleg csodásan mozgó sportautót, elképesztően szép és különleges hanggal, felmehetsz gyári állapotában vele pályára mindenféle gond nélkül, elmehetsz vele élményautózni, gyönyörködhetsz benne. A táblázatból is látható, hogy úgy, hogy a motorhoz nem kellett nyúlni sem olcsó egy RX-8-at gondozni, ápolgatni. De ha te nem vagy ilyen önszopató fajta, aki szeretne fenntartani egy közel 20 éves autót, ami azon felül még wankel is az összes nyűgjével, akkor tényleg vegyél egy MX-5-öt, és autózz bele a naplementébe lehajtott tetővel. Nem lesz különleges hangod, nagyon gyors sem lesz egy RX-hez képest, de biztos, hogy sokkal nyugodtabb leszel.

Mindenesetre mi megyünk tovább, és jelenleg nem tudom elképzelni azt, hogy elválnak az útjaink. Szeretem, hogy van, szeretem birtokolni, vezetni, hallgatni. Valamint egyetlen egy motorcserét/felújítást megengedtem magamnak, bár remélem ez jó pár évig fel sem fog merülni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Copyright © 2024 wankelblog.hu. All Rights Reserved. | SimClick by Catch Themes