Van, hogy nem romlik el semmi az autón, ilyenkor mit csinál egy lelkes amatőr?! Hát keres valamit, ami zavarja vagy amitől szerinte jobb/szebb/hangosabb lesz a gépezet! Hitetleneknek: DE igen, van olyan, hogy tényleg nincs baja és ez akár HETEKIG is eltarthat! 😉
Tavasz = Ültetés
2020 óta van/volt a kocsi alatt a MaXpeedingrods állítható futómű. Anno úgy vettem meg, hogy ha kibír egy-két szezont már jó vagyok. Itt írtam pár sort az adott bekezdésben róla. Amit akkor elfogadtam, hogy a hátulja elég magasan van még akkor is, ha teljesen letekerem, az most már nem tetszett…egyre jobban nem. Aztán mit csinálsz ilyenkor, jól meggyőzöd magad, hogy nem jó ez így. Szóval jól körbeméred az autót, hogy mekkora eltérések vannak a magasságot illetően.
Hiába van egyformán (teljesen) letekerve a hátulja, akkor sem egyezik a magasság és nagyjából gyári a hátsó érték. Innen már nem kellett sok, hogy megrendeljem az MTS Technik fix ültetőrugó szettet.
Gyári gátlók és MTS rugók
Soha nem csináltam még ilyet, de valamikor el kell kezdeni a rugó összehúzó használatát. Nálam most jött el ennek az ideje. Nem egy ördöngös feladat, de nem árt figyelni azért. Viszont ha van egy kevésbé kézi hajtányod, mint nekem a racsnis, akkor azzal gyorsabban megoldható a művelet. Igen, itt jött a gondolat, hogy miért is nincs nekem még egy akkus ütvecsavarozóm?! (Már van).
A képeken is látszik, hogy összeszerelve sok különbség nincs a gyári és MTS hátsó rugók között. Elől már más a helyzet, ott látszik egy kis eltérés, de nem a látszat a lényeg ebben az esetben. Innen már csak egy apró lépés volt hátra: cseréljük ki! Az apró jelző enyhe iróniát tartalmaz, mert bár nem régen (3 éve) nyúltam utoljára hozzá, azért össze tud gyógyulni a technika. Kicsit macerás az alapból nem magas autó alatt dolgozni, de így amikor még közelebb kerül a földhöz, akkor még kellemesebb teljesen meghúzni a csavarokat. De a cél a fontos, hogy amikor visszaengeded a földre a kocsit a futómű csere után, akkor AZ a látvány fogadjon amit szerettél volna.
Plusz egy elmaradhatatlan kellék innentől made by me:
Programozás avagy a szoftver “mágia” – reloaded
2019-ben volt egy próbálkozásunk, hogy Roland programozza a kocsit. Sajnos, akkor valamiért nem akarta az ECU tartalom, hogy lementsük mielőtt ráküldjük a nullák és egyesek halmazát. Bevallom még viszonylag friss tulajként “puha” voltam, hogy rámondjam az áment egy “nem gond, nyomjuk, lesz ami lesz” mondatra. Szóval maradt a gyári(?) tartalom, mert azóta sem derült ki mit rejtett az agyacskája. Hónapokra rá kaptam az infót, hogy elvileg megoldható most már az én autómnál is a dolog, DE jött a CoViD és ezzel így elmaradt az újabb szeánsz. Aztán eljött 2023 év eleje, amikor is újra lehetett jelentkezni a mókára, amit természetesen nem hagyhattam ki. 2 fajta lehetőség volt, ebből én az egyszerűbbet és számomra ésszerűbbet választottam:
- kevésbé fontos hibakódok kikapcsolása,
- nyomaték határoló kiiktatása,
- gázpedál reakció finomítása,
- emelt alapjárat az olajnyomás növelése érdekében,
- OL/CL váltási pontok beállitása (magasabb nyomaték kis és középterhelésen),
- hűtőventillátorok kapcsolási pontjainak beállitása,
- sebességtiltás kiiktatása (esetemben a szárny megoldja ezt a “gondot”, de olyan jól hangzik),
- fordulatszámtiltás “puhítása” a rotor fogaskeréken ébredő terhelés csökkentése érdekében,
- olaj adagolópumpa (OMP) vezérlésének módosítása (bizonyos terhelés/fordulatszám értéken emelt mennyiség)
- fordulatszám limit biztonságos határokon belüli emelése…stb
A kocsi most sem volt együttműködőbb, mint 4 éve, viszont mi már bátrabbak voltunk és pont nem érdekelt, hogy akarja-e vagy sem a beavatkozást. Nagy levegő, visszatart és néma csendben figyeli a programozás folyamatát jelző % felfelé kúszását. Végül a 100%-nál dőlj hátra és majd megnyugtatnak, hogy akkor lélegezz fel ha el is indul a motor. 😉 Nem volt semmi gond, pöcc-röff, de mit is várunk egy wankeltől, ezek mind ilyenek. 😀
Mire figyelj, ha programoztatsz?!
A legfontosabb: kinek engeded meg, hogy hozzányúljon! Ez nem olyan, mint a fényezés, hogy ha sz@r lesz, akkor azt látod azonnal… Aztán van pár alap dolog, ami szerintem nem csak emiatt (lenne) fontos, de sajnos (magamat beleértve), nem mindegyikre figyelnek az emberek.
- katalizátor állapota: nem csörög, zörög a bele és nincs eltömődve. Advanced user-ek esetében ez plusz súly 😉
- szívó és kipufogó oldalon sincs tömítettségi probléma. Itt különösen ha falsot szív az van ellenünk. Első körben: MAF szenzor O-gyűrűjét ellenőrizzétek.
- Ne legyen olyan hibakód, ami befolyásolja a motor működését. Pl.: első lambdaszonda
- Gyújtás: trafók, gyertyák. Ne 100k kilométeres futással vigyétek oda, hogy adjatok neki.
Miért is mondtam, hogy magamat beleértve? Hát, mert olyan long term fuel trim értékkel mentem oda, hogy pislogtunk szépeket. +10% volt az LT fuel trim. Roland elsőre megtippelte, hogy szívóoldal lesz a gond. Akkor még csak tipp volt, hogy a kevésbé gyári cold air intake lesz a ludas. Egy módja volt, hogy kiderítsem: vissza raktam a gyári rendszert és láss csodát a +10% elindult szépen lefelé.
Ugyanitt Mazda RX-8 CAI olcsón eladó! 😉
Első benyomások
Sokat még nem mentem a kocsival azóta, de ami elsőre érezhető volt az a magasabb nyomaték kis és középterhelésen. Az alsó fordulatszám tartományban erősebbnek lehet érezni a technikát. Na meg ott van “a teljes számlap ki van fizetve” funkció is:
Mérjünk, hasonlítsunk!
Aztán persze miért van az embernek olyan program a telefonján, amivel lehet “teljesítményt” mérni, na miért? Pontosan, hogy használja! 2022 májusában írtam egy bejegyzést a telefonos “dyno” applikációkról. Aztán ha már van ilyenem és módosítva is lett az autón pár dolog, akkor csak illik megmérni, hogy az érzésen kívül mit mutatnak a makacs tények.
Nekem bejön! Lassan meg lesz a gyári 192 ló!!! Lehet elemezgetni, köpködni, hajrá! 🙂 😉
2 thoughts on “Ültetési szezon és szoftver “mágia””